Födde mitt första barn december 2023. Minns att jag hade en del förvärkar veckorna innan, sammandragningar med molvärk - min bm sa då att hon trodde att de hade effekt på livmodertappen.
Sen hade jag extrema ilningar i bäckenet sista kanske 2 veckorna innan.
Slemproppen gick i omgångar ca 1 vecka innan.
Kvällen innan värkarna drog igång så var jag på förlossningen för minskade fosterrörelser. När de körde CTG så såg man tydligt att jag hade regelbundna sammandragningar (kanske 2 på 10 min, var uppkopplad på CTG typ 1h) men jag kände dem inte alls. Bm som jobbade då sa att "det är precis sådär det brukar börja" och mkt riktigt, jag födde på hennes nattpass natten efter 😂
På morgonen samma dag som värkarna började så blev jag rejält dålig i magen 💩 sen var det rätt lugnt hela dagen. På eftermiddagen började värkarna direkt från ingenstans, starka värkar direkt. Sen föddes sonen 13,5h senare 😊
Nu är jag gravid igen, 33+5 idag. Har massa sammandragningar redan, vissa med molvärk, och jättemycket ilningar i bäckenet. Har förstått det som att förvärkar både kan börja tidigare och vara kraftigare när man är omföderska.