Anonym (suck) skrev 2026-04-06 22:22:00 följande:
Nya närmsta chefen gav avslag på semesteransökningen
Trots den lediga dagen idag var jag inne för att dubbelkolla att min semester för året har blivit godkänd. Det hade den inte. Den nya chefen sen 1a mars som är den som godkänner semestrarna i år hade skrivit ett meddelande. "Du måste ta minst tre sammanhängande veckor någon gång maj?augusti."
Jag har jobbat på företaget i 7 år och har aldrig hört den regeln förut. Faktum är att jag tog jobbet just för att de var flexibla med semestern, vilket jag behöver och trivs med pga funktionsnedsättning/npf.
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Om den nya chefen tänker tvinga mig till tre eller fler sammanhängande semester så är det lika bra att jag börjar söka nytt jobb direkt och hoppas att jag får ett innan semestern.
Det är Semesterlagen som säger att arbetsgivaren måste se till att den anställde har sammanhängande ledighet under sommarmånaderna. Annars kan du ställa till med problem hos facket och de kan hamna i domstol.
12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439).
Undantag: Kollektivavtal kan innehålla avvikelser från lagen, exempelvis rätt till endast tre veckors sammanhängande semester.
Sedan kan i praktiken ibland undantag medges om den anställde själv vill och man kanske jobbar deltid eller begränsad period så att det går att dra slutsatsen att den anställde får tillräcklig återhämtning under arbetsåret i alla fall. Men verksamheten styr också- din arbetsgivare är inte skyldig att ge dig ströveckor ledigt om det passar sämre med arbetet.
Du behöver tala med din chef så att ditt önskemål blir tydligt så får man se vad som kan göras- om du kan sägas ha
särskilda skäl. Att byta jobb hjälper inte då varje ny chef får samma problem med dig, som av någon underlig anledning inte vill ha en kollektivavtalad rättighet.