• Anonym (Påfågeln)

Flytta till bostad som har katt?

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att, iegenskap av kattallergiker, flyttat till ett hus/lägenhet där det bott en katt i ett par år? 

Går det att städa bort och ut en katt från ett hem så att en kattallergiker inte känner av det? 

Fått relativt positiva svar av städfirmor jag varit i kontakt med, men vill gärna ha fler tankar. 

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Flytta till bostad som har katt?
  • Anonym (A)

Hur allergisk är du? Jag känner ju folk som har egen katt trots allergi. De använder ju sig mycket av luftrenare för att få bort "dammet" som blir av pälsdjur. Rimligtvis borde det inte kvarstå speciellt mycket allergener efter en riktigt ordentlig städning, dammsugning med HEPA-filter och kanske några dagars användning av luftrenare som får "köra igenom" inomhusluften. Förutsatt att du inte är helt hysteriskt allergisk tänker jag att det borde gå bra. Så fort katten har flyttat så slutar det ju tillföras nya allergener och i en väl ventilerad modern bostad byts luften ut rätt snabbt. Dessutom tar man ju vid flytt med sig alla möbler som innehåller partiklar från katterna. De jag känner till, som upptäckt allergi när de köpt katt, har relativt omgående blivit symptomfria så fort katten flyttat. Så du behöver nog inte vara orolig om det dessutom sker en flyttstädning innan du flyttar in. Men det beror som sagt på hur illa allergisk du är. Om det är snuva och kliande ögon kan man ju vara rätt lugn, tänker jag, men om du får en anafylaktisk chock av att andas samma luft som en katt är det kanske dumt att chansa.

• Anonym (Betty)

Aldrig hört talas om att det skulle vara ett problem. Man städar ju när man flyttar och lämnar inget kvar. 

Min pojkvän hade katt och blev allergisk. Han fick göra sig av ned katten. Städa. Byta en del textilier tex mattor och soffa. Sedan var det lugnt. 

• Fjäril kär

Säger som föregående,  hur allergisk är du? 

Min bror är mycket allergisk men kan ändå vistas hos mig som har två katter. Det går bra så länge han inte själv aktivt klappar katterna. 
    Skulle han klappa dom kommer ögonen klia och svälla, han hostar och nyser och kan bli astmaanfall i värsta fall.  . Men det tar kanske en halvtimme innan det bryter ut. Han fpr då ta medicin och tvätta händerna.  Det klingar ut när medicinering hjälper.  

Han har inga problem alls så länge han inte rör katterna och kan krama mig utan problem.   

Du träffar förmodligen folk på jobb och i affären etc som har katt och det går bra gissar jag? 

• Anonym (Påfågeln)

Nej, någon anafylaktiskt chock är det inte tal om. Snarare kliande ögon och tungt att andas luften. 

Till protokollet ska föras att jag själv har hund, en sådan som inte fäller hår utan kräver klippning, sedan flera år tillbaka.

Så länge jag inte gnuggar ansiktet i pälsen eller låter denne slicka på min hud går det bra. 

Det är en relativt nybyggd bostad och katten har bott där i något år. Då kanske man kan vara lugn?

• Anonym (A)
    Anonym (Påfågeln) skrev 2026-04-10 10:58:18 följande:

Nej, någon anafylaktiskt chock är det inte tal om. Snarare kliande ögon och tungt att andas luften. 

Till protokollet ska föras att jag själv har hund, en sådan som inte fäller hår utan kräver klippning, sedan flera år tillbaka.

Så länge jag inte gnuggar ansiktet i pälsen eller låter denne slicka på min hud går det bra. 

Det är en relativt nybyggd bostad och katten har bott där i något år. Då kanske man kan vara lugn?

Det går nog alldeles utmärkt i så fall! Som sagt, är du osäker hade jag satsat på att hyra in/låna en luftrenare ett par dagar för att vara på den säkra sidan. Mer än så lär knappast behövas. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Påfågeln) skrev 2026-04-10 10:58:18 följande:

Nej det har inget med "hur lång tid" katten bor i lägenheten (eller villan) att göra. Oavsett om det handlar om 1år eller 10år (osv) så handlar det om hur bra  städat  flytt städningen är...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Mia)

Tror inte det är någon större fara om det varit en enda katt. Gör en ordentlig egen städning innan ni flyttar in (torka av väggar, extra i hörn osv) så är det nog lugnt. 

Jag blev avrådd att köpa ett hus vi var intresserade av. De hade haft kattuppfödning och det luktade katturin i rummet som varit katternas i huvudsak. Då sa de att iom kattuppfödning så skulle jag inte kunna bo där då det varit många katter där. Även problem att ta bort urinen skulle det nog bli.  Trist för läget och planlösningen var precis som vi önskat men men det blev bra till slut med det vi hittade också. 

Svar på tråden Flytta till bostad som har katt?