• Anonym (Kommun)

Är det vanligt att lokalpolitiker inte svarar på mail?

Jag har mailat några lokalpolitiker i kommunstyrelsen för uppenbara problem som jag och andra upplevt i kommunen och hantering av olika ärenden. Jag har hört att politiker är skyldiga att svara på mail om det rör frågeställningar eller kritik angående viktiga saker, men det kanske de inte är?

Har mailat tre politiker några gånger för över 1 månad sen och ännu inte fått svar.

Känns som ren ignorans gentemot medborgarna.

• Svar på tråden Är det vanligt att lokalpolitiker inte svarar på mail?
  • Fjäril kär

Politiker svarar på mail i mån av tid och i prioriteringsordning - dvs kösystem-  du kommer få svar men räkna med att det tar tid. 

• Anonym (Klara)

Om det rör mer praktiska saker som inte fungerar i kommunen är det nog bättre att maila den avdelningen det berör. Där finns tjänstemän som kan hjälpa dig. 

• Anonym (Granbarr)

Det troligaste är att politikerna rent personligen inte kan lösa problemet utan kommer svara dig att du ska maila rätt instans i kommunen så rätt människor kan åtgärda konkreta problem och brister .

Eller så vidarebefordrar hen mailet till den avdelningen som har hand om liknande ärenden och du blir placerad i kö. 

Behöver du ett politiskt beslut går det snabbare att skriva en motion/medborgarförslag och skicka till kommunfullmäktige för svar 

• Öland 4ever

Här i Borgholms konnun (Öland) svarar alla som är invalda i kommunstyrelsen på email. Har iof sig inte varit i kontakt med så många men de jag kontaktat har alltid svarat på email.

Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
  • Tecum

Kanske kan dina mail uppfattas som att det rör rent personliga problem och inget som kommunen kan göra något åt?

Svar på tråden Är det vanligt att lokalpolitiker inte svarar på mail?