• Anonym (AI-hotet)

Tror ni att AI kommer att göra musiker och konstnärer överflödiga?

Det har ju pratats om det ett tag. Att riktiga hantverk antingen kommer att öka i värde, eftersom folk vill ha sådant som är autentiskt och har en personlig skapare, eller så kommer musiker, konstnärer,tecknare och skulptörer att bli överflödiga eftersom AI kommer kunna skapa "allt".

Redan nu upplever också många programmerare att AI gör dem överflödiga, eller att det är mindre efterfrågan på folk som kan koda/ programmera numera. Samtidigt säger vissa programmerare och IT-tekniker att AI fortfarande har stora brister och att det alltid kommer att behövas folk som kan kodning/ programmering/ system från grunden.

Vad tror ni om framtiden?

• Svar på tråden Tror ni att AI kommer att göra musiker och konstnärer överflödiga?
  • Anonym (Sepp)

Äsch.

AI är bara ett verktyg.

Kameran tog inte död på måleriet utan blev bara en ny sorts konst. Fotokonst.

AI kommer alltid att vara beroende av att någon talar om för den vad den ska producera eller sålla bland de förslag som AI ger.

Där har du den konstnärliga inputen.

• Postman

Nej inte överflödiga men de kommer att få konkurrens vilket kommer leda till tuffare marknad/marginaler. 

• Anonym (Tja)
    Anonym (AI-hotet) skrev 2026-04-08 16:32:13 följande:

Det har ju pratats om det ett tag. Att riktiga hantverk antingen kommer att öka i värde, eftersom folk vill ha sådant som är autentiskt och har en personlig skapare, eller så kommer musiker, konstnärer,tecknare och skulptörer att bli överflödiga eftersom AI kommer kunna skapa "allt".

Redan nu upplever också många programmerare att AI gör dem överflödiga, eller att det är mindre efterfrågan på folk som kan koda/ programmera numera. Samtidigt säger vissa programmerare och IT-tekniker att AI fortfarande har stora brister och att det alltid kommer att behövas folk som kan kodning/ programmering/ system från grunden.

Problemet är väl inte så mycket att AI gör yrkeskategorier överflödiga; problemet är att det i många fall finns en övertro på AI, som i sin tur kan leda till att det konkurrerar ut människor. Du nämner programmerare, och det finns många andra kategorier som är hotade, men inte för att AI gör ett bättre jobb, utan för att de som bestämmer tror att AI gör ett iaf lika bra jobb för en billigare slant, och därmed använder AI istället för att behålla eller anställa en människa. 
  • Anonym (Slå ut mediokra.)

Jag tror att AI:n kommer helt slå ut mediokra författare, musiker, manusskrivare, diktare och konstnärer. Kvar blir en elit och ai-kreationer. 

Utan en medioker "bas" som kan utmana toppen blir återväxten dålig och samma lilla klick blir untouchable 

• Anonym (m)

Det beror ju på hur stort intresset kommer vara för sånt material. Om folk värdesätter det lika mycket som mänskligt producerade verk

• Finländsk

Alla som på riktigt uppskattar konst avskyr AI. Kundgruppen som köper riktig konst till sina hem kommer aldrig någonsin att börja köpa AI-genererad konst. Illustratörer kommer att ha det tuffare, då deras kunder har vinstmarginaler att beakta och inte nödvändigtvis ser konsten som viktig bara produkten motsvarar deras behov.

Gällande musik tänker jag lite i samma banor, att hissmusik och annan skräpmusik på allmänna platser, köpcentrum etc kommer att vara övervägande AI-genererad i framtiden. Musik som konsumenter aktivt väljer att lyssna på kräver riktiga människor för att bli stort. Ingen kommer att vänta med pirr i magen på nästa AI-album. Ingen kommer att med spänning och iver se fram emot en AI-konsert och flockas kring biljettsläppen.

Ingen som uppskattar litteratur vill heller veta vad för ordflöden ett icke-medvetet artificiellt maskineri slänger ur sig. Det kommer säkerligen att säljas mer och mer AI-böcker, men de kommer att vara helt irrelevanta i litteraturvärlden, med samma argument som ovan.

• Anonym (Ellinor)

Mycket konst, om man ens kan kalla det så, från AI är ju inget maskinen själv skapat, utan bygger på riktiga människors verk som AI:n blivit tränad på. Ofta händer ju sånt helt utan cred eller tillåtelse av de riktiga kreatörerna, så det är ju väldigt skevt redan nu och om AI fortsätter i såna banor måste fler riktlinjer och regler sättas upp för att undvika plagiat.

Och alltså, man märker ju att folk är less redan nu på vissa aspekter av AI-genererat material. Jag har sett många mindre företagare försöka marknadsföra sina produkter med bilder skapade av AI, som kunder såklart reagerar negativt på.

• Anonym (Slå ut mediokra.)
    fultextad användarhandbok skrev 2026-04-08 17:53:45 följande:

Förmodligen hade både Andy Warhol och dadaisterna älskat detta och kanske gjort konst av hela konceptet.🙂

Om man kunde kall det han gjorde för konst så. Urk, avskyr sådan snörja 
  • Anonym (AI-ÖRJAN)

Kan inte uttala mig om konstbranschen, men känner spontant att kundtjänstmedarbetare och administrativa arbeten har en dålig framtid.

Det äkta och kvalitativa kommer nog alltid vara attraktivt. Man ser hur vissa trender har brytits, unga människor som plötsligt köper CD och DVD.

• Mrs Moneybags
    Anonym (AI-hotet) skrev 2026-04-08 16:32:13 följande:

Svar: nej.

Jag tror precis tvärtom. I en värld där AI används mer och mer blir den äkta kontakten med en konstnär eller musiker viktigare och en större upplevelse.

Det går inte riktigt att jämföra med programmerare och kodare eftersom konst har som syfte att beröra och skapa kontakt, insikt och en helhetsupplevelse i kropp och själ.

En dansare kan t ex inte ersättas av en robot. Ett konstverk med en historia kopplat till konstnärens liv ger mer än bara en ai-bild. En konsert med en människa av kött och blod rör och berör på alla nivåer. 

Tror inte att AI kommer påverka negativt så mkt som många tror. Det är samma snack som när persondatorn blev vanlig på arbetsplatserna. Alla sa att datorerna kommer ta över och skapa arbetslöshet mm mm. Så blev det förstås inte. Däremot har arbetslivet förändrats en hel del sedan dess. Man använder sig av datorn och behöver t ex inte bokföra och räkna ut saker för hand på papper. Men man måste fortfarande ha kunskapen och dessutom kunskapen om hur man använder ekonomiprogram mm. På samma sätt blir det med AI. Du måste lära dig att skriva bra prompter och använda dig av AI för att effektivisera ditt arbete. 
  • Anonym (Nej)

Jag tror att AI kom.er att ha en msrknad  - men i övrigt är jag säker på att vi först och främst vill ha riktiga människor som skapar. Vi vill inte bara ga ett skal.

Vi vill ha äkta blod, svett, tårar och skratt bakom. Vi vill ha människor som känner och tänker och förmedlar genom konst och musik.

Jag tror att konstnärer och musiker kommer att bli duktiga på att blanda AI med sitt ehna konstnärskap. AI bkir ett av verktygen. Men att de själva kompletterar med eget skapande på det.

Jag är inte alls branshkunnig - jag är bara konsument av konst och musik.

• Corrie

Vad gäller litteratur så kan jag tänka mig att AI kommer att kunna producera böcker som mest är till för att läsa som enkel underhållning. Jag tror exempelvis att AI kommer att kunna skriva deckare av typen Läckberg och Marklund. Feelgoodgenren kan den säkert spotta ur sig en massa trams i. Jag ser liksom framför mig hur man kommer att kunna slita åt sig en AI-genererad bok på Pressbyrån inför tågresan osv. Däremot kommer nog riktiga författare fortsätta skriva bra litteratur, och jag kan tänka mig att genuina författare kommer att uppskattas ännu mer av många som en motvikt till AI.
    Inom konst ser jag ett liknande förhållande framför mig. AI kanske kan ersätta grafiker till stor del för bokomslag, reklam mm men människor som är konstintresserade på riktigt kommer fortsatt att vilja ha konst gjord av människor. Inom musik, samma sak. Vi kanske går mot att det mänskliga skapandet kanske kommer att uppskattas ännu mer, många av oss är redan trötta på det AI-genererade. För mig räcker det med att jag förstår att de kör AI-inläsning i en podd för att jag ska tappa intresset, trots att det kanske låter helt genuint.

Så AI kan ta plats i enklare konsumtion men människor skapande kommer fortsatt ha en stark plats, kanske till och med förstärkt som motpol till AI.

Svar på tråden Tror ni att AI kommer att göra musiker och konstnärer överflödiga?