• Anonym (Orolig)

Det klickar när jag tuggar. Är kronan skadad på tanden?

Jag sover alltid med bettskena men igår råkade jag ta en tupplur utan bettskena i knappt två timmar. Jag hade hemska mardrömmar och vet att jag pressade tänderna när jag sov. 

Jag märkte senare att det klickade på ena sidan när jag tuggade på en proteinbar. Den sidan har en ny krona sen ett år tillbaka. Kan jag ha skadat kronan så att den sitter löst nu eller vad är det som klickar plötsligt? 
    Jag åt en proteinbar idag också för att testa och samma klickande är kvar. 

Det är INTE käken som klickar det är jag säker på då jag har käkproblem sen många år tillbaka och vet precis hur det känns och låter när käkarna klickar och knakar. Det här är något vid tänderna och då är det ju främst kronan jag tänker kan ha skadats och blivit lös eller något sånt. 

Jag är väldigt orolig för det här nu.

• Svar på tråden Det klickar när jag tuggar. Är kronan skadad på tanden?
  • Postman

Visst kan en krona skadas men det är svårt för någon här att göra en bedömning. Är du osäker, ring en tandläkare.  

• Anonym (Orolig)
    Postman skrev 2026-04-09 15:24:16 följande:

Visst kan en krona skadas men det är svårt för någon här att göra en bedömning. Är du osäker, ring en tandläkare.  

Du har rätt i att ingen här kan avgöra det men tills jag kan prata med tandläkaren ville jag mest höra om någon annan hade haft samma problem och vad problemet var isf. Eller kanske tom en tandläkare råkar titta in här och kan svara på om det ens är troligt att jag kan ha skadat en så ny krona på ett par timmars sömn. 

Jag vågar knappt ringa min tandläkare snart för jag har så mycket problem med både tänder och käkarna så jag springer ju dit hela tiden och ringer och rådfrågar. Tandläkaren måste ha tröttnat på mig för länge sen misstänker jag. 
  • Postman
    Anonym (Orolig) skrev 2026-04-09 15:38:52 följande:
    Du har rätt i att ingen här kan avgöra det men tills jag kan prata med tandläkaren ville jag mest höra om någon annan hade haft samma problem och vad problemet var isf. Eller kanske tom en tandläkare råkar titta in här och kan svara på om det ens är troligt att jag kan ha skadat en så ny krona på ett par timmars sömn. 

Jag vågar knappt ringa min tandläkare snart för jag har så mycket problem med både tänder och käkarna så jag springer ju dit hela tiden och ringer och rådfrågar. Tandläkaren måste ha tröttnat på mig för länge sen misstänker jag. 
    Ah jag förstår. Hade en sådan period med, kämpa på. Det är deras uppgift att servera dig. Du betalar ju för det. 
  • Anonym (Orolig)
    Postman skrev 2026-04-09 15:49:44 följande:
    Ah jag förstår. Hade en sådan period med, kämpa på. Det är deras uppgift att servera dig. Du betalar ju för det. 
    Hoppas att allt är bra med dina tänder nu. 

Du har rätt i att jag betalar för det men det känns som att min tandläkare snart inte orkar med mig längre... 
  • Postman
    Anonym (Orolig) skrev 2026-04-10 15:09:38 följande:
    Hoppas att allt är bra med dina tänder nu. 

Du har rätt i att jag betalar för det men det känns som att min tandläkare snart inte orkar med mig längre... 
    Allt blev bra till slut men det kostade en slant. Du betalar för tjänsten och det är deras jobb att du ska vara nöjd. Skoja lite med dem när du kommer, här är jag igen med mina tänder. ☺️.  Jag brukar ofta tacka och berömma min tandläkare, den jag har nu är fantastisk. Så kämpa på, ring din tandläkare. 
  • Anonym (Orolig)
    Postman skrev 2026-04-10 15:54:48 följande:
    Allt blev bra till slut men det kostade en slant. Du betalar för tjänsten och det är deras jobb att du ska vara nöjd. Skoja lite med dem när du kommer, här är jag igen med mina tänder. ☺️.  Jag brukar ofta tacka och berömma min tandläkare, den jag har nu är fantastisk. Så kämpa på, ring din tandläkare. 
    Ursäkta att jag har missat ditt svar tills nu. Usch, jobbigt med stora tandproblem. Hoppas du slapp infektioner, rotfyllningar, kronor, implantat och såna stora saker. Tandproblem är verkligen hemskt. Jag vet för jag har varit igenom mycket med mina tänder.  

Jag får nog ringa i veckan för det här klickandet/krasandet försvinner inte och det måste vara kronan då jag inte kan tänka mig att äkta tänder kan låta så. Endera har kronan spruckit eller så har den skiftat läge eller så har något hänt med cementen gissar jag som lekman. Så tråkigt och jobbigt för mig... just när jag började våga hoppas att jag äntligen skulle få lite lugn och ro med mina tänder.  
  • Postman
    Anonym (Orolig) skrev 2026-04-19 15:42:25 följande:
    Ursäkta att jag har missat ditt svar tills nu. Usch, jobbigt med stora tandproblem. Hoppas du slapp infektioner, rotfyllningar, kronor, implantat och såna stora saker. Tandproblem är verkligen hemskt. Jag vet för jag har varit igenom mycket med mina tänder.  

Jag får nog ringa i veckan för det här klickandet/krasandet försvinner inte och det måste vara kronan då jag inte kan tänka mig att äkta tänder kan låta så. Endera har kronan spruckit eller så har den skiftat läge eller så har något hänt med cementen gissar jag som lekman. Så tråkigt och jobbigt för mig... just när jag började våga hoppas att jag äntligen skulle få lite lugn och ro med mina tänder.  
    Ja men ring nu, det är inget att vänta på. Risken är att det kan bli förvärrat. Sök nu. Håller tummarna att det går bra.
  • Anonym (Orolig)
    Postman skrev 2026-04-19 22:17:12 följande:
    Ja men ring nu, det är inget att vänta på. Risken är att det kan bli förvärrat. Sök nu. Håller tummarna att det går bra.
    Tack för att du sparkade iväg mig till tandläkaren idag.

Han hittade inget uppenbart fel så det är bara att vänta och se om det går över eller om något går snett med tanden framöver. Jag får hoppas på det bästa. 
  • Postman
    Anonym (Orolig) skrev 2026-04-20 20:48:44 följande:
    Tack för att du sparkade iväg mig till tandläkaren idag.

Han hittade inget uppenbart fel så det är bara att vänta och se om det går över eller om något går snett med tanden framöver. Jag får hoppas på det bästa. 
    Underbart, bra att du kollade upp det. Håller tummarna för dig 😊👍
  • Anonym (Orolig)
    Postman skrev 2026-04-20 20:52:46 följande:
    Underbart, bra att du kollade upp det. Håller tummarna för dig 😊👍
    Tack snälla, jag behöver alla välönskningar jag kan få när det gäller mina tänder. 
    Tandläkaren blev inte sur utan undersökte noga och tog röntgen. 
  • Postman
    Anonym (Orolig) skrev 2026-04-20 20:55:19 följande:
    Tack snälla, jag behöver alla välönskningar jag kan få när det gäller mina tänder. 
    Tandläkaren blev inte sur utan undersökte noga och tog röntgen. 
    Kanon ju. Där ser du, dra dig inte för att söka. 😊
Svar på tråden Det klickar när jag tuggar. Är kronan skadad på tanden?