Anonym (acceptans) skrev 2026-04-07 11:43:29 följande:
Jag skrev ett långt svar som raderades plötsligt. Så nu kommer en kortversion, då jag inte orkar skriva allt igen.
Jag har i alla fall smärta sedan mer än 20 år efter en förlossning. Har en skada på ena si-leden. Har i pricnip alltid ont i ena sidan av höften och ena benet.
Genom mindfulness har jag accepterat smärtan och på så sätt kan jag frigöra hjärnan från smärtan så att det inte påverkar mig på jobbet.
Rekommenderar det om du inte har provat det. Det finns speciella övningar just för smärtproblematik.
Jag går också till naprapat i perioder för att hålla allt i schack, om jag inte gör det får jag svårt att röra mig normalt. Den offentliga vården anser att jag inte har någon skada och därmed inte heller något som kan göra ont.
Läkemedel är inget att satsa på långvarigt. Åtminstone för min del tar receptfria läkemedel inte bort smärtan och det ger biverkningar om man håller på med det stadigt. Bättre att lära sig leva med den kropp man har, tycker jag. Min mamma har diskbråck och blev beroende av starka smärtläkemedel. Det var inte roligt för mig som barn. Kanske därför jag är negativ till läkemedel för just smärta.
Det låter väldigt likt min historia! Även om jag inte vet om det är just en SI-led. Har en ständig, molande smärta i ländryggen och typ som "mjölksyra" i höger ben. Konstant. Spelar ingen roll hur jag sitter eller står. Började i samband med förlossningen (18 månader sedan ungefär) för mig med, först gick det okej att parera för det genom att undvika för stor belastning, och smärtan var mer lokal, men det senaste halvåret har det eskalerat. Kanske i takt med att lille kotten vuxit och belastningen ökat.
Du vet ingen speciell typ ljudbok eller så som man kan börja med? Jag är helt grön gällande mindfulness!