• Anonym (Nyfiken)

Många frågor till otrogna män

Många  frågor har jag.
    Ni som har en älskarinna trots att ni älskar er fru och låt oss säga har ett ok sexliv, varför har ni em älskarinna?
    Skulle ni kunna lämna frun för älskarinnan?
    Om inte, varför..pga lojalitet, trygghet?
    Om, vad skulle få er att lämna frun?
    Och hur vanligt är det att ni också älskar älskarinnan? Hur känns det känslomässigt,jobbigt?

• Svar på tråden Många frågor till otrogna män
  • Anonym (IQ0)

HPV smittar tex trots kondom beroende på var det sitter, oralsex kan leda till HPV som kan ge cancer i munhåla (drabbar vanligare män som ger oralsex till kvinna)... du kan även få herpes genom oralsex som sedan smittar vidare till könsherpes osv.... så sjukdomsgrejen får du omvärdera, vad kan man förvänta sig av någon som liknar intimt umgänge med andra människor som toalettbesök..

Hornper skrev 2026-04-13 17:39:34 följande:

Jag försöker verkligen, men lyckas inte, förstå den hysteri som präglar allt kring det som kallas otrohet.
    Herregud, sex är ju när allt kommer omkring bara en ltet angenämare form av toalettbesök. Varför bli upprörd över att man tillfälligt lånar grannens wc om den egna råkar vara ur funktion? Ja, rör det sig om en mer permanent skada får man förstås kasta ut den gamla och skaffa en ny.

Jag skulle ge fullständigt f-n i om min fru idkade könsumgänge med någon annan då och då. Eftersom hon är tämligen begåvad bedömer jag risken för sjukdom eller graviditet vara nära nog noll. Skulle jag vilja veta vad hon håller på med? Nix! Vad skulle jag göra med den informationen?
    Skulle hon ändå komma på den dumma idén att berätta det för mig skulle jag skulle förstås fråga om hon avsåg att lämna mig. Om svaret blev ja, vore det väl bara att rycka på axlarna och gilla läget. Skulle svaret bli nej, skulle jag säga: Så bra då! Var det något mer du ville?

Jag har haft flera förhållanden tidigare och varit otrogen så många gånger att jag tappat räkningen. Att jag inte har varit det i mitt nuvarande äktenskap beror på att jag blivit till åren och inte orkar ränna runt längre.

50 % av alla förhållanden spricker ju, med eller utan föregående otrohet. I återstoden av förhålladena har parterna resignerat och klokt nog kommit fram tiil att det får vara bra som det är, även i dessa fall med eller utan utomäktenskapliga förbindelser.

• Anonym (Hagbard)

Varit otrogen på nästan industriell nivå.

Har inte varit så mycket för att jag haft ett dåligt sexliv hemma. Jag har för det mesta haft ett bra sexliv.

Det har handlat om att jag gillar att träffa nya tjejer och ha sex. Det blir som en form av erövring varje gång jag stoppar in den i en ny. Hon är min.

• Anonym (Mr Mister)
    Solveig_solfro skrev 2026-04-12 02:05:03 följande:

Jag försöker verkligen förstå hur du tänker här. Har du inte dåligt samvete gentemot din fru? Du säger att du älskar henne, men samtidigt lever du ett dubbelliv bakom hennes rygg. Tär det inte på dig? Och jag undrar också, tänker du någonsin på henne när du är med din KK, eller stänger du bara av helt då?

Du beskriver det som ett behov av intimitet, men om det är något som saknas i er relation, varför inte ta det öppet med din fru istället för att gå bakom ryggen på henne? Eller har ni haft diskussioner kring detta?

En annan ärlig fråga: om situationen var omvänd, om din fru hade en KK för att du inte mötte hennes behov, hur hade du reagerat då? Hade du verkligen sett det som okej?

För mig handlar det inte bara om sex, utan om ärlighet och respekt. Att älska någon och samtidigt medvetet göra något som man vet skulle såra dem om de fick veta det är svårt att få ihop, men intressant att få höra det från en direkt-källa :)

Hej och tack för dina frågor och tankar.

Att ta steget att skaffa en KK var givetvis inte gjort i en handvändning. Många tankar och överväganden. Jag hade dock turen att träffa en kvinna som var på samma planhalva. Vi träffades ett tag för att lära känna varandra ordentligt innan vi blev intima. Även om vi bara är KK måste det finnas en viss kemi för att det ska fungera. De första gångerna kände jag lite dåligt samvete liksom min KK. Vi visste ju vad vi hade gjort. Men vi hade fantastisk sex och ville ge det en chans. Nu har vi träffats i två år. Månne gör det mig till en känslokall amöba, men nej. Jag tänker inte på min fru när jag träffar min KK. Hade jag gjort det hade det inte funkat med min KK. Dessutom är min fru glad över att jag respekterar att hon inte har någon sexlust kvar. Hennes ord. Inte mina. 

Vi pratade om det och hon sade att hon helt enkelt inte hade någon sexlust längre. Hon är 44 nu. Det är förstås individuellt, men sexdriften hos kvinnor och män efter de 40 kan ju vara väldigt olika. Min sexdrift var oförändrad, men hennes var över. Då är det svårt att ha ett fungerande sexliv. Men vi har ett bra liv tillsammans i övrigt.

Jag har så klart funderat på det och hade läget varit så att jag hade slocknat sexuellt och hon hade velat skaffa sig en älskare är jag rätt säker på att jag hade varit OK med det så länge det inte hade påverkat vårt liv i övrigt.

Jag respekterar din ståndpunkt i detta.

• Hornper
    Anonym (IQ0) skrev 2026-04-13 18:12:03 följande:

HPV smittar tex trots kondom beroende på var det sitter, oralsex kan leda till HPV som kan ge cancer i munhåla (drabbar vanligare män som ger oralsex till kvinna)... du kan även få herpes genom oralsex som sedan smittar vidare till könsherpes osv.... så sjukdomsgrejen får du omvärdera, vad kan man förvänta sig av någon som liknar intimt umgänge med andra människor som toalettbesök..

Bra poäng där! Det är alldeles riktigt att risken för dvierse smittor måste vägas in om man väljer att leva promiskuöst, oavsett vilken moral man har eller inte har.

Jag var tvungen att läsa på om HPV eftersom jag inte sitter inne med fac?unskap. HPV, humant papllomvirus, är alltså det virus som kan orsaka kondylom (könsvårtor) och/eller livmoderhalscancer hos kvinnor.
    Inte något man vill ha således, men ändå tros 70 - 80 % av alla sexuellt aktiva individer smittas någon gång under livet. Vid en given tidpunkt har 10 - 20 % av den vuxna befolkningen en pågående infektion, men de allra flesta är symtomfria och infektionen läker ofta ut spontant inom 1 - 2 år. 
    Precis som du säger kan HPV smitta genom kontakt hud mot hud eller hud mot slemhinna, alltså utanför områden där kondomen täcker. Kondom uppges ändå minska risken för smitta med 50 - 70 %. Det är dock svårt att ge en mer exakt uppskattning, eftersom inkubationstiden kan vara uppemot 8 månader och det kan vara problematiskt att avgöra vid vilket enskilt samlag som smittan faktiskt överfördes.

Jag själv har aldrig, såvitt jag vet, drabbats av något slags könssmitta trots ett synnerligen utsvävande leverne. (Testad flera ggr på olika sätt, aldrig haft symptom.) Kanske till följd av oförtjänt tur, men också för att jag konsekvent använt kondom och undvikit perversiteter som oral och anal kontakt.

Din sista mening, som jag fetat, förmodar jag är avsedd att ställa mig i dålig dager eftersom jag likställer könsumgänge med andra kroppsliga funktioner..Blir man alltså en bättre sorts person om man inte gör den jämförelsen, menar du?
  • Anonym (IQ0)
    Hornper skrev 2026-04-15 22:51:18 följande:
    Bra poäng där! Det är alldeles riktigt att risken för dvierse smittor måste vägas in om man väljer att leva promiskuöst, oavsett vilken moral man har eller inte har.

Jag var tvungen att läsa på om HPV eftersom jag inte sitter inne med fac?unskap. HPV, humant papllomvirus, är alltså det virus som kan orsaka kondylom (könsvårtor) och/eller livmoderhalscancer hos kvinnor.
    Inte något man vill ha således, men ändå tros 70 - 80 % av alla sexuellt aktiva individer smittas någon gång under livet. Vid en given tidpunkt har 10 - 20 % av den vuxna befolkningen en pågående infektion, men de allra flesta är symtomfria och infektionen läker ofta ut spontant inom 1 - 2 år. 
    Precis som du säger kan HPV smitta genom kontakt hud mot hud eller hud mot slemhinna, alltså utanför områden där kondomen täcker. Kondom uppges ändå minska risken för smitta med 50 - 70 %. Det är dock svårt att ge en mer exakt uppskattning, eftersom inkubationstiden kan vara uppemot 8 månader och det kan vara problematiskt att avgöra vid vilket enskilt samlag som smittan faktiskt överfördes.

Jag själv har aldrig, såvitt jag vet, drabbats av något slags könssmitta trots ett synnerligen utsvävande leverne. (Testad flera ggr på olika sätt, aldrig haft symptom.) Kanske till följd av oförtjänt tur, men också för att jag konsekvent använt kondom och undvikit perversiteter som oral och anal kontakt.

Din sista mening, som jag fetat, förmodar jag är avsedd att ställa mig i dålig dager eftersom jag likställer könsumgänge med andra kroppsliga funktioner..Blir man alltså en bättre sorts person om man inte gör den jämförelsen, menar du?
    Och cancer i munhåla, främst hos män till följd av oralsex. Men det är inget du har alltså, du kysser inte, slickar inte, du knullar på i hålet tills du är klar, inga fingrar som vandrar? Ja det går ju i linje med din toalettfilosofi isf. och som du skrev kan du visst vara drabbad, HPV kan ge symptom senare i livet, särskillt cancervarianterna kan ta 10-20 år att utvecklas.

Bättre sorts person... ja kanske, inte vet jag, det kanske bara var något som flög ut utan närmare värdering eg. Men det känns som en ganska fattig syn på intimitet mellan människor, en toalett är ett dött ting, där du uträttar dina avfallsbehov... du ser inte skillnaden mot att ha intimt umgänge med en eller flera andra levande varelser för att uppleva, ge o dela njutning med varandra?

Den ev dåliga dagern satte du dig sj i isf. Personligen känner jag mest stackars människa som inte upplevt större värde än så i intima möten. Men vi är alla olika.
  • Anonym (Nyfiken)

Ingen man som har svaren på det jag undrar? 

• DickBrown

Den dagen jag vill ha en älskarinna den dagen förstår jag inte varför jag inte skulle göra slut av respekt till min partner samt mig själv? Om jag älskar min partner vill jag ha henne och inte en älskarinna! Om jag vill ha älskarinna eller är otrogen går jag till mig själv först o då kan jag inte slösa bort tid i livet på att vara tillsammans med någon som jag inte har åtrå till 100%

• Anonym (Ej man svarar ändå :D)

Jag tror att män med älskarinna ofta älskar både henne och frun, men att visst det är kärlek men en slags pseudokärlek, för deras allra största kärlek är dem själva. När man är hejdlöst upp över öronen kär i sig själv böir det enkelt att tro sig kunna älska både fru och älskarinna.

Jag vet givetvis att det är bra att tycka om sig själv, kanske även älska sig själv men att vara kär i sig själv är nog inte så bra.

• Hornper
    Anonym (IQ0) skrev 2026-04-16 10:03:20 följande:
    Och cancer i munhåla, främst hos män till följd av oralsex. Men det är inget du har alltså, du kysser inte, slickar inte, du knullar på i hålet tills du är klar, inga fingrar som vandrar? Ja det går ju i linje med din toalettfilosofi isf. och som du skrev kan du visst vara drabbad, HPV kan ge symptom senare i livet, särskillt cancervarianterna kan ta 10-20 år att utvecklas.

Bättre sorts person... ja kanske, inte vet jag, det kanske bara var något som flög ut utan närmare värdering eg. Men det känns som en ganska fattig syn på intimitet mellan människor, en toalett är ett dött ting, där du uträttar dina avfallsbehov... du ser inte skillnaden mot att ha intimt umgänge med en eller flera andra levande varelser för att uppleva, ge o dela njutning med varandra?

Den ev dåliga dagern satte du dig sj i isf. Personligen känner jag mest stackars människa som inte upplevt större värde än så i intima möten. Men vi är alla olika.
    Korrekt, HPV kan på sikt ge upphov till cancer i munhåla-svalg hos män (ca 10 fall/100000 individer/år)
    Och visst kan man så gott det går riskminimera sin tillvaro genom att använda cykelhjälm, kondom, isdubbar, avstå från rökning etc. etc. (Nu finns ju också vaccin mot HPV, men det tåget har nog gått för min del.)
    Olyckor och sjukdom drabbar oss likafullt, och till sist dör vi alla hur förnuftigt vi än lever.
    I mitt fall torde t.ex. risken för prostatacancer vara mångdubbelt större än att drabbas av HPV-relaterad malignitet, och det kan jag inte göra mycket åt. (Täta utlösningar ger möjligen ett visst skydd, och där kan jag inte komma längre.)

Men för att svara TS. Jag har aldrig upplevt behov av en älskarinna, om man med det menar en stadigare utomäktenskaplig förbindelse. Tillfälliga kontakter har räckt gott och väl. Romantik och förälskelse har jag aldrig begripit mig på.
    Vi är alla olika, precis som skribenten ovan påpekat. Det finns ingen anledning att uttrycka sig nedlåtande eller beklagande mot en person som inte råkar ha samma uppfattning som en själv i den fråga som den här tråden gäller.
  • Anonym (IQ0)
    Hornper skrev 2026-04-16 14:01:43 följande:
    Korrekt, HPV kan på sikt ge upphov till cancer i munhåla-svalg hos män (ca 10 fall/100000 individer/år)
    Och visst kan man så gott det går riskminimera sin tillvaro genom att använda cykelhjälm, kondom, isdubbar, avstå från rökning etc. etc. (Nu finns ju också vaccin mot HPV, men det tåget har nog gått för min del.)
    Olyckor och sjukdom drabbar oss likafullt, och till sist dör vi alla hur förnuftigt vi än lever.
    I mitt fall torde t.ex. risken för prostatacancer vara mångdubbelt större än att drabbas av HPV-relaterad malignitet, och det kan jag inte göra mycket åt. (Täta utlösningar ger möjligen ett visst skydd, och där kan jag inte komma längre.)

Men för att svara TS. Jag har aldrig upplevt behov av en älskarinna, om man med det menar en stadigare utomäktenskaplig förbindelse. Tillfälliga kontakter har räckt gott och väl. Romantik och förälskelse har jag aldrig begripit mig på.
    Vi är alla olika, precis som skribenten ovan påpekat. Det finns ingen anledning att uttrycka sig nedlåtande eller beklagande mot en person som inte råkar ha samma uppfattning som en själv i den fråga som den här tråden gäller.
    Nej, jag ska nog beklaga mig över dina sexpartners ist, stackars dom. 
  • Anonym (m)

Inte ett enda relevant svar, frågan var ju till män som har ett OK sexliv med frun

• Anonym (CG)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2026-04-11 22:03:38 följande:
    Många frågor till otrogna män

Många  frågor har jag.
    Ni som har en älskarinna trots att ni älskar er fru och låt oss säga har ett ok sexliv, varför har ni em älskarinna?
    Skulle ni kunna lämna frun för älskarinnan?
    Om inte, varför..pga lojalitet, trygghet?
    Om, vad skulle få er att lämna frun?
    Och hur vanligt är det att ni också älskar älskarinnan? Hur känns det känslomässigt,jobbigt?

Vet inte om jag riktigt kan ge dig en förklaring på detta men försöker i alla fall.
    Jag respekterar och känner kärlek för henne, men jag har aldrig varit förälskad i henne. Jag tror inte att jag gjort min fru särskilt lycklig men hon har alltid kunna känna sig trygg med att jag alltid kommer att finnas där för henne.

Min älskarinna blev jag väldigt passionerat förälskad i, mycket beroende på att vi är väldigt lika och förstår varandra på ett plan som jag och min fru aldrig har gjort.
    Förälskelsen har övergått till kärlek på det där romantiska sättet. 
    Min älskarinna är inte beroende av mig på något sätt utan det är jag som är beroende av henne och hur hon får mig att känna.

Jag älskar dem båda och vill inte avstå från någon av dem. Det har inte så mycket med sex att göra. Jag skulle aldrig avstå från min älskarinna bara för att lusten försvann. Min hustru tappade lusten för länge sedan men jag skulle aldrig lämna henne därför. Jag behöver dem båda.
  • Anonym (Ej man svarar ändå :D)
    Anonym (m) skrev 2026-04-16 16:46:04 följande:

Inte ett enda relevant svar, frågan var ju till män som har ett OK sexliv med frun

Nu får du ett till irrelevant svar, men förmodligen de allra flesta otrogna män har ett ok sexliv med frun. Män som inte har ett ok sexliv med sin fru har knappast ett sexliv utanför relationen heller. Män ljuger. Det "får inget hemma" betyder "jag får bara ligga 4 ggr i veckan stackars mig"
  • Hornper
    Anonym (IQ0) skrev 2026-04-16 16:20:37 följande:
    Nej, jag ska nog beklaga mig över dina sexpartners ist, stackars dom. 
    Då kan jag trösta dig med att ingen av dem behövde stå ut med mig särskilt länge. 
    Och nu får det räcka med erotiska äventyr för min del. Jag tycker inte längre att fyra sekunder av njutning är värt den ansträngning och det äckel-päckel som krävs.
  • Anonym (m)
    Anonym (Ej man svarar ändå :D) skrev 2026-04-16 18:45:55 följande:
    Nu får du ett till irrelevant svar, men förmodligen de allra flesta otrogna män har ett ok sexliv med frun. Män som inte har ett ok sexliv med sin fru har knappast ett sexliv utanför relationen heller. Män ljuger. Det "får inget hemma" betyder "jag får bara ligga 4 ggr i veckan stackars mig"
    Varför ljuga om det i en sån här anonym tråd?
  • Anonym (Red red wine)
    Anonym (Ej man svarar ändå :D) skrev 2026-04-16 18:45:55 följande:
    Det stämmer inte med mina erfarenheter eller mina vänners förtroenden, även om det säkert är sant ibland.

En manlig vän skilde sig efter 20 år och en otrohet då hans fru inte längre ville ha sex. Kvinna nr två var eld och lågor mellan lakanen i ett drygt halvår bara, sen blev det noll och det var inget han kunde göra. Då hade hon varit otrogen och han gick då vidare till en tredje. Som av en händelse var alldaglig och rejält överviktig. Han sa i princip rakt ut att det var för att han ville gardera sig mot vidare drama, eftersom hans barn tog väldigt illa upp av affären och hans intensiva relation med kvinnan som enligt deras sätt att se spräckte familjen.

En kvinna stängde butiken direkt efter barn, hon "tycker inte man behöver ha sex efter 40 för det är mest tråkigt".

I ett annat fall vet jag att en kvinna slutade ha sex pga att trauma efter övergrepp i ungdomen väcktes upp, vilket för all del är helt begripligt men fortfarande inte så lätt att bara leva med för en partner som vill ha sex.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (CG) skrev 2026-04-16 17:17:06 följande:
    Vet inte om jag riktigt kan ge dig en förklaring på detta men försöker i alla fall.
    Jag respekterar och känner kärlek för henne, men jag har aldrig varit förälskad i henne. Jag tror inte att jag gjort min fru särskilt lycklig men hon har alltid kunna känna sig trygg med att jag alltid kommer att finnas där för henne.

Min älskarinna blev jag väldigt passionerat förälskad i, mycket beroende på att vi är väldigt lika och förstår varandra på ett plan som jag och min fru aldrig har gjort.
    Förälskelsen har övergått till kärlek på det där romantiska sättet. 
    Min älskarinna är inte beroende av mig på något sätt utan det är jag som är beroende av henne och hur hon får mig att känna.

Jag älskar dem båda och vill inte avstå från någon av dem. Det har inte så mycket med sex att göra. Jag skulle aldrig avstå från min älskarinna bara för att lusten försvann. Min hustru tappade lusten för länge sedan men jag skulle aldrig lämna henne därför. Jag behöver dem båda.
    Hur kommer det sig att det blev du o frun om du aldrig varit förälskad i henne? På vilket sätt behöver du båda?
Svar på tråden Många frågor till otrogna män