• Anlovi

6 veckors bebis gråter hela tiden - hjälp!

Hej!
    Vi har en 6 veckors bebis hemma som gråter och verkar orolig i stort sett konstant när hon är vaken. Hon går upp i vikt som hon ska, så det verkar inte vara problem med amningen. Hon bajsat och kissar dagligen och det verkar vara normalt också.

Hon vill vara nära konstant och det är svårt att lägga ifrån sig henne. Hon accepterar inte bärsjal eller vagn mer än någon gång ibland. Hon sover bra på nätterna och sover flera tupplurar på dagen (ca 2 timmar åt gången, men är direkt gnällig när hon vaknar och det enda som verkar fungera är att bli buren av mamma eller pappa och/eller att amma. 

Någon som har varit med om liknande och vad gjorde ni då? 

Det har varit liknande såhär i stort sett sedan hon föddes, med undantag för att hon tidigare tyckte om att ligga i vagnen.

Överlag verkar hon ha svårt att varva ner och känns liksom lite orolig.

Tacksam för era erfarenheter och kloka tips! 

• Svar på tråden 6 veckors bebis gråter hela tiden - hjälp!
  • Anonym (Mio)

Om du ammar - fundera på om det är nåt du äter eller dricker som kan påverka hennes mage.  Lök, mjölk, kaffe osv. Finns ju lite som kan påverka. Testa att minska/ta bort i din kost och ser om det hjälper. Det tar dock ett par dagar kanske en vecka innan du märker skillnad.

Kan vara värt att testa.

Hon gillar inte bärsjal, bärsele? Som är vänd mot er. Kan bli lite annorlunda. 

• Anonym (Tina)

Om du via BVC får hjälp att utesluta faktiska somatiska problem (ont i magen pga behöver hjälp med gaser, kolik, mjölkproteinallergi tex) så är många bebisar helt enkelt så. De vill vara nära.
    Därav att det kan vara svårt att lägga ifrån sig. Men skönt att det går bra nattetid och att bebisen ändå sover flera gånger om dagen. 
    Försök att bara embrace och ta emot det som är. Inte tänk vad du skulle vilja göra eller ändra på. För det går sällan med så små barn. 

• Jårdi

Om bebis blir lugn av närhet/amning är det nog helt enkelt det som är behovet. Kör på det som funkar.

Minns specifikt att min bebis hade faser då han var extra orolig och ville amma mer, det som brukar kallas att de beställer mer mjölk (ingen info jag fick av BVC öht men går att läsa om vid googling/babybaby.se). De beställer mer mjölk/ vill amma ofta när deras  behov av mjölk ökar. Ju mer bebis ammar desto mer mjölk produceras hos mamman för att tillgodose behovet. 

• Anonym (Twinnie)

så där var båda mina. Men de blev lugna när de fick vara nära. En del bebisar är sådana. Mitt tips är napp och en varmvattenflaska i sängen så blir det lättare att lägga ifrån sig när de somnat. Gungfötter på spjälsängen var också en hit, har sett att det finns med motor också men det hade aldrig vi. 

Om din bebis blir tyst när ni bär  så är det inget fel, de pratar genom att skrika. Det är så de visar vad de vill och din bebis vill vara nära hela tiden. 

• MammaTillDansband

Testa att amma henne oftare. När de är så små som 6 veckor vill de tutta i princip hela tiden (känns det som). Om du tittar på kalvar eller lamm i en hage, går de till sina mammor och diar hur ofta som helst. Är magen mätt får du också en nöjd bebis. Och då är hon mer tolerant mot tjorviga blöjbyten, exempelvis.

En bebis är inte skrikig för att j*vlas, hon skriker för att hon vill meddela något, och skriket är den metod hon har. När de är 6 veckor betyder skriket väldigt ofta "jag är hungrig".
    BVC:s tillväxtkurva visar vad som är normalt, men kan inte avgöra om din bebis blir mätt så ofta som hon önskar. Tyvärr är många BVC-sköterskor dåliga på amning, och ger rent av felaktiga råd. 

• Anonym (Twinnie)

Det är viktigt at man hjälps åt när man har en krävande bebis. Jämför dig inte med andra, det är så olika vad man får för sorts barn. Se till att din partner drar sitt strå till stacken annars blir det tufft att orka

• Anonym (Kaktus)

Vårt barn hade kvällsmagont från 5 veckor till 5 månader, det enda som funkade var att gå runt runt i lägenheten med barnet i sele hela kvällarna och vi byttes om varje timme och höll tiden med äggklocka. Hade vi tur kunde vi lägga ner vår bebis någon gång efter midnatt.

Jag fick sluta med alla mjölkprodukter utom hårdost, kaffe, starka kryddor, alla lök- och kålväxter och skaldjur för att barnets mage skulle hålla sig rimligt okej.

En faster i släkten berättade om ett party på 70-talet när hon och alla hennes vänner hade nya bebisar. Det var räkckocktail till förrätt och hon åt inte för hon hade blivit varnad av sin egen mamma. Efter nästa amning skrek alla bebisar i kör utom hennes så det blev en kort fest. Skrattande

Så hos de flesta handlar det om omogen mage, gaser och obehag, delvis pga att det mamman äter går över med mjölken. Det enda som hjälper ordentligt är att de växer så att deras tarm inte är smal som en tråd längre, så att gaserna inte påverkar lika mycket.

• Anonym (sjal)

Jag tror också det handlar om närheten. Barnet blir lugnt när hon är nära = ha henne nära. 

Köp en sele eller sjal så att du har händerna fria trots att hon är nära hela tiden.

Tänk på att hon har varit i din mage i 9 månader och helt plötsligt ska man ligga helt ensam. Det är ju inte kul! Det dröjer innan de blir mer självständiga - de flesta barn. 

Själv brukade jag "maraton-amma" hela kvällarna de första månaderna. Han ville helt enkelt bara ligga vid bröstet i flera timmar varje kväll. Det var bara att bulla upp med te och godsaker och slå på tvn och ha mobilen nära. 

• Anonym (Mio)
    Anonym (sjal) skrev 2026-04-16 10:25:06 följande:

Köp en sele eller sjal så att du har händerna fria trots att hon är nära hela tiden.

Fast bebisen accepterade ju inte sjal skrev ts.
    Anlovi skrev 2026-04-14 15:44:33 följande:
     Hon accepterar inte bärsjal eller vagn mer än någon gång ibland. 

• Anonym (sjal)
    Anonym (Mio) skrev 2026-04-16 10:30:52 följande:
    Fast bebisen accepterade ju inte sjal skrev ts.
    Anlovi skrev 2026-04-14 15:44:33 följande:
     Hon accepterar inte bärsjal eller vagn mer än någon gång ibland. 

Förlåt, det såg jag inte! 

Då är det nog bara att sätta sig i soffan och hålla i bebis 90% av tiden som så många andra mammor o pappor. Inte kul, men det varar ju inte för evigt. 
Svar på tråden 6 veckors bebis gråter hela tiden - hjälp!