• dagdgagdagdgh

Viktnedgångskompis sökes

Jag behöver gå ner i vikt och undrar om någon skulle vara intresserad av att vara min accountability buddy. Tanken är att vi uppdaterar varandra dagligen om hur det går, kanske delar mattips och stöttar varandra i de där stunderna när det är lätt att halka snett. Jag märker att det funkar mycket bättre för mig när jag inte gör det ensam, utan kan få berätta helt ointressant saker som att jag är godissugen men inte agerar på det, eller att jag tappade kontrollen och inte följde planen. 

Drömmen hade varit en liten grupp där vi kan peppa och stötta varandra, men jag blir såklart glad för alla som är sugna!

Lite om mig och min resa:
    Jag har tidigare fått barn via IVF och nu planerar vi ett syskonförsök. Under graviditeten gick jag upp en del i vikt, men har kämpat mig ner igen till viktgränsen. I höstas vägde jag 110 kg och nu är jag nere på 94 kg, så jag är precis under gränsen på 95.

Problemet är att motivationen har dippat lite nu. Mitt mål är att gå ner till 90 kg för att ha lite marginal, men den senaste månaden har det snarare gått åt fel håll.

Jag räknar kalorier ? är ganska strikt på vardagarna, men har varit mer flexibel på helgerna och uppskattat intaget. Det har funkat okej fram tills nu.

Om någon är intresserad av att köra någon form av gemensam grej hade det varit jättekul! Kanske en utmaning, som att skippa godis i 100 dagar, hålla sig strikt alla dagar utom en ?frikväll? i veckan, eller köra 10 minuters träning varje dag ? öppet för förslag!

Kan tänka mig att flytta till annat forum också om det blir smidigare, fb, whatsapp eller dyligt. Men tänker att jag i alla fall börja med att skicka ut en förfrågan här för att se om det finns några likasinnade? 

• Svar på tråden Viktnedgångskompis sökes
  • Anonym (Viktkompishjälp)

Hej detta är precis det jag söker och jag hänger gärna på här! Jag har de senaste åren gått upp väldigt mycket i vikt och har gått ner ca 20 kilo i några omgångar men går lika fort upp dom igen. Fast jag är stor så gymmar jag och har gjort hela mitt liv( mer i vissa perioder och mindre i andra) .

Jag vill så gärna gå ner i vikt och bli mer normalviktig. Har också insett att det är det sociala stödet av andra i samma situation som är mest hjälpsamt. Har varit med i viktminskningsgrupp genom mitt gym och fått både bra mat tips och träningstips därifrån. Jag räknar också kalorier när jag är igång och går ner i vikt. Problemet för min del är att orka hålla i och orka fortsätta även när allt känns jobbigt och motivationen tryter. Jag började om idag! Har precis varit och gymmat. Jag är otålig och vill oftast tappa de första kilona snabbt. 

Vad har du för tidsplan? Hur många kilo vill du gå ner? Kommer du att träna något? 

• dagdgagdagdgh

Hej igen! Vad fint att du delar med dig, jag känner verkligen igen mig i mycket av det du skriver.

Jag har också gått ner en hel del i vikt tidigare, men är lite av en jojo-person och har pendlat upp och ner genom åren. Min egentliga målvikt är runt 60 kg, men jag vet att jag har mått bra och känt mig nöjd när jag legat runt 65 kg också, så det är nog mer realistiskt i längden. 

Just nu är fokus dock mer kortsiktigt. Mitt delmål är att ta mig ner till 90 kg på typ 1,5 månad. Jag vet inte exakt när invägning blir, det beror på när IVF startar och hur allt går. Troligen startar vi redan om två veckor, men antagligen är själva invägningen först om ungefär en och en halv månad, där av det målet. Annars tänker jag väl typ 2kg i månaden, så om IVF blir framskjutet tänker jag väl typ att jag vill ha gått ner tio kg till efter sommaren typ. Jag tänker att jag ska äta runt 1600 kcal/dag för att inte störa hormoner eller stressa kroppen för mycket. Har du något kcal mål eller något viktmål/tidsplan? 

Jag är också en gymperson i grunden och, precis som för dig har det varierat hur mycket jag tränar. Under hösten och början av våren har jag dock bara fått till två gympass i veckan, men försöker varva med promenader. Den senaste månaden har jag dock tappat träningen, har varit förkyld och nu blev det fint väder och då har jag prioriterat att röja i trädgården. Men hade gärna haft som mål att komma igång med träningen igen. Hur mycket tränar du? :) 

Det känns som att vi är på samma spår, både med erfarenheten av att kunna gå ner i vikt och utmaningen i att hålla det över tid. Hade känts toppen att kunna bolla med varandra. Hur vill du lägga upp det, hur har ni gjort i din tidigare gymgrupp? Föredrar du att hänga här eller är något annat forum bättre?

• Anonym (Viktkompishjälp)

Samma här är en klassisk jo jo bantare. Har hållit på hela mitt liv att gå upp och ner i vikt. Så trött på att inte kunna kontrollera mitt matintag över tid. Min målvikt för ett normalt BMI är också runt 60 kg men det har jag inte vägt sedan jag var tonåring! Så skulle jag nå 70 skulle jag ha gjort en stor hälsoresa. Alla I min familj är normalviktiga och även mina föräldrar och vänner. Jag känner innerst inne en stor skam över att se ut som jag gör(: Har självförtroende på andra plan bland annat mitt yrke men detta sitter djupt inne i mig. Jag vill så gärna lyckas gå ner i vikt och slippa hålla på att ständigt må dåligt över att vara överviktig.

Jag är äldre än dig ( baserat på det du skriver om att försöka få barn), och mer och mer börjar jag känna av krämpor i kroppen som troligen hade blivit bättre om jag gått ner i vikt. Jag har precis som dig varit förkyld de senaste veckorna och därför inte kunnat träna. Detta har gjort att jag kommit ur kurs helt med maten.

Jag kan träna ganska mycket i vissa perioder när jag är på väg neråt i vikt( 4-5 ggr v) och betydligt mindre andra perioder ( 1-2 ggr v ) Motivationen ökar när jag går ner i vikt och jag märker att jag blir snabbt starkare och orkar mer konditionsmässigt ju mer jag tränar flåset. 

Jag har fått uträknat av mitt gym att äta 1700 cal /dag vid viktnedgång men blir för otålig och drar ofta ner till 1300 cal fast jag vet att det inte är bra. 

Jag hade gärna pratat vidare privat någon annanstans men frågan är ju var? 

Svar på tråden Viktnedgångskompis sökes