• Anonym (Pojkvän)

Migrationsverket "besök" 6-12 månader

Jag har en flickvän i Afrika och vår plan är att hon ska läsa 1 år intensiv svenska och sen gå på en 2-årig yrkeshögskola. För YH kan hon söka uppehållstillstånd som studerande.

Men det första året är svårare. Migrationsverket säger att uppehållstillstånd som studerande inte gäller då (trots att universitetet har en 1-års intensiv svenskutbildning med just detta syfte och de tycks övertygade om att hon då kan söka som studerande - men vi har ändå inte tänkt använda universitetet eftersom de har 2 sökanden per plats dvs 50% chans komma in, utan vi har tänkt använda Folkuniversitetet).

I så fall måste man söka UT som "besökare/gäst" och enda underkategorin är väl då "turist". Och där kan man få max 6 månader. Och även det tycks svårt att få utan vidare.

Hon kan ju göra allt på distans första året med det vore tråkigt för henne och mej.

Om hon kunde få UT 1 år tänkte vi hon kan gå hos Folkuniversitetet delkurs A1 & A2 i vanligt klassrum och kanske mer om det erbjuds och om inte, att köra vidare på distans eller med de skräddarsydda kurser de erbjuder.

Även 6 månader kunde funka ok för att hinna med minst A1 & A2, sen köra en del på distans, och komma tillbaks några månader senare och göra en test hos Folkuniversitetet där hon får ett diplom/certifikat att hon nått viss nivå.

Om 6 månader (eller 90 dagar på vanligt Schengen-visum) så kan hon ju söka om nytt sådant 6-månaders UT eller 90-dagars visum så snart hon är tillbaks i Afrika igen, normal handläggningstid för UT är 3 månader och visum 2 veckor, men krypiskt säger Migrationsverket till mej att om man söker efter att nyss ha haft kan det påverka..

Så jag undrar vilka varianter ni kan se att få igenom detta , vilka erfarenheter ni har:

Kan man få ett år?

Vad behövs för att motivera att få 6 månader som turist?

Hur lång skarv blir det mellan flera efterföljande 6- eller 3-månaders vistelser och hur motiverar man bäst detta så att det hanteras snabbt?

• Svar på tråden Migrationsverket "besök" 6-12 månader
  • Anonym (?)

Allt annat än anknytning är begränsat i tid (turist, tills studier är klara etc). 
    Skall ni fortsätta vara ett par är det enda vägen att gå.
    Har ni träffats? Här eller hos henne? Hur många gånger? Kan du försörja henne? 
    Man behöver inte vara gifta, det räcker att man planerar för ett liv tillsammans.
    Min man kom hit på det viset. Vi kunde visa flygbiljetter från de tillfällen vi besökt varandra, och jag hade sparat alla dagliga chat-konversationer vi hade + telsamtal. Han sökte från sitt land och gick på intervju där. 

• Anonym (M)
    Anonym (M.) skrev 2026-04-12 06:21:03 följande:

Så svårt som möjligt, hoppas jag, eftersom jag har sett så många godtrogna svenskar bli lurade och utnyttjade av människor i fattiga länder som bara vill komma till Väst. Jag vet att du inte vill tro att det är så just i ditt fall, men tänk i alla fall på följande: det spelar ingen roll hur mycket tid och pengar och engagemang du har lagt på att få hit henne, och på att hon ska få stanna kvar här. Du kan ändå inte göra ett skit, om hon efter att ha fått PUT i egen rätt väljer att lämna dig för någon man som är snyggare, rikare och allmänt åtråvärdare än vad du är. 

Pröva i alla fall att säga, att du har gett upp hoppet om att kunna ta henne hit, men att du gärna flyttar ner och lever med henne i Afrika, och att du inte är rädd för att leva fattigt. Så får du se hur hon tar det. Om hon verkligen älskar dig, så är hon glad att få leva med dig var som helst på jorden, och under vilka omständigheter som helst. 

Vilket kan hända i alla förhållanden, oavsett härkomst. 
  • Anonym (M.)
    Anonym (M) skrev 2026-04-12 11:03:50 följande:
    Vilket kan hända i alla förhållanden, oavsett härkomst. 
    Visst, men då har den initiala kostnaden för den som blir lämnad sällan varit så hög. Och insikten att man bara blivit utnyttjad som måltidsbiljett till bidragsgryrorna i Väst, kan inte vara kul att bara med sig. Snarare blir självförtroendet ännu sämre efter det. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (M) skrev 2026-04-12 01:24:33 följande:
    Svårt, men inte omöjligt. 

Ser att ordet "inte" tyvärr inte kom med. 

Nej, jobbar inte på Migrationsverket längre. 
    Ja det är ju ett antal krav som ska uppfyllas med försörjning/inkomst och att förhållandet även ska bedömas som legitimt. Men vad jag säger är att om man har ett seriöst förhållande baserat på kärlek och uppfyller de krav som ställs så är det i min erfarenhet inte så svårt. Det säger jag inte bara utifrån vår egen process utan också från en bekant som gjort samma resa.

Om du har andra insikter får du som sagt gärna dela med dig av dem. Du nämner att ursprungslandet är en faktor, menar du att bedömningen blir hårdare när det gäller vissa länder? Eller att det rent av diskrimineras baserat på etnicitet? Det känns som att du håller på någon information här eftersom du menar att det är så svårt att få anknytning.
  • Anonym (M.)
    Anonym (M2) skrev 2026-04-12 12:45:50 följande:
    Ja det är ju ett antal krav som ska uppfyllas med försörjning/inkomst och att förhållandet även ska bedömas som legitimt. Men vad jag säger är att om man har ett seriöst förhållande baserat på kärlek och uppfyller de krav som ställs så är det i min erfarenhet inte så svårt. Det säger jag inte bara utifrån vår egen process utan också från en bekant som gjort samma resa.

Om du har andra insikter får du som sagt gärna dela med dig av dem. Du nämner att ursprungslandet är en faktor, menar du att bedömningen blir hårdare när det gäller vissa länder? Eller att det rent av diskrimineras baserat på etnicitet? Det känns som att du håller på någon information här eftersom du menar att det är så svårt att få anknytning.
    Det är väl självklart att MIG är mer misstänksamma med tanke på romansbedrägerier eller skenäktenskap, om någon vill komma hit från ett fattigt land (tänk Nigeria, Ghana) jämfört med ett rikt land (Australien, Kanada)... Allt annat vore ju tjänstefel.
  • Anonym (M)
    Anonym (M2) skrev 2026-04-12 12:45:50 följande:

Återigen, det kan vara svårt men inte omöjligt. 

Och ja, det är olika beroende på land. En del länder det är tyvärr svårare att få PUT i Sverige än andra. 
  • Anonym (Pojkvän)

Okej, jag får inga användbara svar. Bara diverse felaktigheter och sidospår och sura gubbar. Jag tänker inte lägga tid på att undervisa er förutom detta:

1-årig intensivkurs på svenskt universitet om inte EU/EES-medborgare kostar 125000kr. Vilket jag kan tänka mig betala men gillar inte oddsen att komma in.

Man kan få UT som partner i upp till 2 år men handläggningstiden är normalt 15 månader..

UT som besökare som vill besöka en partner har bara 2-3 månaders handläggningstid men ges endast i exceptionella fall (och max 6 månader)

Nu behöver jag, utan er hjälp, besluta om vi ska ansöka om UT som turist eller schengenvisum. Och ja man får delta i kursverksamhet som turist så ni kan sova lugnt som så idogt bevakar "kryphål"..

Borde egentligen sudda denna tråd. Waste of space..
  • Anonym (M)
    Anonym (Pojkvän) skrev 2026-04-12 23:21:45 följande:

Okej, jag får inga användbara svar. Bara diverse felaktigheter och sidospår och sura gubbar. Jag tänker inte lägga tid på att undervisa er förutom detta:

1-årig intensivkurs på svenskt universitet om inte EU/EES-medborgare kostar 125000kr. Vilket jag kan tänka mig betala men gillar inte oddsen att komma in.

Man kan få UT som partner i upp till 2 år men handläggningstiden är normalt 15 månader..

UT som besökare som vill besöka en partner har bara 2-3 månaders handläggningstid men ges endast i exceptionella fall (och max 6 månader)

Nu behöver jag, utan er hjälp, besluta om vi ska ansöka om UT som turist eller schengenvisum. Och ja man får delta i kursverksamhet som turist så ni kan sova lugnt som så idogt bevakar "kryphål"..

Eftersom hon ska studera i ett år så är ett Schengen-visum inte aktuellt för er.

Så för er återstår bara att få uppehållstillstånd för studier för er. Hon får skicka in en ansökan till universitetet så fort som möjligt och sedan söka UT så fort hon blivit antagen, och att hon uppfyller kraven för UT för studier.  Handläggningstiden för UT för studier är kortare än 15 månader. 
  • Anonym (M.)

Fast det är för din egen skull jag varnar. Du kanske tror nu att en afrikansk flickvän är lösningen på ensamheten, men du kommer att må ännu sämre när du upptäcker att hon bara har stått ut med dig i två år (eller hur lång tid tiden kommer att bli för att få PUT som anhöriginvandrare med vår nuvarande regering) för välfärdssamhället och möjligheten att antingen leva på bidrag eller studera gratis till något som hon aldrig hade kunnat bli i hemlandet. 

Det kan till och med vara så illa att hon redan har en karl i hemlandet, som hon planerar att ta hit så fort hon har fått PUT. I så fall kan du inte göra ett skit. Och om det blir så, kommer du att önska att MIG kommer att vara hårda, så att hon inte lyckas med det...
  • Anonym (?)

Ok, jag trodde ni planerade för en framtid tillsammans. Vad gör ni när hon studerat klart? När är det dags att söka pga anknytning? 

UT som partner förlängs efter 2år om man fortfarande är tillsammans. Det är enda sättet att vara tillsammans här på sikt, men vill du bara träffa henne och se hur hon är så kan hon ju försöka komma som turist ett tag. 

Ja, det kan ta tid att få UT efter partneransökan, men är man seriös är det rätta vägen att gå.

Jag reste till min nuvarande man en vecka var 3e månad i 1,5 år innan han kunde flytta hit. Däremellan hade vi dagliga konversationer i timmar via chat. Perfekt sätt att lära känna varandra.
  • Desperado

Det finns en grupp på Facebook, i Väntan på Familjen, det är nog bäst. Varför söker Ni inte sambo? Det r garanterat enklare. 

Anonym (Pojkvän) skrev 2026-04-11 12:16:45 följande:
    Migrationsverket "besök" 6-12 månader

Jag har en flickvän i Afrika och vår plan är att hon ska läsa 1 år intensiv svenska och sen gå på en 2-årig yrkeshögskola. För YH kan hon söka uppehållstillstånd som studerande.

Men det första året är svårare. Migrationsverket säger att uppehållstillstånd som studerande inte gäller då (trots att universitetet har en 1-års intensiv svenskutbildning med just detta syfte och de tycks övertygade om att hon då kan söka som studerande - men vi har ändå inte tänkt använda universitetet eftersom de har 2 sökanden per plats dvs 50% chans komma in, utan vi har tänkt använda Folkuniversitetet).

I så fall måste man söka UT som "besökare/gäst" och enda underkategorin är väl då "turist". Och där kan man få max 6 månader. Och även det tycks svårt att få utan vidare.

Hon kan ju göra allt på distans första året med det vore tråkigt för henne och mej.

Om hon kunde få UT 1 år tänkte vi hon kan gå hos Folkuniversitetet delkurs A1 & A2 i vanligt klassrum och kanske mer om det erbjuds och om inte, att köra vidare på distans eller med de skräddarsydda kurser de erbjuder.

Även 6 månader kunde funka ok för att hinna med minst A1 & A2, sen köra en del på distans, och komma tillbaks några månader senare och göra en test hos Folkuniversitetet där hon får ett diplom/certifikat att hon nått viss nivå.

Om 6 månader (eller 90 dagar på vanligt Schengen-visum) så kan hon ju söka om nytt sådant 6-månaders UT eller 90-dagars visum så snart hon är tillbaks i Afrika igen, normal handläggningstid för UT är 3 månader och visum 2 veckor, men krypiskt säger Migrationsverket till mej att om man söker efter att nyss ha haft kan det påverka..

Så jag undrar vilka varianter ni kan se att få igenom detta , vilka erfarenheter ni har:

Kan man få ett år?

Vad behövs för att motivera att få 6 månader som turist?

Hur lång skarv blir det mellan flera efterföljande 6- eller 3-månaders vistelser och hur motiverar man bäst detta så att det hanteras snabbt?

• Anonym (Micke)

Turistvisum är MYCKET svårt om man kommer från länder där " avhopp" är
    väldigt vanliga. 
    Västafrika har skyhög andel avhopp från turiskvisum framförallt i länder som
    Frankrike / Belgien och det påverkar då det är ett schengen visum man får.

Svar på tråden Migrationsverket "besök" 6-12 månader