• Anonym (Morena)

Bra och dåliga erfarenheter av Mirena spiral

Hej alla kloka

Jag ska sätta in spiral om 20 dagar och vill dubbelkolla hur länge alla blödde efter spiralinsättning. Jag misstänker att min läkare inte ger mig hela sanningen 

• Svar på tråden Bra och dåliga erfarenheter av Mirena spiral
  • Anonym (Serena)

Jag blödde nästan dagligen i 2,5 år, sen gav jag upp och fick den uttagen. Jag hade 1-2 dagar utan blödningar några gånger per år men annars blödde jag i nån form nästan alla dagar. 

• Anonym (Spiral)

Jag tror att det är Mirena jag har, men är inte hundra säker. Barnmorskan sa att jag kunde blöda upp till en månad och jag blödde prick en månad, på dagen typ. Jag har haft ett par-tre mensliknande blödningar sen dess (snart två år), men de har varit väldigt små. Fick dock pms innan. 

• Anonym (Hh)

Har haft och slutade aldrig blöda helt, hade mens i princip som vanligt,  men!! i mitt fall berodde det nog på att den vred sig och penetrerande väggen så jag var dels inte skyddad av den, dels fick jag en jätteinfektion och var efter ett år tvungen att operera ut den under narkos.
    Det som egentligen störde mig mest, fattade ju inte att det var den det var fel på från början då jag hade varit på koll varför jag hade så oregelbundna blödningar, var att jag hade jättesvårt att ha sex då det dels gjorde ont vid alla möjliga ställningar men också började blöda fruktansvärt varje gång. 
    Så jag hade ändå tur att jag kollade upp den igen med UL den gången och de kunde se vad som var fel och att jag inte blev gravid trots att den inte gjorde sitt jobb. 

• Anonym (Noll blödning)

Jag blödde noll från dag 1 att jag satte in spiralen. Är inne på min andra, nu i april är det 10 år sedan jag satte in den första. Tyvärr fyller jag 50 så sannolikheten att de vill byta ut den är väl minimal, för att se vart i klimakteriet jag ligger. Om de inte byter ut den kommer jag vilja operera bort livmodern. Jag vill inte ha mens igen. 

• Anonym (H)

Tror inte jag blödde alls länge. 

Jag har bara positiva erfarenhet. Spiralinsättning är svårt för mig, oavsett spiral så jag blir sederad. Det har funkat väldigt bra. 

• Kiyah

Jag började blöda några dagar efter insättning och blödde i någon form (vissa dagar bara droppar och vissa dagar floder och allt därimellan) i 6 månader. efter det har jag haft kanske några dagar med spotting per år och jag är inne på min 3:e spiral nu. Blödde bara efter insättningen av den första

• Anonym (Samma sak)

Jag är i ungefär samma situation, ska sätta i Mirena snart och jag tänker så här: det är orimligt att leva med daglig blödning, smärta eller ont vid samlag. Då kommer jag att se till att ta ut den. Jag tänker att jag får acceptera kramper i tex en veck, och då ta alvedon. Blödningar motsvarande mens i någon vecka per månad har jag ju nu, så det är väl ok när spiralen sitter i också . Men mer än så? Nej.
    Blir det värre än så måste den tas ut. 

Jag har flera vänner som mirena funkar jättebra för, men en del för ju problem. Det jag inte fattar är att man bara står ut och inte tar ut den. Just gynekologer kan man ju faktiskt få tid hos om man går privat. Absolut blir det pengar i onödan men hälsa och välmående är värt mer än så. 

• Anonym (Morena)

Jag satt in den och det gick lätt. Jag skulle fått mens samma dag men den kom typ aldrig. Nu blöder jag från och till kanske totalt en tampong per dag med långa pauser emellan. Ingen mens kom så antingen är jag en vecka sen eller så är det en effekt av Mirenan? Eller så är denna blödningen mensen? 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Bra och dåliga erfarenheter av Mirena spiral