• Anonym (ensam)

Nybliven singel - vad ska man göra med all tid?

Efter ett långt förhållande är jag nu singel. Yngsta banet tar snart studenten och flyttar iväg för jobb och studier redan i sommar. De senaste 20 åren har i princip handlat om att skutsa barnen till deras aktiviteter, jobba, fixa med huset och allt annat som hör vardagen till. Efter skilsmässan bor jag nu själv i en lägenhet sedan några månader tillbaka med yngsta barnet boende hos mig varannan vecka. Mitt liv är ganska tråkigt och meningslöst. Det är jobba, hem och laga mat, kolla på TV och gå och lägga mig. Har inte jättemånga vänner. 
    Jag vill göra nåt mer med mitt liv. Hur kan jag bryta mönstret jag hamnat i? Är inte så sugen på något nytt förhållande än. Jag vill hitta mig själv först igen.

Ni som varit i liknande situation hur byggde ni upp ett meningsfullt liv igen?

• Svar på tråden Nybliven singel - vad ska man göra med all tid?
  • Grässtrå77

Volontärarbeta en kväll i veckan, det ger tillfredsställse.

Börja styrketräna 2-3 ggr i veckan, gärna i grupp tillsammans med andra. Viktigt att styrketräna med vikter när man är medelålders och äldre.

Fundera på att byta jobb nu när du kan lägga mer fokus  på jobbet. Ev läsa nån kurs på deltid/kvällstid för att kunna få nya arbetsuppgifter/jobb.

Återuppta kontakt med gamla vänner för att se om du hittar samhörighet med nån av dem.

• Anonym (Samma)

Känner också meningslöshet, i samma sits. Funderar på resa till några storstäder jag länge velat besöka samt ev. En charter på träningshotell under hösten. Jag får extremt svårt med ensamheten har heller inga vänner bara kollegor men vi umgås bara på arbetet.

• Anonym (Isabella)

Så hade jag det med! Man får hitta nya intressen, aktiviteter och vänner, och det är lite ovant!
    Ta kontakt med kompisar/kollegor som också är singlar och hitta på saker ihop.
    Kompisgrupper på FB
    Citypolarna (om de finns där du bor)
    Börja träna
    Gå på någon kurs
    Res på någon gruppresa (STF, Rosa bussarna, etc.)

• Anonym (Julianna)

Jag gissar att du nånstans inom dig  fortfarande har hobbys och intressen du är sugen på och kanske brinner för  men inte kunnat görs dom.på länge . 
    Passa på nu att gräva fram dom . 

Sticka,virka? Sy? 

Körsång? 

Läsa böcker?  Lägga pussel? 

Föreningsliv? Kurser? 

Ta kontakt med gamla vänner och börja om på nytt med kanske nån middag och så. 

Beroende på vad du har för jobb så häng med på saker där vad gäller bjudningar, AW , folk som gymmar eller hur nu ert sociala sammanhang ser ut.  Våga fråga!  

Nu är det vår och då börjar saker hända där du bor, lär dig att leta information om olika evenemang och kanske finns nåt kul att se och göra . Finns ju pub-kvällar , Quiz-kvällar, historiska stadsvandringar , olika spelningar, marknader , cruising etc etc.. 

Lokala Facebok-grupper brukar vara en hit att träffa folk på , antingen att andra efterlyser sällskap av olika slag eller så kan du själv fråga om nån vill ta en promenad eller vill ta en fika. 

• Anonym (barajag)
    Anonym (ensam) skrev 2026-04-08 21:57:56 följande:

Efter ett långt förhållande är jag nu singel. Yngsta banet tar snart studenten och flyttar iväg för jobb och studier redan i sommar. De senaste 20 åren har i princip handlat om att skutsa barnen till deras aktiviteter, jobba, fixa med huset och allt annat som hör vardagen till. Efter skilsmässan bor jag nu själv i en lägenhet sedan några månader tillbaka med yngsta barnet boende hos mig varannan vecka. Mitt liv är ganska tråkigt och meningslöst. Det är jobba, hem och laga mat, kolla på TV och gå och lägga mig. Har inte jättemånga vänner. 
    Jag vill göra nåt mer med mitt liv. Hur kan jag bryta mönstret jag hamnat i? Är inte så sugen på något nytt förhållande än. Jag vill hitta mig själv först igen.

För mig låter det helt underbart, och det jag drömmer om ifall jag skulle skilja mig. Att äntligen få göra saker på egen hand, för min egen skull, på mina villkor.

Men jag fattar att det blir en stor skillnad och att du kanske inte valde detta helt och hållet?

I vilket fall så skulle jag först och främst ta mig tid att inreda mitt hem precis som jag vill ha det, köpa möbler, gå i second-hand butiker och hitta speciella detaljer som jag gillar, måla om, skaffa nya laka, allt som gör hemmet till bara mitt, inga kompromisser för en partner.

Sen skulle jag börja träna mer och eventuellt börja i en kör eller bokklubb, vinkurs eller liknande. All tid jag lagt på att skjutsa runt ungar skulle kunna läggas på träning och andra intressen. Träffa nya människor, gå på en bar, kanske dejta bara för att umgås lite. 

Troligen skulle jag även göra nåt med mitt utseende, en förändring. Typ klippa annan frisyr, köpa nya kläder i en mer uppdaterad stil, börja med läppstift, nåt sånt, för att markera mitt nya liv, mitt nya jag. 
  • Fjäril kär

Något jag gjorde första året som skild var att ta hand om mig själv. 
    Landa I skilsmässan. Ta hand om måendet . 

Kan tänka mig att stor del av din tristess och tråkig vardag egentligen speglar hur du mår . Att du faktiskt inte mår så bra på många plan.  Lyssna på det och ta hand om det.  Gå och prata med någon.  Gör saker för din egen skull och skäm bort dig själv. Akta dig så du inte kraschar och behöver sjukskrivning. För känslor kan rusa ikapp långt tid efter. ...

Själv orkade jag inte vara social , jag stängde in mig i min bubbla och var mamma på heltid sen fixade jag mitt nya hem, jag tog promenader,  gick hos kurator,  pratade mycket med mina kollegor,  köpte katt då den tidigare blev kvar med exet,  , bakade bullar,  hängde med sonen,  läste böcker,  skapade nya rutiner.... pysslade hemma,  tog lyxiga skumbad, köpte kläder ...

Efter nästan 1,5 år började jag fungera igen och jag blev sugen på att vara social , umgås med folk, hitta på saker , det kom naturligt och spontant en lust att göra olika saker och jag behövde inte fundera så mycket.  Idéerna och fantasin sprutade ur mig och jag tog tag i saker som legat länge i bakhuvudet.   

• Anonym (M)

Jag är singel sedan flera år och trivs med det. Jag har en vuxen son som snart flyttar ut. 

Jag träffar mina vänner, reser, tränar, går på föreläsningar, utställningar etc. 

Man måste ta tag i situationen och boka in aktiviteter och träffar med vänner, annars blir man lätt sittande i soffan.

Jag gillar att resa ensam men om du inte gör det så finns det ju mängder av gruppresor. Det är säkert ett bra sätt att lära känna nya människor men även där måste man vara aktiv. 

Jag hade en kollega på mitt förra jobb som jag verkligen gillade och när jag slutade där föreslog jag att vi skulle ses. Nu är vi vänner och umgås ofta. 

Som sagt, ta tag i situationen. Fundera över vad du gillar och vad som får dig att må bra. Sedan gör du en konkret plan får att få det att hända. 

Jag känner mig inte ensam utan fri. Jag kan göra vad jag vill, när jag vill. 

• Anonym (ÖRJAN SVENSSON)
    Anonym (ensam) skrev 2026-04-08 21:57:56 följande:

Har säkert skrivits flera gånger i tråden, men någon form av träning kan ha positiv effekt på flera olika plan.

Yoga, gruppträning typ.
Svar på tråden Nybliven singel - vad ska man göra med all tid?