Anonym (Q) skrev 2026-04-12 17:27:06 följande:
Poängen är att ev konkurrenter inte hinner reagera på att någon lagt ett bud eftersom det är dolt. Säljaren kan då tro att det finns inga alternativa köpare och släpper lägenheten billigare.
En annan variant på dolt bud hände nyligen då en lägenhet endast fått in ett enda bud och ändrades till såld. Ett par dagar senare kunde man se att den sålts för nästan 10% mer. Det budet redovisades aldrig öppet på nätet så min gissning är att antingen sa säljaren att jag släpper.den endast för minst det priset ELLER så dök någon annan köpare upp som inte ville ha budkrig utan sa jag ger dolt bud på detta och det gäller en dag.
Det kan finnas ett villkor från säljarna likt det du nämner.
En av de mest seriösa budgivningarna vi var med på när vi skulle köpa hus visade sig ha det. (Seriöst som i att vi var väldigt intresserade, hade väl ett par där vi lade ett bud för att testa = oseriöst från oss egentligen även om vi kunde tänkt oss flytta om någon undrade).
Vi visste att vi hade ett par till som budade och efter ett par höjningar, inte ens vårt högsta, så fick vi veta att huset var sålt.
Ägarna hade en klausul kom det fram efteråt att om budgivningen gick upp till ett visst belopp så skulle X och Y få köpa det som de kände sedan tidigare.
Sjukt störigt och irriterande att det inte kom fram tidigare.
Nu funkar det ju inte så i din dotters fall eftersom hon köper nytt av en byggherre. Men ville bara belysa att privata säljare kan ha egna villkor och klausuler som inte köparna vet om.