• Anonym (Mkt förvirrad)

Vad betyder hans beteende?

Lång historia kort - Min kille har precis gått med i en kyrka, är nyfrälst och tog häromkvällen upp att han inte vill ha sex innan vi är gifta (vi har alltså haft det tidigare i flera år, vi väntar dessutom barn ihop), det känns inte rätt. Han frågade också om mina behov och hur jag tänker osv. och att han slits mellan kyrkans krav och relationens, men att han gärna uttrycker närhet på andra sätt. Jag har gått med på det, men känner mig bortvald. Vi ämnar gifta oss om nåt år, men inte nu. 

Jag råkade samtidigt hitta en erotisk text. Hyfsat oskyldig, men ändå med erotiskt innehåll. Namnen han valt i berättelsen är dessutom samma som dottern till hans ex och en vän till henne. Jag vet inget om deras relation egentligen, det kändes bara olustigt. Vad är det här?? Han vill inte ha sex med mig innan giftermål, men skriver sånt här? Jag blir orolig över att det egentligen inte är mig han vill ha, men har "nöjt" sig. Eller vad betyder detta?

• Svar på tråden Vad betyder hans beteende?
  • Solveig_solfro

Jag tycker inte att du överreagerar alls. Dina känslor är logiska utifrån situationen. Du blir i praktiken nekad närhet i relationen, samtidigt som han uttrycker sexualitet på andra håll, det är klart det väcker frågor om vad han egentligen vill och känner.

Kanske är det viktigaste här inte bara vad han gör, utan att ni behöver prata ordentligt om anledningen till varför, vart kommer den religiösa idén ifrån? För just nu blir du lämnad i ovisshet, och det är inte rättvist mot dig. Du förtjänar att känna dig vald och trygg i din relation

• UngGubbeinorr

Förr i världen sa man till mån, särskilt på landsbygden - Gillar hon dig och ni inte är släkt, gift er! Underförstått att så många fler chanser får du inte. Hans känslor har inget med saken att göra. Med dagens "utbud" på dejtingsajter/appar för kvinnor ihop med att de naturliga platserna för kvinna möter man utanför deras sociala krets har försvunnit. Så börjar vi vara tillbaks till det där gamla. Lägg därtill att religiösa människor är mycket, för att inte säga extremt konforma, de följer sin flock.

• Anonym (M.)

Nyfrälsta människor kan ha mycket konstigt för sig. Det är ju motsvarigheten till att vara nykär i en annan människa.

Hur gammal var den där dottern? Var hon ett barn så är det här såklart märkligt. Sedan beror det ju på hur ovanligt namnet är också, kan vara en slump om det är hyfsat vanligt. 

Varför kan ni inte gifta er om ni väntar barn? Han lär ju också få svårigheter i sin församling, om han får ett barn utan att vara gift. I och med att det är en så sträng församling. 

För övrigt rekommenderar jag familjerådgivning - på kommunen, inte i hans kyrka. I och med att ni väntar barn så kommer ni att få förtur till det, samhället vill ju inte heller att familjer spricker i onödan. Blir dyrt.

• Anonym (Mkt förvirrad)

Tack för svar ❤️ Jag grubblar på egen kammare och börjar ifrågasätta allt jag nånsin trott.. Jag vill bara skydda anonymiteten hos oss båda, så vilken kyrka kan jag inte skriva. En kristen, jag själv är inte med. Det är själva trosdelen som jag alltid trott var det viktiga för honom, inte levnadsdelen då vi ju alltid haft ett samliv och han inte följt annat som den kyrkan förespråkar. Vi vill båda gifta oss, men jag vill ha tid att planera och ordna ett riktigt bröllop, inte bara göra det för att "det ser bra ut", det har jag varit tydlig med sen start och det vet han om.

Dottern har ett ganska vanligt namn och var nog i sena tonåren när de gjorde slut. Kompisen har inte ett så jättevanligt namn. I berättelsen är de personerna i tidiga 20-årsåldern (han själv är i 30-årsåldern), kombinerat med äldre kvinnor utan namn. 

• Anonym (T)

Kan vara att han har tappat attraktionen till dig på grund av att du är gravid och ser annorlunda ut i kroppen just nu? Det händer en del män. Det kan vara därför som han vill ha kvar fysisk närhet, men inte ha sex med dig. 
    Han gillar dig men just nu funkar det inte för honom med sex.

Lite konstigt att namnen i den erotiska novellen stämde med hans ex dotters och hennes väninnas namn. Vilken ålder är det på vänninans barn och hennes väninna? Är de barn under 15 år så är det ju inte alls bra. Kan han brottas med en sådan dragning och att just det är orsaken till att han har gått med i den stränga frikyrkan? För att få hjälp med att hålla sina sexuella gränser i tankarna och i praktiken?

Är de två som stämmer med namnen i den erotiska novellen fullvuxet kvinnliga i sina kroppar så, skulle jag inte oroa mig om jag var du. Vi kan ha hemliga sexfantasier utan att vi vill lämna vår fasta relation. Det är vårt hemliga rum. Men det var i så fall klantigt av honom att lämna papperet framme. Våra hemliga rum ska vara just hemliga.

• Lynx123

Låter mysko. Stora varningsflaggor. Dels för att han verkar ha gått med i en sektig frikyrka, dels för hans dubbelmoral. Fundera allvarligt på om ditt barn ska utsättas för det här.

• Anonym (M.)
    Anonym (Mkt förvirrad) skrev 2026-04-12 07:32:04 följande:

Tack för svar ❤️ Jag grubblar på egen kammare och börjar ifrågasätta allt jag nånsin trott.. Jag vill bara skydda anonymiteten hos oss båda, så vilken kyrka kan jag inte skriva. En kristen, jag själv är inte med. Det är själva trosdelen som jag alltid trott var det viktiga för honom, inte levnadsdelen då vi ju alltid haft ett samliv och han inte följt annat som den kyrkan förespråkar. Vi vill båda gifta oss, men jag vill ha tid att planera och ordna ett riktigt bröllop, inte bara göra det för att "det ser bra ut", det har jag varit tydlig med sen start och det vet han om.

Dottern har ett ganska vanligt namn och var nog i sena tonåren när de gjorde slut. Kompisen har inte ett så jättevanligt namn. I berättelsen är de personerna i tidiga 20-årsåldern (han själv är i 30-årsåldern), kombinerat med äldre kvinnor utan namn. 

Personligen tycker jag att det är konstigt att prioritera ett stort och välplanerat bröllop när man redan är gravid, och särskilt när den ena i paret egentligen tycker att barn ska födas inom äktenskap. Och det blir ju ÄNDÅ inte det där prinsessbröllopet som du har drömt om, om du redan har en bebis att ta hand om... Jag antar även att din man i så fall inte kommer att tycka att en vit brudklänning, slöja, krona och allt det (som är oskuldssymboler) är lämpligt. 

Sedan är det en annan fråga om ni ska gifta er och leva tillsammans ALLS. Om du inte är säker ska du förstås inte springa iväg och gifta dig. Vid en separation kan det faktum att du inte är gift ge dig hela föräldraledigheten t.ex., om du vägrar skriva på för gemensam vårdnad. Han kan gå till domstol, men de prioriterar inte sådana ärenden om det inte finns värre faktorer med i spelet - och under tiden går tiden och du får använda upp föräldradagarna. Är ni gifta, så har han automatiskt rätt till hälften av dagarna vare sig han verkligen tar hand om barnet eller inte. 

Ja, då kan vi väl glömma pedofilspåret i alla fall.
  • Anonym (T)

Låt människor fira de bröllop som de vill ha!
    Det blir fina minnen även när det finns en liten festklädd bebis med i det hela. .

Der ska väldigt mycket till om någon inte ska få delad vårdnad!

TS får tänka över om hon vill vara gift med partnen trots att han är med i en strikt kyrka. Det är en fråga att ta ställning till i sig. 

• Anonym (M.)
    Anonym (T) skrev 2026-04-12 08:45:03 följande:

Låt människor fira de bröllop som de vill ha!
    Det blir fina minnen även när det finns en liten festklädd bebis med i det hela. .

Der ska väldigt mycket till om någon inte ska få delad vårdnad!

TS får tänka över om hon vill vara gift med partnen trots att han är med i en strikt kyrka. Det är en fråga att ta ställning till i sig. 

Ja, beroende på vad BÅDA kontrahenterna tycker om den saken. Samt gästerna - som kanske (vissa av dem) kommer att komma från en strikt frikyrka i det här fallet?

Ja, i längden. Men det går ofta att förhala så att man hinner använda upp alla sina föräldradagar först, innan pappan får del i vårdnaden. Om det är första barnet med den mannen, och man inte är gifta. Det är dock många mammor som gör misstaget att skriva på för gemensam vårdad på en gång - och sedan sticker karl'n med hälften av föräldradagarna, fast han inte har en tanke på att ta ut dem för att faktiskt ta hand om bebisen. Sedan tar hennes dagar slut när barnet är runt sju månader gammalt, och daghemmen tar inte emot förrän barnet fyllt 12 månader... Det kan till och med bli problem med soc i det läget. 

Nu vet vi inte om TS' karl skulle jävlas på det sättet, men som regel är folk inte särskilt snälla mot varandra precis efter en separation. 

Ja, jag menar det. Kan ju bli mycket problem om man har helt olika värderingar. Inte minst när det gäller barnens uppfostran...
  • Fjäril kär

Jag frågar om kyrkan för stt det är väldigt viktigt om det är en ortodox kyrka med annan kulturell bakgrund  eller om han anslutit sig till Pingströrelsen,  Jehovas vittnen eller mormonerna.... 

Är det kulturellt betingat kommer du få stora problem med släkt och familj etc och då handlar det inte längre om oskyldiga saker som sex utan om kanske mer heder och liknande 

Är det en kristen  sekt och ni är helsvenskar  kan du få andra allvarliga problem med hjärntvätt och annat obehagligt.   Jag själv är avhoppad från en sekt och lever med PTSD så det finns mycket farliga mekanismer som du inte får blunda för . 

Fundera på om du vill att ert barn ska växa upp i detta ? 

Ni kanske inte ska gifta er alls överhuvudtaget 

• Anonym (?)

Så han var inte troende när ni träffades? Oavsett det så är det svårt att leva med någon som är väldigt fast i en övertygelse som man själv inte delar. Låter han dig vara ifred eller vill han att du också ska gå med i den här kyrkan? 

Du ska nog tänka några varv på relationen. Om han verkligen respekterar dig och dina värderingar? Ligg lågt ett tag och se hur det utvecklar sig? Familjerådgivning kanske?

• Anonym (!!!)

Vilken hycklare! Han vill gifta sig innan sex med den han redan väntar barn med men det går bra att fantisera om en massa andra kvinnor och tonårstjejer?! 

Visa honom pappret och kolla hans reaktion. Jag är själv kristen mem det där är bara skenhelighet!

• Tow2Mater
    Anonym (!!!) skrev 2026-04-12 11:08:55 följande:

Vilken hycklare! Han vill gifta sig innan sex med den han redan väntar barn med men det går bra att fantisera om en massa andra kvinnor och tonårstjejer?! 

Visa honom pappret och kolla hans reaktion. Jag är själv kristen mem det där är bara skenhelighet!

Du är perfekt antar jag?

Kanske att inse man kommer snart ha ett barn att ta ansvar för ställer en del saker på sin spets, och vad som verkligen är viktigt.

Han verkar vilja gifta sig och ta ansvar och leva med TS och deras barn. 
    Att församlingar följer bibeln om samboskap versus giftermål är inget konstigt, och han har säkert sett giftermål som nästa steg i sin relation. Det verkar vara TS som vill förhala det pga ytlighet. 

Det går ju även att gifta sig borgerligt bara de två, och senare ha ett stort bröllop för TS skull om det är vad hon vill ha.

• Anonym (Mkt förvirrad)

Vi ville väl egentligen båda gå den traditionella vägen och följa ordningen "flytta ihop, gifta oss, skaffa barn". Men eftersom vi närmar oss 40 blev det liksom barn först, för att hinna. För mig gör det inget, vi byter bara ordning på det hela. Och ja det kanske är ytligt med ett stort bröllop, men samtidigt är det något man gör en gång (förhoppningsvis) i livet och jag vill att det ska vara värt att minnas. 

Det är en större etablerad kyrka, gemene man skulle inte kalla det en sekt. Han kommer från en helt oreligiös familj och hans vänner är inte troende, så det finns ingen i vår närhet som delar detta. Det är väl också en grej som ger mig osäkerhet, att han egentligen drömmer om någon att dela den här resan med. Jag har alltid tydliggjort var jag står. 

Nu blev det en hel del fokus på ev vårdnad, men han är otroligt plikttrogen och längtar efter barn och föräldraskap, så jag tror inte att det är något som han någonsin skulle strunta i. 

Jag blir bara mållös och känner mig som världens största idiot. Han bryr sig om att göra "rätt" i fråga om sex inom äktenskap helt plötsligt, men inte kring fantasier och annat sexuellt som ju kyrkan inte heller kan förespråka. Eller så vill han inte ha mig på riktigt. 

• Anonym (T)

En del män har svårt att ha sex med sin höggravida partner. Det känns fel, de har inte sina vanliga sexiella känslor. Han kan ta till religionen som ett sätt att komma ifrån ett sådant problem.

• Anonym (!!!)
    Tow2Mater skrev 2026-04-12 13:13:17 följande:

Du är perfekt antar jag?

Kanske att inse man kommer snart ha ett barn att ta ansvar för ställer en del saker på sin spets, och vad som verkligen är viktigt.

Han verkar vilja gifta sig och ta ansvar och leva med TS och deras barn. 
    Att församlingar följer bibeln om samboskap versus giftermål är inget konstigt, och han har säkert sett giftermål som nästa steg i sin relation. Det verkar vara TS som vill förhala det pga ytlighet. 

Det går ju även att gifta sig borgerligt bara de två, och senare ha ett stort bröllop för TS skull om det är vad hon vill ha.

Har jag sagt att jag är perfekt?

Får man inte kritisera någon om man inte är det? Du kritiserar ts för att vara ytlig. Är du själv perfekt?

Jag skrev inte att det är konstigt att församlingar följer bibeln. Hur läser du? Jag skrev att han är hycklande som inte vill ha sex före äktenskapet men samtidigt fantiserar om orgier med andra kvinnor och tonåringar! Det är verkligen inte att följa bibeln.

• Egon den stora

Han kanske har missförstått något i undervisningen i kyrkan, eller så ägnar han sig helt enkelt år dubbelmoral. Du kanske kan ringa pastorn och fråga om råd? Jan har ju tystnadsplikt och kan redogöra exakt för hur undervisningen fungerar i just den kyrkan. 

• Egon den stora
    Anonym (Mkt förvirrad) skrev 2026-04-12 14:06:05 följande:

Vi ville väl egentligen båda gå den traditionella vägen och följa ordningen "flytta ihop, gifta oss, skaffa barn". Men eftersom vi närmar oss 40 blev det liksom barn först, för att hinna. För mig gör det inget, vi byter bara ordning på det hela. Och ja det kanske är ytligt med ett stort bröllop, men samtidigt är det något man gör en gång (förhoppningsvis) i livet och jag vill att det ska vara värt att minnas. 

Det är en större etablerad kyrka, gemene man skulle inte kalla det en sekt. Han kommer från en helt oreligiös familj och hans vänner är inte troende, så det finns ingen i vår närhet som delar detta. Det är väl också en grej som ger mig osäkerhet, att han egentligen drömmer om någon att dela den här resan med. Jag har alltid tydliggjort var jag står. 

Nu blev det en hel del fokus på ev vårdnad, men han är otroligt plikttrogen och längtar efter barn och föräldraskap, så jag tror inte att det är något som han någonsin skulle strunta i. 

Jag blir bara mållös och känner mig som världens största idiot. Han bryr sig om att göra "rätt" i fråga om sex inom äktenskap helt plötsligt, men inte kring fantasier och annat sexuellt som ju kyrkan inte heller kan förespråka. Eller så vill han inte ha mig på riktigt. 

Du har återigen helt rätt. Man kan inte skriva om sina fantaster om en annan människa och samtidigt förespråka celibat till äktenskapet. Det är definitivt dubbelmoral.  Ni måste prata om detta. 
Svar på tråden Vad betyder hans beteende?