Anonym (Victoria) skrev 2026-04-08 09:01:13 följande:
Jag fick järndropp under båda mina graviditeter och det var alldeles självklart för vården att jag skulle ha det. Båda gångerna har HB legat kring 100. Andra gången hade jag också ferritin på 6, samt b12-brist. Järntabletter biter tyvärr inte på mig under graviditet.
Jag har fått tid för dropp samma dag eller dagen efter, men det tar som sagt ett tag för kroppen att ta upp järnet, så det lär din kropp inte hinna göra. Det går också att få det efter förlossning. Jag drabbades av en rejäl blödning efter andra förlossningen och då var man i valet och kvalet om man skulle ge ytterligare ett dropp. Tack vare droppet under graviditeten, slapp jag det.
Vad skönt! Ja mitt hade nog tyvärr fortsatt sjunka också. Jag är både vegetarian och har IBD. Så järnbristen kan ju bero på en del olika.. men jag hade inte så dåligt järn eller hb i början av graviditeten dock.
Usch inte kul alls med b12 brist också. Jag hade med det och fick tabletteber så nu har mitt stigit till normalt. Men upptäcktes brist på folsyra samt att järnet var lågt.. så nu tar jag folsyra med 😪
Jasså? Jag har inte klarat ta det pga min crohns, min mage växlar antingen hård i magen, eller tvärtom och så illamående på det..
Jag fick dropp i torsdags ☺️ så det byggs nog på så man kanske "normaliseras" iaf efter förlossning 😪 men sköterskan sa det kan hända att man får även efteråt beroende på hur värdena ser ut. Men hoppas jag slipper.
Så hemskt, det är ju ens största mardröm att förlora mycket blod redan också om man har dåliga värden. Vad skönt ☺️