• Anonym (suck)

Nya närmsta chefen gav avslag på semesteransökningen

Trots den lediga dagen idag var jag inne för att dubbelkolla att min semester för året har blivit godkänd. Det hade den inte. Den nya chefen sen 1a mars som är den som godkänner semestrarna i år hade skrivit ett meddelande. "Du måste ta minst tre sammanhängande veckor någon gång maj?augusti."

Jag har jobbat på företaget i 7 år och har aldrig hört den regeln förut. Faktum är att jag tog jobbet just för att de var flexibla med semestern, vilket jag behöver och trivs med pga funktionsnedsättning/npf.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Om den nya chefen tänker tvinga mig till tre eller fler sammanhängande semester så är det lika bra att jag börjar söka nytt jobb direkt och hoppas att jag får ett innan semestern.

• Svar på tråden Nya närmsta chefen gav avslag på semesteransökningen
  • Anonym (qwerty)

Kontakta facket och prata me chefen.

• Anonym (L)

Det finns nägot som heter semesterlagen och AG kan peka på denna regel. Men, innan du gör något annat, prata med din chef. 

• Anonym (P)
    Anonym (qwerty) skrev 2026-04-06 23:15:11 följande:

Kontakta facket och prata me chefen.

Vad ska facket höra? Ag håller sig till regelverket. 
  • Anonym (HR horror)
    Anonym (suck) skrev 2026-04-06 22:22:00 följande:
    Nya närmsta chefen gav avslag på semesteransökningen

Trots den lediga dagen idag var jag inne för att dubbelkolla att min semester för året har blivit godkänd. Det hade den inte. Den nya chefen sen 1a mars som är den som godkänner semestrarna i år hade skrivit ett meddelande. "Du måste ta minst tre sammanhängande veckor någon gång maj?augusti."

Jag har jobbat på företaget i 7 år och har aldrig hört den regeln förut. Faktum är att jag tog jobbet just för att de var flexibla med semestern, vilket jag behöver och trivs med pga funktionsnedsättning/npf.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Om den nya chefen tänker tvinga mig till tre eller fler sammanhängande semester så är det lika bra att jag börjar söka nytt jobb direkt och hoppas att jag får ett innan semestern.

Det är Semesterlagen som säger att arbetsgivaren måste se till att den anställde har sammanhängande ledighet under sommarmånaderna. Annars kan du ställa till med problem hos facket och de kan hamna i domstol.

12 §   Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439).

Undantag:
     Kollektivavtal kan innehålla avvikelser från lagen, exempelvis rätt till endast tre veckors sammanhängande semester.
    Sedan kan i praktiken ibland undantag medges om den anställde själv vill och man kanske jobbar deltid eller begränsad period så att det går att dra slutsatsen att den anställde får tillräcklig återhämtning under arbetsåret i alla fall. Men verksamheten styr också- din arbetsgivare är inte skyldig att ge dig ströveckor ledigt om det passar sämre med arbetet.

Du behöver tala med din chef så att ditt önskemål blir tydligt så får man se vad som kan göras- om du kan sägas ha särskilda skäl. Att byta jobb hjälper inte då varje ny chef får samma problem med dig, som av någon underlig anledning inte vill ha en kollektivavtalad rättighet.
  • Anonym (C)

Bra källa är Semesterlag (1977:480)

Något förenklat, delar kan ändras via lokala avtal
    Arbetsgivaren bestämmer när det är semester. Ska meddelas 2 månader innan
    Man har rätt till 25 dagars semester per år
    Man har rätt till 4 veckors sammanhängande semester i perioden juni till augusti.
      Observera, rätt till, inget krav. Exakta perioden bestämmer arbetsgivare. 

Så när arbetgivaren säger 
     "Du måste ta minst tre sammanhängande veckor någon gång maj?augusti."

Så är det mycket som inte stämmer
    Perioden är juni till augusti. Rätten är fyra veckor sammanhängande semester.
    Det är en rättighet. Man kan som arbetstagare mycket väl låta bli att kräva det och sen få någon annan typ av upplägg. T ex jobba hela sommaren och ledig december om ag går med på det.

Men - det är ag som bestämmer. Stänger man ner verksamheten under juli kan man ge alla fyra veckor julisemester. Eller, behöver man bemanning under hela sommaren kan man ge 1/3 fyra veckor i juni, 1/3 fyra veckor i luli och 1/3 fyra veckor i augusti

Hur detta tillämpas variera väldigt mycket. Lokala avtala förkommer också.

• Anonym (Sussi)

Prata med din chef och fråga vad som är anledningen till den nya regeln.

I bästa fall har det bara skett ett missförstånd.

• Anonym (J)

Den nya chefen följer semesterlagstiftningen medan den förra chefen inte gjorde det.

• Anonym (C)
    Anonym (J) skrev 2026-04-07 12:14:25 följande:

Den nya chefen följer semesterlagstiftningen medan den förra chefen inte gjorde det.

Finns inget i semesterlagen som säger att man måste ha sammanhängande sommarsemester.  Det är en rättighet som arbetstagare.  

Arbetsgivaren kan däremot bestämma att ts eller någon annan anställd ska ha fyra veckor semester i juli. 
  • Anonym (Facklig)

Prata med chefen. Fråga om det är någon ny princip eftersom du tidigare år har kunnat ta semester på samma sätt som du önskade i år.

Enligt lag har man rätt till fyra veckor sammanhängande, men kommer man överens om annat är det ok med annan förläggning av semestern. Eftersom lagen säger fyra veckor och chefen säger tre veckor är det antagligen en skrivning i kollektivavtal om minst tre veckor istället för fyra och den nya chefen tänker på det. Lagparagrafen om fyra veckor sammanhängande går nämligen att förhandla bort i kollektivavtal.

Vilket kollektivavtal har företaget? Om det står tre veckor där så står det högst troligt även att man kan göra undantag från den förläggningen av semestern. Jag kan kolla upp det åt dig om du vill.

Men prata med chefen så löser det sig.

(Jag själv kommer ha två veckor sammanhängande i sommar och resten av semestern lite utspridd. Passar mig bäst så och det fick jag beviljat.)
  • Anonym (suck)

Pratade kort med denna chef idag, som då inte bara tyckte på axlarna och sa att det är hen som är chef nu, inte förrän chefen som satte semestrarna "lite Hejsan Hoppsan tydligen", och tillade också att eftersom tidsfristen att ansöka om sommarsemester gått ut hade hen lagt in mina veckor som hen ville. Jag bad hen skicka ett mejl med informationen och motivering till både avslaget på min ansökan och till de satta veckorna. Jag har inte fått något mejl än.

• Anonym (suck)
    Anonym (L) skrev 2026-04-07 05:20:18 följande:

Det finns nägot som heter semesterlagen och AG kan peka på denna regel. Men, innan du gör något annat, prata med din chef. 

Och här satt jag och trodde att semesterlagen var en rättighetslag. I alla fall den delen om sammanhängande sommarsemester. Så fånigt av mig.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-04-07 13:11:17 följande:

Hur hade du sökt?

Som vanligt utspridda dagar över hela året, med längsta perioderna varande v40, v50 i år och tors-ons v16-17 nästa år. Jag har från början gjort så att jag lägger in om all semester för ett helt år från maj till april. Jag bad att få göra det innan jag började på företaget och det sågs som positivt då.
Svar på tråden Nya närmsta chefen gav avslag på semesteransökningen