• Sebban123

Varför skyddar vissa sig online – och andra inte? Vi söker svar!

Hej!

Jag och min uppsatspartner på Uppsala Universitet håller just på med vår studie där vi vill undersöka hur människor i olika åldrar uppfattar IT-hot och skyddar sig online.

Vi ser hur bland annat 
    bedrägerier, lösenordsstöld och phishing drabbar allt fler människor, men där vi saknar kunskap kring vad det är som gör att vi väljer att skydda oss. 

Vi vill därför förstå:
    🔹 Vad får folk att FAKTISKT ta säkerhetsåtgärder? 
    🔹 Varför gör vissa mer än andra? 
    🔹 Skiljer sig det mellan åldersgrupper?

Vi skulle därför vilja att ni tog er 5-8 minuter att besvara vår enkät om just detta! Enkäten är helt anonym och ingen data som du lämnar i enkäten kommer att kunna kopplas direkt till dig.

Länk till enkät

Din röst spelar roll i hur vi skyddar våra nära och kära i digitala miljöer!

Tack på förhand 🙏

• Svar på tråden Varför skyddar vissa sig online – och andra inte? Vi söker svar!
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Kvinna med koll)
    Sebban123 skrev 2026-04-13 12:58:30 följande:

Din röst spelar roll i hur vi skyddar våra nära och kära i digitala miljöer!

Jag skyddar mig själv i digitala miljöer bland annat genom att inte klicka på länkar som anonyma användare på Familjeliv postar. Kanske är enkäten helt legitim och seriös, men för min del räcker det inte med att namedroppa Uppsala universitet för att jag ska klicka på en länk till ett google-formulär med en påstådd undersökning.
    För att öka trovärdigheten kan man ju börja med saker som institution, ämne, nivå och riktiga kontaktuppgifter till dig och uppsatspartnern.
  • Anonym (VPN)
    Anonym (Anonmymiserad) skrev 2026-04-13 13:12:07 följande:

Folk förstår inte hur oskyddade de egentligen är. Gratis är dessutom gott. Nästan alla ansluter till gratis Wifi om det finns och tänker inte ett ögonblick på att någon kan granska trafiken.

Sedan bekämpas faktiskt privatpersoners skydd aktivt av företag. VPN är ett bra skydd på publika nätverka, men företag hatar det för de kan inte samla in data om användare på samma sätt. Så ofta stänger de tjänsten för VPN-användare.

Kulturen i sociala medier är också att dela personliga saker få tänker på att det kan användas emot en.

Alla förståndiga människor borde därför använda VPN-tjänster. Kommer ihåg bland annat i Facebooks "barndom" hur vanligt det blev med folk som tog andras bilder, Facerape m.m, en del för att använda dem i syfte att nedvärdera, svartmåla eller håna personer.

Så länge du är en person som gillar att berätta om dig själv, så är inga forum eller sociala medier säkra. Den anpassade reklamen du får på olika sidor är illavarslande nog.
  • Anonym (Ju förr desto bättre)
    Anonym (Anonmymiserad) skrev 2026-04-13 13:12:07 följande:

Folk förstår inte hur oskyddade de egentligen är. Gratis är dessutom gott. Nästan alla ansluter till gratis Wifi om det finns och tänker inte ett ögonblick på att någon kan granska trafiken.

Sedan bekämpas faktiskt privatpersoners skydd aktivt av företag. VPN är ett bra skydd på publika nätverka, men företag hatar det för de kan inte samla in data om användare på samma sätt. Så ofta stänger de tjänsten för VPN-användare.

Kulturen i sociala medier är också att dela personliga saker få tänker på att det kan användas emot en.

Det är en gammal sanning som är utdaterad idag då uteslutande all trafik på nätet är krypterad. Det man eventuellt kan se i en man in the middle-attack är DNS-uppslag och krypterad trafik. Inte så spännande för eventuella angripare. Och använder folk fortfarande publika nätverk när mobilsurf är så pass billigt i dag?
Svar på tråden Varför skyddar vissa sig online – och andra inte? Vi söker svar!