• Anonym (Vårta)

Hur vet man att vårtan är död?

Jag har behandlat en vårta hemma i två månader nu. Den är mycket mindre och nu syns inte längre några svarta prickar i den. Istället är det en vit ring med hudlinjer genom största delen av den.

Men hur vet man när vårtan är läkt? Eftersom jag behandlar med syraplåster, är huden runt om påverkad av syran. Jag förstår ju att huden inte kommer se helt normal ut bara så där. 

När kan man sluta behandla?

• Svar på tråden Hur vet man att vårtan är död?
  • Anonym (M)

Varför syraplåster?  Det är det dummaste man kan göra med vårtor. 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2026-04-07 11:04:13 följande:

Varför är det dumt?

Det finns syraplåster på apotek, som sägs vara specifikt för behandling av vårtor. Är de bara bluff?
  • Anonym (Vårta2)

Dotterns trillade av helt, huden såg helt vanlig ut men det var en grop där den suttit. Vi använde någon sorts penna från apoteket, fryspenna?

• Anonym (M)
    Anonym (Vårta2) skrev 2026-04-07 11:40:18 följande:

Dotterns trillade av helt, huden såg helt vanlig ut men det var en grop där den suttit. Vi använde någon sorts penna från apoteket, fryspenna?

Den är mycket bättre. 
  • Anonym (Vårta)
    Anonym (M) skrev 2026-04-07 11:51:02 följande:
    Den är mycket bättre. 

Jag körde den två gånger. Förutom att jag fick en stor blåsa som gjorde ont och gjorde att jag inte kunde gå på flera dagar (vårtan sitter i fotsulan), så hände inget. Med plåster har vårtan blivit mycket mindre och är nästan borta nu i alla fall. Men det tar ju tid!
  • Anonym (Vårta)

Va? Det är vanligt vårtmedel som säljs på apoteket och som haft god effekt på vårtan. 
  • Anonym (vad)

Ändå är det ju såna som säljs på apotek? För just vårtbehandling. 
  • Anonym (Vårta2)
    Anonym (Vårta) skrev 2026-04-07 11:57:56 följande:

Jag körde den två gånger. Förutom att jag fick en stor blåsa som gjorde ont och gjorde att jag inte kunde gå på flera dagar (vårtan sitter i fotsulan), så hände inget. Med plåster har vårtan blivit mycket mindre och är nästan borta nu i alla fall. Men det tar ju tid!
    Nu var dotterns vårta länge sen, men jag vill minnas att vi körde pennan ett flertal dagar i rad, 5-6? Och att man absolut inte fick nudda något annat än själva vårtan.
  • Anonym (Silvertejp löser allt)

Vi körde vårtmedel och silvertejp i kombo när vi fick nya vårtor då sonen började barnsim och man sprang på simhall igen varje vecka. Silvertejpen ska vara på dygnet runt förutom medan man duschar.

De vårtorna tvärdog på 14 dagar men då var de ju nya och rätt små.

Svar på tråden Hur vet man att vårtan är död?