Narcissistisk mamma och schizofren bror! Hjälp!
Hej alla, jag behöver få råd och perspektiv. Kanske någon som varit i liknande situation?Jag har en väldigt komplex och påfrestande familjesituation som gör mig ledsen och ibland väldigt dränerad.
Min mamma (66 år) har starka narcissistiska drag, är ofta kritisk och nedtryckande, och har ingen struktur i sitt liv. Jag misstänker att hon har ganska grov ADHD men som hon inte vill ta till sig när jag tar upp det lite försiktigt.
Hennes hem är helt kaotiskt, smutsigt och fullt av saker (hoardingsyndrom), vilket gör att både jag och min man får allergisymptom när vi är där, vi kan inte bo där. Det är en sorg att inte kunna besöka dem i deras hus pga smuts och kaos med prylar överallt. Jag får också panik över när jag tänker på att det är jag som måste städa upp och rensa allt sedan. Jag tycker inte det är ok från deras sida. Min pappa vill rensa men min mamma blir bara arg när vi nämnder problemet med alla prylar och skräp hon samlat i hela källaren och i sovrummen.
Hon har tendens att tävla med mig i allt. Kan inte glädjas för min skull utan ska tävla tillbaka om hur bra hon är. Det gör mig ledsen. Ex: jag berättar att jag är på gymmet och hur mår jag bra av att träna, hon svarar "jag har tränat 2 h idag". Men sanningen är att hon typ aldrig varit på ett gym och har ca 30 kg övervikt.
Jag har gett henne inramade bilder på mina barn, men hon har inte satt upp dem. Hon hittar dem inte.
Min bror (37 år) har schizofreni och haft psykoser. Han bor ca 10 min från mamma i en bostadsrätt mina föräldrar köpt till honom, så de umgås varje dag. Han är arbetslös. Han var på arbetsträning men fick inte fortsätta. Han har även ca 30kgs övervikt.
Han har svårt med hygien, ordning och vardagliga rutiner. Han stinker svett och har smutsiga mjukiskläder. Även hans hem är smutsigt och stökigt.
Utöver det har min mamma gjort stora ekonomiska misstag, som att slösa bort en aktieportfölj på flera miljoner, och hävdar att hon har en miljon i bitcoin som hon inte kan ta ut. Min man, som jobbar med sådant, säger att det är ett scam, men hon vägrar lyssna. Vi misstänker att hon har stora skulder men hon berättar inte sanningen, hon säger: ?Ja det är två tre hundratusen?. Hon har ingen koll. När jag var liten la hon oöppnade räkningar på hög i en låda.
Jag har försökt bjuda henne och pappa på resa till Kanarieöarna, men hon kom inte, skickade sms samma dag och avbokade och sa att hon var sjuk. Hon bad inte ens om ursäkt.
Jag blir ofta otroligt sårad av henne. Hon tar aldrig ansvar för sina beteenden. Hon lägger över allt ansvar på andra och det är aldrig hennes fel. Det är alla andra det är fel på. Jag känner mig alltid som den vuxna när vi umgås.
Jag bor långt bort och har egna barn, och när vi träffas blir det påfrestande. Jag vill ge mina barn en fin relation med sin mormor och morfar, men det är svårt. Min pappa är fantastisk med mina barn. Men han är otroligt nedtryckt av att ha levt i 40 år med min mamma. Så han tar inte mycket initiativ. Han kanske ringer mig 1-2 gånger per år. Det är alltid jag som måste ringa och hålla kontakt.
Jag vill kunna ha kontakt med min bror, stötta honom på ett hållbart sätt, och samtidigt skydda mig själv och barnen.
Jag skulle uppskatta tips på:
Hur man hanterar familjemedlemmar med narcissistiska drag och kaotisk miljö utan att ta in deras stress.
Hur man kan stötta ett vuxet barn med schizofreni på distans på ett hållbart sätt.
Hur man bevarar sin energi, lugn och barnens trygghet när man måste umgås med dem.
Allt råd, erfarenheter eller perspektiv tas tacksamt emot.
Förlåt att det blev så långt.