• MrSanguine

Gardiner och mörkläggning

Hej!

Sitter i tankarna att byta ut gardinerna i sovrummet mot något snyggare men också ger bättre mörkläggning eftersom familjen börjar vakna så fort solen tittar fram på morgonen, vilket är lite för tidigt på våren och sommaren. :)

Utmaningen med projektet kommer ifrån är det högt till tak, det är snedtak och övre delen av fönstren är trekantiga så det finns ingen rak väggyta att fästa gardinstången så för att få det snyggt så planera att anlita experter för jobbet.

Gogglade runt lite och hittade ett par företag som kan sånt här men tänkte höra om någon här haft med dessa företag att göra och kan ge feedback eller om ni kan tipsa om andra gardin företag värda att kontakta.

gardinova.se/

wallners.se/
  • Svar på tråden Gardiner och mörkläggning
  • Anonym (Klara)
    MrSanguine skrev 2026-04-13 10:48:31 följande:
    Gardiner och mörkläggning

Hej!

Sitter i tankarna att byta ut gardinerna i sovrummet mot något snyggare men också ger bättre mörkläggning eftersom familjen börjar vakna så fort solen tittar fram på morgonen, vilket är lite för tidigt på våren och sommaren. :)

Utmaningen med projektet kommer ifrån är det högt till tak, det är snedtak och övre delen av fönstren är trekantiga så det finns ingen rak väggyta att fästa gardinstången så för att få det snyggt så planera att anlita experter för jobbet.

Gogglade runt lite och hittade ett par företag som kan sånt här men tänkte höra om någon här haft med dessa företag att göra och kan ge feedback eller om ni kan tipsa om andra gardin företag värda att kontakta.

gardinova.se/

wallners.se/
    Så de gardiner ni har idag, hur hänger de?
  • MrSanguine

Det är lamellgardiner idag, dom är fästa i fönsterkarmen vilket inte ser så snyggt ut och lämnar utrymme för ljus att komma vid fästena och sidorna.

• Ängeln Min

Du skulle behöva ha mörkläggning direkt på fönsterrutan.
    Vet dock inte hur det funkar med trekanstfönster.
    Jag har vanliga fönster och satte upp i hela min lägenhet. Det är svart som en bunker, du ser inte ens några konturer utan verkligen helt svart.
    De stänger ute värme också.

• beli

Jag önskar att jag hade upptäckt sovmasker redan för 20 år sen, då hade jag sluppit otroligt mycket frustration kring ljusläckande gardiner och fått mycket mer sömn istället. Just saying.

• Anonym (Klara)
    beli skrev 2026-04-13 22:25:05 följande:

Jag önskar att jag hade upptäckt sovmasker redan för 20 år sen, då hade jag sluppit otroligt mycket frustration kring ljusläckande gardiner och fått mycket mer sömn istället. Just saying.

Detta handlar nog mer om reklam för ovan nämnda sidor. 
  • MrSanguine

Nej då, söker feedback från andra men det verkar som det inte finns så mycket erfarenhet att få från andra i ämnet. Glad

Svar på tråden Gardiner och mörkläggning