• Anonym (Mammamia)

Tecken på nära förlossning

Hej! Vad har ni haft för tecken på att förlossning är nära? Jag är fullgången idag, har haft lite olika. Att jag känner att bebis trycker på blåsan mer och har svårare att gå, värk i svank, och bubblig mage.. inte direkt märkt att slemproppen gått iallafall. Bara haft lite glansiga flytningar nu några dagar 🥲 även att jag får sammandragningar emellanåt men inget som gör ont. Även när bebis rör sig så känns det som att det blir som mensvärk? 

Mitt 5e barn men ändå har man glömt en del 😂

• Svar på tråden Tecken på nära förlossning
  • Haringenfantasinuheller
    Anonym (Mammamia) skrev 2026-04-14 10:28:22 följande:
    Tecken på nära förlossning

Hej! Vad har ni haft för tecken på att förlossning är nära? Jag är fullgången idag, har haft lite olika. Att jag känner att bebis trycker på blåsan mer och har svårare att gå, värk i svank, och bubblig mage.. inte direkt märkt att slemproppen gått iallafall. Bara haft lite glansiga flytningar nu några dagar 🥲 även att jag får sammandragningar emellanåt men inget som gör ont. Även när bebis rör sig så känns det som att det blir som mensvärk? 

Mitt 5e barn men ändå har man glömt en del 😂

Jag har samma symtom som dig men är i vecka 36 😅 Jag fick en dotter (mitt tredje) för 4,5år sen och jag hade inga som helst symtom innan det satte igång. Jag var ute och gick någon timme innan vi behövde åka in och var då öppen 8cm 😅 
  • yny

Födde mitt första barn december 2023. Minns att jag hade en del förvärkar veckorna innan, sammandragningar med molvärk - min bm sa då att hon trodde att de hade effekt på livmodertappen. 

Sen hade jag extrema ilningar i bäckenet sista kanske 2 veckorna innan.

Slemproppen gick i omgångar ca 1 vecka innan.

Kvällen innan värkarna drog igång så var jag på förlossningen för minskade fosterrörelser. När de körde CTG så såg man tydligt att jag hade regelbundna sammandragningar (kanske 2 på 10 min, var uppkopplad på CTG typ 1h) men jag kände dem inte alls. Bm som jobbade då sa att "det är precis sådär det brukar börja" och mkt riktigt, jag födde på hennes nattpass natten efter 😂

På morgonen samma dag som värkarna började så blev jag rejält dålig i magen 💩 sen var det rätt lugnt hela dagen. På eftermiddagen började värkarna direkt från ingenstans, starka värkar direkt. Sen föddes sonen 13,5h senare 😊

Nu är jag gravid igen, 33+5 idag. Har massa sammandragningar redan, vissa med molvärk, och jättemycket ilningar i bäckenet. Har förstått det som att förvärkar både kan börja tidigare och vara kraftigare när man är omföderska.

• Anonym (Bebben)

Under veckan innan förlossningen kom små delar av slemproppen ut.

Eftermiddagen innan förlossningen åkte vi in för minskade fosterrörelser. Vid undersökning kom fram att jag hade kraftiga och frekventa sammandragningar samt var öppen 3 cm. Jag hade inte ont. 

Morgonen därpå vaknade jag tidigt av den första värken. Cirka 10 timmar senare var bebben här. Det var mitt första barn.

Spännande tider för dig, lycka till! 

Svar på tråden Tecken på nära förlossning