• Anonym (Gravidoro)

Oro, lågt HB & ferritin

Hej! Jag är i vecka 38+6. Känner en oro för att mitt HB är lågt, låg på 102 förra veckan, samt mitt ferritin är på 12. 
    Har även brist på folsyra nu som dom vill jag ska behandla 2 tabletter om dagen i 14 dygn sedan 1 tablett dagligen till efter förlossning (dock har jag ju BF nästa tisdag) 🥲 så inte ens säkert jag hinner ta det då?

Har någon här haft lågt Hb och ferritin? Och hur har er förlossning gått ?
    Är det någon som fått järninfusion innan förlossning för att få upp det? Tänker jag har 6 dagar kvar imorgon så hinner det ens gå upp ? Man får ju knappast tid heller direkt för att få dropp tänker jag.. 
    Känner sån oro nu 😪

• Svar på tråden Oro, lågt HB & ferritin
  • Anonym (Anemisk tant)
    Anonym (Gravidoro) skrev 2026-04-07 19:50:37 följande:
    Oro, lågt HB & ferritin

Hej! Jag är i vecka 38+6. Känner en oro för att mitt HB är lågt, låg på 102 förra veckan, samt mitt ferritin är på 12. 
    Har även brist på folsyra nu som dom vill jag ska behandla 2 tabletter om dagen i 14 dygn sedan 1 tablett dagligen till efter förlossning (dock har jag ju BF nästa tisdag) 🥲 så inte ens säkert jag hinner ta det då?

Har någon här haft lågt Hb och ferritin? Och hur har er förlossning gått ?
    Är det någon som fått järninfusion innan förlossning för att få upp det? Tänker jag har 6 dagar kvar imorgon så hinner det ens gå upp ? Man får ju knappast tid heller direkt för att få dropp tänker jag.. 
    Känner sån oro nu 😪

Både ditt ferritin och hb ligger ju nära normalt för att vara så sent i graviditeten. Det är normalt att det sänks ju senare i graviditeten man kommer . Du bör ta järntabletter så klart för att bygga upp reserverna men järndropp tror jag inte du får. Det är ju dessutom alltid en risk vid dropp och risker vill man ju undvika när man är gravid.

Mitt hb låg runt 90 vid mina förlossningar ( varav ett urakut snitt under narkos) och det gick bra. Nu är det 10 år sedan jag födde barn men då ansågs det inte behövas något järndropp innan förlossning.

Jag får dropp ca var tredje månad och det tar alltid 2-3veckor innan hb ökar. Mitt ferritin är alltid mellan 0-5 och hb mellan 80 (innan dropp) och upp till 120(efter dropp) Jag har anemi sedan några år tillbaka och min kropp lagrar inte järn som den ska. 

• Anonym (Victoria)

Jag fick järndropp under båda mina graviditeter och det var alldeles självklart för vården att jag skulle ha det. Båda gångerna har HB legat kring 100. Andra gången hade jag också ferritin på 6, samt b12-brist. Järntabletter biter tyvärr inte på mig under graviditet.

Jag har fått tid för dropp samma dag eller dagen efter, men det tar som sagt ett tag för kroppen att ta upp järnet, så det lär din kropp inte hinna göra. Det går också att få det efter förlossning. Jag drabbades av en rejäl blödning efter andra förlossningen och då var man i valet och kvalet om man skulle ge ytterligare ett dropp. Tack vare droppet under graviditeten, slapp jag det. 

• Anonym (Gravidoro)
    Anonym (Anemisk tant) skrev 2026-04-08 08:40:30 följande:

Både ditt ferritin och hb ligger ju nära normalt för att vara så sent i graviditeten. Det är normalt att det sänks ju senare i graviditeten man kommer . Du bör ta järntabletter så klart för att bygga upp reserverna men järndropp tror jag inte du får. Det är ju dessutom alltid en risk vid dropp och risker vill man ju undvika när man är gravid.

Mitt hb låg runt 90 vid mina förlossningar ( varav ett urakut snitt under narkos) och det gick bra. Nu är det 10 år sedan jag födde barn men då ansågs det inte behövas något järndropp innan förlossning.

Jag får dropp ca var tredje månad och det tar alltid 2-3veckor innan hb ökar. Mitt ferritin är alltid mellan 0-5 och hb mellan 80 (innan dropp) och upp till 120(efter dropp) Jag har anemi sedan några år tillbaka och min kropp lagrar inte järn som den ska. 

Oj, ja mitt ferritin ligger precis under. Men jag har även crohns som förmodligen gör att min tarm ej tar upp det, har även haft b12 brist (som nu stigit tack vare tabletter) och har även folsyra brist så nu tar jag det med. Ja dom ville bygga upp så att jag inte sjunker vid förlossningen eftersom det är så nära. Oj ja det är lågt. Jag har också gjort urakut snitt 2012, men tror jag haft bra järn då dock.. IBD upptäcktes förra året för mig.
    Jag fick dropp i torsdags 1500mg.. men mådde relativit bra, blev lite varm i ansiktet. Och dagen efter trött och huvudvärk med muskelvärk.. 
    Ja det har ju hänt en del på 10 år ☺️ så det ändras ju säkerligen hur dom resonerar. 
  • Anonym (Gravidoro)
    Anonym (Victoria) skrev 2026-04-08 09:01:13 följande:

Jag fick järndropp under båda mina graviditeter och det var alldeles självklart för vården att jag skulle ha det. Båda gångerna har HB legat kring 100. Andra gången hade jag också ferritin på 6, samt b12-brist. Järntabletter biter tyvärr inte på mig under graviditet.

Jag har fått tid för dropp samma dag eller dagen efter, men det tar som sagt ett tag för kroppen att ta upp järnet, så det lär din kropp inte hinna göra. Det går också att få det efter förlossning. Jag drabbades av en rejäl blödning efter andra förlossningen och då var man i valet och kvalet om man skulle ge ytterligare ett dropp. Tack vare droppet under graviditeten, slapp jag det. 

Vad skönt! Ja mitt hade nog tyvärr fortsatt sjunka också. Jag är både vegetarian och har IBD. Så järnbristen kan ju bero på en del olika.. men jag hade inte så dåligt järn eller hb i början av graviditeten dock. 
    Usch inte kul alls med b12 brist också. Jag hade med det och fick tabletteber så nu har mitt stigit till normalt. Men upptäcktes brist på folsyra samt att järnet var lågt.. så nu tar jag folsyra med 😪 
    Jasså? Jag har inte klarat ta det pga min crohns, min mage växlar antingen hård i magen, eller tvärtom och så illamående på det.. 

Jag fick dropp i torsdags ☺️ så det byggs nog på så man kanske "normaliseras" iaf efter förlossning 😪 men sköterskan sa det kan hända att man får även efteråt beroende på hur värdena ser ut. Men hoppas jag slipper. 
    Så hemskt, det är ju ens största mardröm att förlora mycket blod redan också om man har dåliga värden. Vad skönt ☺️ 
Svar på tråden Oro, lågt HB & ferritin