• Anonym (Exet)

Hur mycket ska jag berätta för hans nya

Fick ett meddelande i dag från exets nya Med lite frågor om exet. Hon vill träffas och prata. Jag känner henne inte.

Jag vet inte vad hans nya vill fråga, men jag förutsätter att det handlar om exets paradgren, otrohet. 

Jag var tillsammans med honom under några år för ca 3 år sedan. Vi var förlovade och han hade friat. Jag lämnade efter att jag upptäckt att han var otrogen under i princip hela vårt förhållande. Med facit i hand har jag insett att han varit det under alla sina förhållanden. Han är 50 nu, så ingen duvunge. Han har varit gift två gånger tidigare och alltid kört bredvid. 

Ska jag träffa henne och berätta eller ska jag säga nej? Ge mej råd. En liten del av mej vill varna henne men samtidigt har jag för länge sen gått vidare. 

• Svar på tråden Hur mycket ska jag berätta för hans nya
  • Anonym (Fröken Svea)
    Anonym (Malin) skrev 2026-04-10 17:19:27 följande:

Bra att du ska träffa henne då det var hon som tog kontakt. Däremot ska inte ett ex kontakta den nya utan mycket goda skäl, läs grov misshandel.

Rent principiellt ska kvinnor hjälpa varann att varna för toxiska män, i synnerhet när det gäller misshandel. Önskar att fler kvinnor gör som henne du ska träffa, det hade sparat många tårar - och kanske liv... 

Tycker du verkligen att man, när man äntilgen är fri, ska riskera något för att varna för en man som nästan slagit ihjäl en?
    Nej du, aldrig att jag skulle riskera att fanskapet får för sig att härja med mig igen.

Mitt liv är värt mer än så.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Fröken Svea) skrev 2026-04-10 17:59:49 följande:
    Tycker du verkligen att man, när man äntilgen är fri, ska riskera något för att varna för en man som nästan slagit ihjäl en?
    Nej du, aldrig att jag skulle riskera att fanskapet får för sig att härja med mig igen.

Men då är det alltså fritt fram för våldsmän att fortsätta misshandla och kanske döda?
    Om någon frågar skulle jag absolut svara och berätta om det som hänt mig. Men med din attityd är det inte konstigt att nya kvinnor gång på gång råkar illa ut av samma man.
  • Anonym (Fröken Svea)
    Anonym (Malin) skrev 2026-04-10 18:29:21 följande:
    Men då är det alltså fritt fram för våldsmän att fortsätta misshandla och kanske döda?
    Om någon frågar skulle jag absolut svara och berätta om det som hänt mig. Men med din attityd är det inte konstigt att nya kvinnor gång på gång råkar illa ut av samma man.
    Hellre det än att jag riskerar min egen säkerhet när jag äntligen fått lugn och ro.

Du får gärna riskera liv och lem, jag avstår.
  • Goneril
    Anonym (Malin) skrev 2026-04-10 18:29:21 följande:
    Att varna andra för en misshandlare är försvarligt och kan inte anses som förtal. Skulle man däremot börja sätta upp lappar i trappuppgången eller på stan kan det ses som förtal, ämnat att vålla andras missaktning.
  • Anonym (Som man ropar får man svar)

Jag hade sagt

"Om du frågar så svarar jag så ärligt jag kan men fråga inte om sånt som du kanske inte tål att höra svaret på".

• Anonym (Som man ropar får man svar)
    Anonym (Fröken Svea) skrev 2026-04-10 17:59:49 följande:

Den mannen hade blivit grundligt omhändertagen av mina vänner och det hade han vetat om från början.

Så det är ju tråkigt att du är utan kontakter och vänner i livet men alla är inte det. För övrigt kan jag agera själv också. 
  • Anonym (Fröken Svea)
    Anonym (Som man ropar får man svar) skrev 2026-04-11 09:25:41 följande:
    Den mannen hade blivit grundligt omhändertagen av mina vänner och det hade han vetat om från början.

Så det är ju tråkigt att du är utan kontakter och vänner i livet men alla är inte det. För övrigt kan jag agera själv också. 
    Jag gjorde det enda rätta och polisanmälde fanskapet.
    Är inte intresserad av att varken jag eller mina vänner och bekanta ska sitta i fängelse nämligen.
    Det var exet plats, inte vår.
  • Anonym (Palme)

Tycker det är väldigt märkligt att ta kontakt såhär. Skulle inte känna mig bekväm med det.

Hade inte lagt mig i och förklarat det. Undvik problem.

• Anonym (vanir)
    Anonym (Fröken Svea) skrev 2026-04-11 13:50:35 följande:
    Jag gjorde det enda rätta och polisanmälde fanskapet.
    Är inte intresserad av att varken jag eller mina vänner och bekanta ska sitta i fängelse nämligen.
    Det var exet plats, inte vår.
    Anonym menade nog att se till att exet vet att man har uppbackning. Att han kommer att råka illa ut om han försöker något.

Då behöver man förhoppningsvis inte agera på det.

Jag vet flera utsatta kvinnor som har blivit av med stalkande och ibland våldsamma ex på det sättet. Kvinnorna har haft ett nätverk som helt enkelt har satt hårt mot hårt.

Men om det fungerar beror ju på. Har exet kriminella kontakter, eller är en sådan som skiter i konsekvenserna, eller är psykiskt sjuk - då fungerar det kanske inte.

Att polisanmäla och att fanskapen buras in är förstås bättre, men det är ju tyvärr inte alltid det blir så. Och förr eller senare kommer de oftast ut.

Lagens långa arm kan inte alltid skydda en.
  • Anonym (C)
    Anonym (Fröken Svea) skrev 2026-04-10 17:59:48 följande:

Men snälla, denne man har "bara" varit otrogen. TS har inte skrivit om något annat. Det var ett annat inlägg som gav ett exempel.

Men TS,  vill du inte bli inblandad så säg det till henne, men uppmana henne också att lita på sin magkänsla. Då kommer hon att förstå.
  • Anonym (M.)

Jag tycker att det är underligt att ta referenser från gamla flickvänner. Jag skulle inte ställa upp på något sådant, jag skulle bara säga nej. Jag tänker att det kan bara komma tråkigheter av det för en själv, och inget positivt alls. 

Med detta sagt, TS, så hade det varit ÄNNU värre om det varIt DU som kontaktat HENNE och erbjudit dig att prata skit om killen. Det finns dom som gör så: "HON HAR RÄTT ATT VETA!" Fast det inte handlar om omtanke om den nya kvinnan alls, utan bara att man vill djävlas med exet. 

• Anonym (C)
    Anonym (M.) skrev 2026-04-11 20:21:06 följande:

Jag tycker att det är underligt att ta referenser från gamla flickvänner. Jag skulle inte ställa upp på något sådant, jag skulle bara säga nej. Jag tänker att det kan bara komma tråkigheter av det för en själv, och inget positivt alls. 

Med detta sagt, TS, så hade det varit ÄNNU värre om det varIt DU som kontaktat HENNE och erbjudit dig att prata skit om killen. Det finns dom som gör så: "HON HAR RÄTT ATT VETA!" Fast det inte handlar om omtanke om den nya kvinnan alls, utan bara att man vill djävlas med exet. 

Beror på. Nu gäller inte det här resonemanget  TS ex för han har bara varit otrogen,  men om killen det är fråga om skulle ha för vana att slå kvinnor sönder och samman och den nya flickvännen börjar få sådana vibbar, så tycker jag att det är solidariskt att varna. Om den nya kvinnan tar kontakt och frågar om hon har anledning att känna sig orolig. 
  • Anonym (vanir)
    Anonym (M.) skrev 2026-04-11 20:21:06 följande:

Jag skulle inte heller kontakta en ny flamma och berätta att han är en otrogen skit, det får hon upptäcka själv. Plus att han kanske har ändrat sig. (Inte så troligt i det här fallet dock, då han verkar vara en notoriskt otrogen typ).

Våld kan vara en annan sak. Det kan i extrema fall handla om liv och död. Då kan det vara befogat att varna, om man kan göra det utan stora risker för egen del.

I det här fallet verkar det "bara" handla om otrohet, MEN det är den nya som har kontaktat TS. Antagligen för att hon har upptäckt något eller misstänker något. Att då berätta sanningen är inte att snacka skit. Varför skulle hon inte ha rätt att få veta? Med det menar jag inte att TS är skyldig att berätta, men om hon vill och den nya vill veta?

Man kontaktar inte sin partners ex utan bra skäl. Om killen inte vill att det ska spridas "skit" om honom, får han sluta sprida skit själv. Då får han hålla ballen i brallan. Man kan inte leva som han gör och tro att det inte ska komma fram. Normalt ska man inte lägga sig i andras förhållande nej, men det finns tillfällen då det är befogat.
  • Anonym (Fröken Svea)
    Anonym (C) skrev 2026-04-11 20:42:59 följande:
    Beror på. Nu gäller inte det här resonemanget  TS ex för han har bara varit otrogen,  men om killen det är fråga om skulle ha för vana att slå kvinnor sönder och samman och den nya flickvännen börjar få sådana vibbar, så tycker jag att det är solidariskt att varna. Om den nya kvinnan tar kontakt och frågar om hon har anledning att känna sig orolig. 
    Då är svaret att kontakta tingsrätten. Där finns svaret.
Svar på tråden Hur mycket ska jag berätta för hans nya