• Anonym (Sara)

Byxor

Dessa byxor är nyligen köpta. Tvättade i maskin en gång före användning. Använd ett par dagar. Lade dem nu i ett bad med galltvål och vatten då den hade en liten fettfläck. 

Är detta rimligt? Har aldrig varit med om detta tidigare. 

• Svar på tråden Byxor
  • FtS70
    Det du visar ser mest ut som en kombination av färgsläpp + upplöst smuts/fett. Inte konstigt, särskilt för nya svarta byxor. Galltvål och blötläggning är väl för starkt för syntet egentligen.
  • Anonym (Sara)

Byxorna var inte smutsiga, hade bara en liten fettfläck. Den bruna färgen kommer enbart från färgen på byxorna. 

• Anonym (Sara)
    FtS70 skrev 2026-04-07 20:09:52 följande:
    Det du visar ser mest ut som en kombination av färgsläpp + upplöst smuts/fett. Inte konstigt, särskilt för nya svarta byxor. Galltvål och blötläggning är väl för starkt för syntet egentligen.
    Så du tror inte det är någon fara med att låta min son använda dem? Tänker på kemikalier. Men du kanske har rätt i att det är normalt. Tack för svar. 
  • Anonym (Granbarr)

Varför tvätta hela byxorna? 

Kladda på lite Yes diskmedel på fläcken och srn torka av med en blöt trasa så är fläcken borta när det torkat. 

För övrigt,  nya byxor färgar av sig,  borde tydligt stå i tvättrådet om du kollar lappen på insidan.  Nya byxor kan färga av sig i många tvättar .  Och extra mycket färg släpper om man använder för varmt/kallt vatten.  

• Anonym (Sara)
    Anonym (Granbarr) skrev 2026-04-07 20:36:56 följande:

Varför tvätta hela byxorna? 

Kladda på lite Yes diskmedel på fläcken och srn torka av med en blöt trasa så är fläcken borta när det torkat. 

För övrigt,  nya byxor färgar av sig,  borde tydligt stå i tvättrådet om du kollar lappen på insidan.  Nya byxor kan färga av sig i många tvättar .  Och extra mycket färg släpper om man använder för varmt/kallt vatten.  

För att jag först blötte ned fläcken och gned in galltvål. Sedan sköljde jag av området där fläcken var i handfatet, som jag brukar göra. Märkte då att vattnet blev brunt så la hela byxan i baljan och blötte ned hela byxan och la i galltvål. Lite luddigt förklarat men hoppas du förstår. 
Svar på tråden Byxor