• Anonym (ärris)

Skydda ärr från solen i sommar

Jag opererades i maj förra året och har ett fint ärr på ena underbenet. Det är ca 3cm långt och 1mm brett. En sträcka på ca 0,5cm är fortfarande svagt rosa men resten har bleknat och är vit. 

Att det skulle skyddas från solen förra sommaren var ju rätt självklart och jag hade det täckt med plåster/tejp, kläder eller ett tjockt lager solskyddsfaktor.

Så som det sitter är det lite svårt att täcka med kläder sommartid och jag skulle uppskatta smidiga tips som inte täcker halva benet. Finns det t ex tejp som är smalare än 1,5cm?

• Svar på tråden Skydda ärr från solen i sommar
  • Anonym (S)

Varför klipper du inte till tejp till rätt storlek?

• Anonym (ärris)

Det är planen om jag inte hittar något som är färdigt, men det blir så mycket svinn när man gör så.

• Anonym (Bred tejp)

Du behöver alltså tejpremsor som är ca 3 cm långa och några mm breda?

Jag hade köpt 5 cm bred tejp och klippt några mm korta bitar. Det iofs blir en del spill ändå, eftersom ärret bara är 3 cm långt, inte 5 cm, men en rulle borde räcka länge. 

Suturtejp finns också, som är 6 mm bred, men jag vet inte om det är så ekonomiskt.

• Anonym (ärris)

Tack! Jag tänkte inte ens på att det fanns 5cm bred tejp. Den kirurgtejp vi har hemma är 2,5cm vilket är några mm för kort. 

Suturtejp har jag funderat på men som sagt blir det ju rätt dyrt i längden.

• Anonym (S)
    Anonym (ärris) skrev 2026-04-11 10:46:33 följande:

Tack! Jag tänkte inte ens på att det fanns 5cm bred tejp. Den kirurgtejp vi har hemma är 2,5cm vilket är några mm för kort. 

Suturtejp har jag funderat på men som sagt blir det ju rätt dyrt i längden.

Ja om pengar är viktigare än hälsan så ska du kanske inte sola i sommar, då slipper du slösa tejp. 
  • Anonym (Bred tejp)
    Anonym (S) skrev 2026-04-11 16:36:54 följande:
    Ja om pengar är viktigare än hälsan så ska du kanske inte sola i sommar, då slipper du slösa tejp. 
    Det är ett ärr som ska täckas över, inte ett sår som behöver hållas ihop. Det finns ingen anledning att köpa dyr suturtejp om det finns billigare tejp som fungerar lika bra. 
  • Anonym (ärris)
    Anonym (S) skrev 2026-04-11 16:36:54 följande:
    Förra sommaren, när ärret var färskt, använde jag suturtejp för att stödja huden och få såret att läka ihop fint. Det gjorde det

Varför skulle suturtejp vara bättre som skydd mot solen än någon annan tejp? 

Det handlar för övrigt inte om att sola, det handlar om att slippa gå i långbyxor hela sommaren...
  • Anonym (S)
    Anonym (ärris) skrev 2026-04-12 06:40:41 följande:
    Förra sommaren, när ärret var färskt, använde jag suturtejp för att stödja huden och få såret att läka ihop fint. Det gjorde det

Varför skulle suturtejp vara bättre som skydd mot solen än någon annan tejp? 

Det handlar för övrigt inte om att sola, det handlar om att slippa gå i långbyxor hela sommaren...
    Var skrev jag att dyr tejp är bättre än billig? Köp billig tejp och skär till, hur svårt kan det vara?

Beklagar att du inte har någon du kan prata med om sådana här banala saker. 
  • Mrs Moneybags

Jag har flera operationsärr på kroppen och har inte hört att man behöver täcka ärren längre än ett år?

Mina ärr är ganska fina, men såklart syns de eftersom de är 15-20 cm långa. 

Jag undviker hur som helst att sitta i solen och steka mig.

Sätt dig under ett parasoll större delen av tiden när du är på stranden så behöver du inte oroa dig. 

• Anonym (ärris)
    Mrs Moneybags skrev 2026-04-13 12:30:23 följande:

Jag har flera operationsärr på kroppen och har inte hört att man behöver täcka ärren längre än ett år?

Mina ärr är ganska fina, men såklart syns de eftersom de är 15-20 cm långa. 

Jag undviker hur som helst att sitta i solen och steka mig.

Sätt dig under ett parasoll större delen av tiden när du är på stranden så behöver du inte oroa dig. 

Ärret sitter på ett sånt ställe att det inte täcks av kläder sommartid (om jag inte ska börja gå i långbyxor alt knästrumpor i år) så det handlar inte om att sitta i solen och steka sig utan om att typ vara ute och klippa gräsmattan eller hänga tvätt.

Jag trodde också att det bara var ett år men efter att en kompis kommenterat på det så googlade jag lite och fick fram att 18 mån var att rekommendera.
  • Anonym (S)
    Anonym (ärris) skrev 2026-04-18 10:06:01 följande:
    Ärret sitter på ett sånt ställe att det inte täcks av kläder sommartid (om jag inte ska börja gå i långbyxor alt knästrumpor i år) så det handlar inte om att sitta i solen och steka sig utan om att typ vara ute och klippa gräsmattan eller hänga tvätt.

Jag trodde också att det bara var ett år men efter att en kompis kommenterat på det så googlade jag lite och fick fram att 18 mån var att rekommendera.
    Och du måste klippa gräset mitt under brinnande sol, eller hänga tvätt då? 

Känns som att du gör en höna av en fjäder, varför inte praktisera lite sunt förnuft istället? 
  • Anonym (ärris)

Sunt förnuft i mitt fall är att jag vill kunna röra mig utomhus i sommar, oavsett orsak, utan att utsätta ärret för sol som inte är rekommenderad.

Oavsett, jag har fått tag på 5cm bred kirurgtejp idag vilket jag tror kommer funka klockrent. Det tog lite diskuterande med apotekspersonalen innan de plockade fram den men efter en stund så! Tack för tipset, Bred tejp!

Anonym (Bred tejp) skrev 2026-04-11 10:16:10 följande:
Svar på tråden Skydda ärr från solen i sommar