• Anonym (U)

Sprickor cementfog

Är det ett problem med sprickor i Cementfogen i dusch? Folk skriver olika när jag googlar.

Jag gick på visning på hyres lgh och det fanns sprickor i fogen. Annas var lägenheten bra. 

det är en ganska ny lgh så troligen är det sättningsskador. 

Någon med kunskap i detta? 

• Svar på tråden Sprickor cementfog
  • Anonym (?)
    Anonym (U) skrev 2026-04-07 08:00:40 följande:
    Sprickor cementfog

Är det ett problem med sprickor i Cementfogen i dusch? Folk skriver olika när jag googlar.

Jag gick på visning på hyres lgh och det fanns sprickor i fogen. Annas var lägenheten bra. 

det är en ganska ny lgh så troligen är det sättningsskador. 

Någon med kunskap i detta? 

Är det fogen mellan kalelplattor?
  • Anonym (U)
    Anonym (?) skrev 2026-04-07 08:05:23 följande:

Kakel ska det stå

Det är på väggen i duschen
  • Anonym (?)
    Anonym (U) skrev 2026-04-07 08:20:08 följande:
    Det är på väggen i duschen
    Vad är ytskiktet på väggen, kakel, våtrummstapet, något annat?
  • Anonym (U)
    Anonym (?) skrev 2026-04-07 08:21:04 följande:
    Vad är ytskiktet på väggen, kakel, våtrummstapet, något annat?
    Det är plattor med cementfog 
  • Anonym (?)
    Anonym (U) skrev 2026-04-07 08:31:11 följande:
    Det är plattor med cementfog 
    Då väggtätningen i badrummet inte är plattorna och fog utan tätsiktet bakom är sprickorna in första hand inte ett bekymmer. Väggen är tät även med sprickor i fogarna.

Däremot kan det vara ett tecken på större problem bakom. 

Men, då det är en hyresrätt är det i första hand ett problem för värden. Påvisa sprickorna vid besiktningen och se till att det kommer in i protokollet.
  • Anonym (U)
    Anonym (?) skrev 2026-04-07 08:35:46 följande:
    Då väggtätningen i badrummet inte är plattorna och fog utan tätsiktet bakom är sprickorna in första hand inte ett bekymmer. Väggen är tät även med sprickor i fogarna.

Däremot kan det vara ett tecken på större problem bakom. 

Men, då det är en hyresrätt är det i första hand ett problem för värden. Påvisa sprickorna vid besiktningen och se till att det kommer in i protokollet.
    Det är ett hus som byggdes 2022 så tänker att det kan vara sättningsskada. och det är väl ganska vanligt?
  • Anonym (?)
    Anonym (U) skrev 2026-04-07 08:38:51 följande:
    Det är ett hus som byggdes 2022 så tänker att det kan vara sättningsskada. och det är väl ganska vanligt?
    Oavsett om det är vanligt eller inte så kan problemet i just  denna lägenhet beror på en massa saker.

Vad säger värden när du tar upp problemet?
  • Anonym (U)
    Anonym (?) skrev 2026-04-07 08:42:57 följande:
    Oavsett om det är vanligt eller inte så kan problemet i just  denna lägenhet beror på en massa saker.

Vad säger värden när du tar upp problemet?
    Jag lär få svar idag så vi får se.

Men de lär veta om det då den lär ha besiktigats när den förra gästen flyttade ut
Svar på tråden Sprickor cementfog