• Anonym (D)

Dominanta svärföräldrar

Vi ska snart ha dop för vår son. Dopfikat har min svärmor erbjudit sig att ha hemma hos dem. Jag och min partner har sedan tidigare bestämt att vi vill ha ett litet dop med bara de närmsta. Min sambo har 1 morbror samt 2 fastrar. Egentligen är det bara faster A som vi har en bra relation till och som visat mycket intresse för vår son. Redan från början började mina svärföräldrar lägga sig i och tyckte att vi ska bjuda morbrodern. Detta trots att vi inte har någon vidare relation till honom. Han har däremot visat ett litet intresse för vår son så det kändes ändå rimligt. De ansåg inte att vi ska bjuda faster A då vi enligt dem även skulle behöva bjuda faster B. Jag har aldrig träffat faster B och min sambo har inte träffat henne på 6 år. Vi lyssnade på detta. Men vi har nu ångrat oss och vill bjuda faster A då vi står henne nära. Men nu anser svärföräldrarna att vi ska bjuda in faster B för att vara rättvisa. Min sambo tycker också det känns lite konstigt att bjuda faster B men är för snäll och är van vid att föräldrarna bestämmer. Jag känner en irritation då jag tycker att det är vårt dop och att vi bjuder de vi vill. Även om det skulle vara obekvämt, är det inte principen att ha faster B där som skaver. Det som stör mig är att mina svärföräldrar tror att de har rätt att bestämma här. 

Förlåt för ett rörigt inlägg. Är mina känslor rimliga? Hur hade ni agerat här?
  • Svar på tråden Dominanta svärföräldrar
  • Anonym (Rosetta Stone)

Jag bjuder alla släktingar vid dop och begravningar, om de inte direkt förolämpat mig/min partner och orsakat drama senaste gången vi sågs

De som är "för långt bort" socialt brukar oftast känna det själva och avböjer då med en ursäkt. Men de har fått gesten av socialt hyfs och det kan uppskattas.

Om det inte är fler ni behöver bjuda förstår jag inte varför det skulle vara svårt att vara generös med detta?

• Anonym (?)
    Anonym (D) skrev 2026-04-11 08:16:39 följande:
    Dominanta svärföräldrar Vi ska snart ha dop för vår son. Dopfikat har min svärmor erbjudit sig att ha hemma hos dem. Jag och min partner har sedan tidigare bestämt att vi vill ha ett litet dop med bara de närmsta. Min sambo har 1 morbror samt 2 fastrar. Egentligen är det bara faster A som vi har en bra relation till och som visat mycket intresse för vår son. Redan från början började mina svärföräldrar lägga sig i och tyckte att vi ska bjuda morbrodern. Detta trots att vi inte har någon vidare relation till honom. Han har däremot visat ett litet intresse för vår son så det kändes ändå rimligt. De ansåg inte att vi ska bjuda faster A då vi enligt dem även skulle behöva bjuda faster B. Jag har aldrig träffat faster B och min sambo har inte träffat henne på 6 år. Vi lyssnade på detta. Men vi har nu ångrat oss och vill bjuda faster A då vi står henne nära. Men nu anser svärföräldrarna att vi ska bjuda in faster B för att vara rättvisa. Min sambo tycker också det känns lite konstigt att bjuda faster B men är för snäll och är van vid att föräldrarna bestämmer. Jag känner en irritation då jag tycker att det är vårt dop och att vi bjuder de vi vill. Även om det skulle vara obekvämt, är det inte principen att ha faster B där som skaver. Det som stör mig är att mina svärföräldrar tror att de har rätt att bestämma här. 

Förlåt för ett rörigt inlägg. Är mina känslor rimliga? Hur hade ni agerat här?
    Håll dopfikat någon annan stans. Bjud vilka ni vill
  • Anonym (S)

Jag hade bjudit faster B också, det är väl inte hela världen. Även om man har olika relationer med släktingar kan det bli lite knepigt att bara bjuda vissa. Faster B kanske känner själv att hon inte står så nära och avböjer, men då har ni bjudit in i alla fall. Tänker också att det är socialt hyfs som någon annan skriver. Tråkigt med attityden det är minsann min fest/bjudning/högtid så jag bjuder vilka jag vill. Det kan man såklart göra men jag tycker att man ska se till mer än sig själv och sitt eget i sådana sammanhang. Det kan vara bra att vara snäll, schysst och generös och inte bara tänka på vad man själv vill.

• Anonym (Plopp)

Jag har bjudit alla våra närmsta släktingar inkl min morbror jag nog inte sett på 15 år pga avstånd. 

Det är en uppskattad gest även om de inte kan komma. 

Sedan finns det de som gillar små bebisar och visar intresse så som inte är så intresserade av skrikiga och stökiga ungar från typ treårstrotsen och uppåt. Precis som det finns de som tycker bebisar är svintråkiga men tycker de tempramentsfulla treåringarna är hur lattjo som helst.  Så för att en är intresserad nu och en inte är det betyder det bara att det är nulägessituationen. 

Dop, bröllop och begravningar brukar vara de tillfällen som man träffar släkten. Ta chansen! Kanske du också tycker faster B är trevlig?

Låt dopet bli en glädje. Det låter inte så stort ändå. Vi hade nog ca 60 pers, 90% var närmsta släkten.

Svar på tråden Dominanta svärföräldrar