• Anonym (Separerad mamma)

Vill ha mer än 50/50.

Hej!
    Jag separerade nyligen från min man. Vi är överens om att ha delad vårdnad över vår 2-åriga dotter, men jag känner att hon borde vara mer hos mig. Anledningen bakom detta är b.l.a. att hennes pappa har både har kroniska smärtor och är oerhört lat.

Min relation till min man har gått utför under en lång tid. Sedan dottern föddes har han psykiskt och emotionellt misshandlat mig allt oftare. Han tar varken ansvar för sitt beteende, eller för att ta hand om hushållet. Just nu bor jag (och dottern på deltid) hos mina föräldrar i väntan på egen lägenhet. 

Nu har hon spenderat 4 dagar hos sin pappa, fast jag vet att hon har det så mycket bättre här. Bara någon dag efter hon flyttat med mig till mina föräldrar så blev hon piggare, gladare och mer entusiastisk över mat. Hon äter hos honom också, men inte lika glatt och mycket som hon gör här.

När hon var här ville hon hellre gå och leka än att prata med pappa över videosamtal. När jag videosamtalar med henne kommunicerar hon mycket med mig, visar leksaker, ber mig sätta mig bredvid och pussar på telefonen. Han måste trösta henne varje gång vi lägger på då hon saknar mig (hon har alltid varit väldigt mammig). Hon blev jätteledsen när jag åkte efter att ha lämnat över henne till sin pappa.

Grejen är att jag vill ha så begränsad kontakt som möjligt med min man. Jag har haft ett starkt "trauma bond" till honom, så nu kommer alla ursäkter, löften, presenter o.s.v. Han är fruktansvärt duktig på manipulation, och har alla de klassiska dragen av en covert narcissist. Han använde exakt samma teknik förra gången jag försökte lämna (och givetvis fullföljde han aldrig någon av dessa fina grejer han lovade). Nu är jag inte lika dum längre, och dottern är den som betyder allt för mig.

Vet att han älskar vår dotter och försöker ta hand om henne. Men jag gjorde nästan allt när vi bodde ihop, så det finns i mina ögon inte en chans att han kan ha henne lika mycket som jag.jag.  Hur går jag tillväga för att dela upp vårdnaden 40/60 eller 30/70? Förstår att det bästa är att komma överens. Men känner man honom vet man att han kommer hävda att jag bara vill göra det för min egen skull. 

Snälla, dela med er av lite tips och erfarenheter. Så som situationen sett ut hemma så är det helt galet att han ens förväntar sig 50/50.

• Svar på tråden Vill ha mer än 50/50.
  • Anonym (?)

Ha ingen kontakt med åapoan
    När dotter är hos pappan har du ingen kontakt med pappan eller dotter. Lått pappan ansvara för sin tid
    Gå till familjerätten för att få hjälp till ett vettigt schema 

• Anonym (Tillbakakaka)

Om han är den manipulerande typen och vill förstöra för dig kanske du ska använda en liknande strategi?
    Börja fråga om han kan ta en extra dag. Fråga minst en gång i veckan om det. 
    Han kommer antagligen att säga ja ett par gånger, men om han verkligen har ont och är lat kan han börjar säga nej sen. Då fortsätter du tjata om att han ska ta fler dagar. Få honom att tro att du vill ha mindre tid med barnet. Sen föreslår du familjerätten. Då kanske han själv föreslår ett schema där du får fler dagar för att irritera dig.

• Anonym (E)

Byt veckor på måndagar, du lämnar och pappa hämtar och sen tvärtom, då slipper dottern vara ledsen för att mamma (eller pappa) åker. Frågar dottern så ska hon självklart få prata med den andra föräldern men annars gör det mer skada än nytta att ha överdriven kontakt på sina icke-barnveckor.

Att han har varit lat och inte tagit hand om hushållet har ju självklart ändrats efter att du flyttade ut, han måste diska om han ska ha någpt att äta på, han måste tvätta om han ska kunna ha några kläder på sig, du tycker att dottern har det bättre hos dig men jag tvivlar på att du får igenom att boendet ska vara merparten hos dig om hon inte far illa på något sätt.

Ni kanske ska se över ett 2-2-3 schema istället för varannan vecka? Då blir saknaden inte lika jobbig, självklart är det jobbigt att vara utan sitt barn halva tiden, men det blir en vardag av det också till slut

• Anonym (Schema)

Börja med att ordna ett schema för umgänge. Om skilsmässan inte är klar så kan ni få schemat i samma tingsrättsprocess. För små barn har man tätare byten som 2-2-3 som någon nämnde. Glöm inte att ta med högtider och lov. Delad vårdnad har ni väl redan om ni är gifta.

Följ sedan schemat noga. Du behöver inte ha mycket kontakt med pappan alls. Ha en skriftlig avstämning inför byte, till exempel via mail. Byt i samband med förskola, skola när hon blir äldre så behöver ni inte ses och dottern behöver inte bli ledsen för att någon går iväg.

Svar på tråden Vill ha mer än 50/50.