• Anonym (äcklad)

Rensa avlopp i dusch, handfat och toa

Har försökt med allt nu, bikarbonat + ättika, diskmedel o klorin men varje gång jag spolar på toaletten eller handfatet så kommer det upp i duschen o blir översvämning i hela badrummet. Hade ingen aning om att alla system hörde ihop, trodde iaf att toaletten var ett eget system :o

Vad gör jag??

• Svar på tråden Rensa avlopp i dusch, handfat och toa
  • Postman

Ring en rörmokare. De löser (oftast) det lättplätt och sen kommer du inte ha mer problem. 

• Anonym (P)

Sök på ?avloppsrensare företag? och spola igenom systemet. Jag gjorde det på alla rör i villan (3 st wc, 2 duschar, kök och tvättrum) förra året och det kostade strax över 2000kr efter rot.

• Anonym (Lisa)

Propplösare av olika slag kommer inte hjälpa om du inte rensar varje avlopp. 

Ta loss golvbrunnen och eventuella rör under badkaret och rensa själva koppen i golvet samt röret. 

Under handfatet tar du loss röret och koppen och rensar. 

Hjälper det inte ringer du en rörmokare.  

• Tecum
    Anonym (Lisa) skrev 2026-04-11 17:44:58 följande:

Propplösare av olika slag kommer inte hjälpa om du inte rensar varje avlopp. 

Ta loss golvbrunnen och eventuella rör under badkaret och rensa själva koppen i golvet samt röret. 

Under handfatet tar du loss röret och koppen och rensar. 

Hjälper det inte ringer du en rörmokare.  

Eftersom spolvatten kommer upp i duschen sitter proppen längre ner i systemet i huvudledningen. Det låter som ett jobb för en rörmokare eller spolrensningsföretag.
  • Anonym (Rensare)

Jag har en sån här som jag lyckats få loss stopp med, den är som en hård vajer man skruvar ner i avloppet. Den är ganska lång. Annars om du har högtryckstvätt så ska den finns munstycken som ger en roterande stråle som ska kunna fungera.

https://www.clasohlson.com/se/Avloppsrensare-med-vev-och-f%C3%A4ste-f%C3%B6r-skruvdragare,-7,5-m/p/41-4079?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=SE_CO_AO_EVM_SEM_Google_pMax_Generic&utm_id=21897558452&gad_source=1&gad_campaignid=21901444282&gbraid=0AAAAADvHbiVhQFaUc_gbK-I3Ua-qyMEzv&gclid=EAIaIQobChMIgreKnZ3mkwMValaRBR0EsQyyEAQYAiABEgLbW_D_BwE

• Anonym (Malin)

Hur bor du? Om du bor i eget hus är det ditt ansvar, men om du bor i hyreslägenhet tycker jag att du ska börja med att prata med grannarna för att se om de också har problem och sedan kontakta hyresvärden.

• Anonym (Rördrommen)

Vår BRF hade problem ett tag och då satt stoppet i ledningen ut under gatan. Sen de blåste ur den har det fungerat fint i 6 år.

Jag tror du sparar tid på att ta in proffs med rätt utrustning här.

Svar på tråden Rensa avlopp i dusch, handfat och toa