Dominanta svärföräldrar
Vi ska snart ha dop för vår son. Dopfikat har min svärmor erbjudit sig att ha hemma hos dem. Jag och min partner har sedan tidigare bestämt att vi vill ha ett litet dop med bara de närmsta. Min sambo har 1 morbror samt 2 fastrar. Egentligen är det bara faster A som vi har en bra relation till och som visat mycket intresse för vår son. Redan från början började mina svärföräldrar lägga sig i och tyckte att vi ska bjuda morbrodern. Detta trots att vi inte har någon vidare relation till honom. Han har däremot visat ett litet intresse för vår son så det kändes ändå rimligt. De ansåg inte att vi ska bjuda faster A då vi enligt dem även skulle behöva bjuda faster B. Jag har aldrig träffat faster B och min sambo har inte träffat henne på 6 år. Vi lyssnade på detta. Men vi har nu ångrat oss och vill bjuda faster A då vi står henne nära. Men nu anser svärföräldrarna att vi ska bjuda in faster B för att vara rättvisa. Min sambo tycker också det känns lite konstigt att bjuda faster B men är för snäll och är van vid att föräldrarna bestämmer. Jag känner en irritation då jag tycker att det är vårt dop och att vi bjuder de vi vill. Även om det skulle vara obekvämt, är det inte principen att ha faster B där som skaver. Det som stör mig är att mina svärföräldrar tror att de har rätt att bestämma här.Förlåt för ett rörigt inlägg. Är mina känslor rimliga? Hur hade ni agerat här?