Hornper skrev 2026-04-15 22:51:18 följande:
Bra poäng där! Det är alldeles riktigt att risken för dvierse smittor måste vägas in om man väljer att leva promiskuöst, oavsett vilken moral man har eller inte har.
Jag var tvungen att läsa på om HPV eftersom jag inte sitter inne med fac?unskap. HPV, humant papllomvirus, är alltså det virus som kan orsaka kondylom (könsvårtor) och/eller livmoderhalscancer hos kvinnor.
Inte något man vill ha således, men ändå tros 70 - 80 % av alla sexuellt aktiva individer smittas någon gång under livet. Vid en given tidpunkt har 10 - 20 % av den vuxna befolkningen en pågående infektion, men de allra flesta är symtomfria och infektionen läker ofta ut spontant inom 1 - 2 år.
Precis som du säger kan HPV smitta genom kontakt hud mot hud eller hud mot slemhinna, alltså utanför områden där kondomen täcker. Kondom uppges ändå minska risken för smitta med 50 - 70 %. Det är dock svårt att ge en mer exakt uppskattning, eftersom inkubationstiden kan vara uppemot 8 månader och det kan vara problematiskt att avgöra vid vilket enskilt samlag som smittan faktiskt överfördes.
Jag själv har aldrig, såvitt jag vet, drabbats av något slags könssmitta trots ett synnerligen utsvävande leverne. (Testad flera ggr på olika sätt, aldrig haft symptom.) Kanske till följd av oförtjänt tur, men också för att jag konsekvent använt kondom och undvikit perversiteter som oral och anal kontakt.
Din sista mening, som jag fetat, förmodar jag är avsedd att ställa mig i dålig dager eftersom jag likställer könsumgänge med andra kroppsliga funktioner..Blir man alltså en bättre sorts person om man inte gör den jämförelsen, menar du?
Och cancer i munhåla, främst hos män till följd av oralsex. Men det är inget du har alltså, du kysser inte, slickar inte, du knullar på i hålet tills du är klar, inga fingrar som vandrar? Ja det går ju i linje med din toalettfilosofi isf. och som du skrev kan du visst vara drabbad, HPV kan ge symptom senare i livet, särskillt cancervarianterna kan ta 10-20 år att utvecklas.
Bättre sorts person... ja kanske, inte vet jag, det kanske bara var något som flög ut utan närmare värdering eg. Men det känns som en ganska fattig syn på intimitet mellan människor, en toalett är ett dött ting, där du uträttar dina avfallsbehov... du ser inte skillnaden mot att ha intimt umgänge med en eller flera andra levande varelser för att uppleva, ge o dela njutning med varandra?
Den ev dåliga dagern satte du dig sj i isf. Personligen känner jag mest stackars människa som inte upplevt större värde än så i intima möten. Men vi är alla olika.