Anonym (ensam) skrev 2026-04-08 21:57:56 följande:
Nybliven singel - vad ska man göra med all tid?
Efter ett långt förhållande är jag nu singel. Yngsta banet tar snart studenten och flyttar iväg för jobb och studier redan i sommar. De senaste 20 åren har i princip handlat om att skutsa barnen till deras aktiviteter, jobba, fixa med huset och allt annat som hör vardagen till. Efter skilsmässan bor jag nu själv i en lägenhet sedan några månader tillbaka med yngsta barnet boende hos mig varannan vecka. Mitt liv är ganska tråkigt och meningslöst. Det är jobba, hem och laga mat, kolla på TV och gå och lägga mig. Har inte jättemånga vänner.
Jag vill göra nåt mer med mitt liv. Hur kan jag bryta mönstret jag hamnat i? Är inte så sugen på något nytt förhållande än. Jag vill hitta mig själv först igen.
Ni som varit i liknande situation hur byggde ni upp ett meningsfullt liv igen?
För mig låter det helt underbart, och det jag drömmer om ifall jag skulle skilja mig. Att äntligen få göra saker på egen hand, för min egen skull, på mina villkor.
Men jag fattar att det blir en stor skillnad och att du kanske inte valde detta helt och hållet?
I vilket fall så skulle jag först och främst ta mig tid att inreda mitt hem precis som jag vill ha det, köpa möbler, gå i second-hand butiker och hitta speciella detaljer som jag gillar, måla om, skaffa nya laka, allt som gör hemmet till bara mitt, inga kompromisser för en partner.
Sen skulle jag börja träna mer och eventuellt börja i en kör eller bokklubb, vinkurs eller liknande. All tid jag lagt på att skjutsa runt ungar skulle kunna läggas på träning och andra intressen. Träffa nya människor, gå på en bar, kanske dejta bara för att umgås lite.
Troligen skulle jag även göra nåt med mitt utseende, en förändring. Typ klippa annan frisyr, köpa nya kläder i en mer uppdaterad stil, börja med läppstift, nåt sånt, för att markera mitt nya liv, mitt nya jag.