• Anonym (Det gör så ont)

Hur många barn har du?

Hejsan, 

Han skulle ha varit 18 månader nu. Han som kom med ilfart i v.24 som klarade sig till Linköping trots att dem inte hade resurser eller kunskap för att ta hand om så tidigt födda barn där vi bor. Han som kämpade så oerhört den där natten vi trodde att det var kört. Men vi fick ha honom några dagar till innan han somnade in.

Det kommer över mig i stunder som egentligen är så naturliga. Att när någon frågar "Hur många barn har du?". Så blir hag så oerhört påmind om att någon fattas oss. Blir ställd och försöker så snabbt jag bara kan komma fram till vad jag ska svara. Mitt inre skriker "DU HAR FYRA BARN", men jag känner också att jag inte alltid kan förmå mig att för nya människor säga fyra när dem bara ser 3. Vill jag ens att dem ska ha den vetskapen om mig och om oss. Men jag vill så in i norden att han ska bli ihågkommen. Men det blir han ju, för oss i familjen och förr dem som känner oss.

Men idag hade dottern med en ny kompis jem, allt gick jättebra. När hennes pappa kom och hämtade så småpratades det, ett naturligt inslag vid hämtning. Jag står där med lillasyster i famnen, hon är 3 mpnader. Och pappan frågar "Hur mpmga barn har ni? Och där blev jag åter helt ställd och han sa ni har 3 va? Och där och då svarade jag bara" Ja det stämmer" för jag orkade inte "trauma-dumpa" honom och jag orkade inte berätta. Nu sitter jag här och gråter för att det känns som att jag svikit min älskade ängel.

Hur gör ni? Vad säger ni. Finns det något lättare sätt att berätta? 
  • Svar på tråden Hur många barn har du?
  • Anonym (Fågel blå)

Jag är ledsen för er stora förlust. 

Angående hur många barn du har kanske du kan säga 3 på jorden och 1 i himlen? Jag tror inte att så många frågar mer då om du inte själv börjar berätta. 

• Ectea

Jag svarar tre
    Trots att jag har fött fyra
    Orkar inte följdfrågor eller att göra andra obekväma
    Nya bekantskaper,  tex kollegor, berättar jag för om man kommer in på det vid senare tillfälle än vid första mötet 

• Anonym (S)

Fast alla ni känner vet ju om det. Varför är det viktigt att en random pappa vet? 

Fundera på det, varför du känner att alla du stöter på behöver veta detta. De flesta delar sin sorg med sina närmaste. 

Du sviker inte ditt förlorade barn bara för att alla inte vet om det. 

• Anonym (Tvillingmamma. Typ.)

Beklagar er stora förlust!

Jag brukar säga att jag har fem levande barn. Ibland kommer någon med följdfrågor på det, ibland ingen kommentar alls, eller en kommentar kring det faktum att fem barn är så himla många.

Att berätta om det för andra kan vara för syskonens skull också. Syskonen kan mycket väl berätta för människor de träffar om det döda syskonet, och då är det bra om det är redan känd information, tänker jag mig.
    Min dotter brukar säga att hennes tvilling, lillebror, är i himlen hos farmor och farfar. Det är viktigt att han är just lillebror, eftersom hon föddes först. Lillebror hade varit välmående och frisk, och allt såg bra ut på den sista kontrollen tre veckor före planerat snitt. Sedan dog han helt oväntat, någon gång före förlossningen. Jag märkte ingenting och vi fick det fruktansvärda beskedet inne på förlossningsavdelningen. 

• Anonym (Det gör så ont)
    Anonym (S) skrev 2026-04-17 06:57:00 följande:

Fast alla ni känner vet ju om det. Varför är det viktigt att en random pappa vet? 

Fundera på det, varför du känner att alla du stöter på behöver veta detta. De flesta delar sin sorg med sina närmaste. 

Du sviker inte ditt förlorade barn bara för att alla inte vet om det. 

Det var intw viktigt att han fick veta. Det är liksom känslan inom en som blir. Eftersom min kropp och sinne vet om hur många barn jag fött. Har inte för vana att berätta för "random" folk men den känslan dyker alltid upp och då ville jag bara veta hur andra känner och gör! 😊 
  • Anonym (sorg)
    Anonym (Det gör så ont) skrev 2026-04-17 07:31:00 följande:
    Det var intw viktigt att han fick veta. Det är liksom känslan inom en som blir. Eftersom min kropp och sinne vet om hur många barn jag fött. Har inte för vana att berätta för "random" folk men den känslan dyker alltid upp och då ville jag bara veta hur andra känner och gör! 😊 
    Jag skulle nog tänka att det en bekant/kompisförälder vill och behöver veta är hur familjen ser ut. Alltså vem bor och lever barnet med, finns det syskon, och vilka ör det? Detaljer som att ett syskon inte lever är för mycket info sådär i början.

Dina känslor för detta är ju en helt annan sak, där får du tänka för dig själv att du har fyra barn, men när ni lever ert vardagsliv så är det tre barn. Tre barn sitter i bilen, tre barn har sina sängar, ni bokar för tre barn på resa och aktivitet. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Det gör så ont) skrev 2026-04-17 07:31:00 följande:
    Fast du får skilja på hur många barn du fött och vad andra behöver veta i ett så tidigt skede. 

Du vet ju om detta barn, du sörjer (och kommer naturligtvis känna sorg hela livet, det är ju en fruktansvärd sak att förlora ett barn på det sättet) men du måste också lära dig att den känslan finns, men du behöver inte agera på den. 

Att du känner så är för att barnet betyder mkt för dig, så bara din känsla betyder ju att du faktiskt att du inte sviker ditt förlorade barn. Tvärtom, barnet finns i dina tankar och gör sig påmint då och då. Så du ska absolut inte känna att du sviker ditt barn bara för att du inte berättar om det för alla.

Tänk så här istället. detta barn betyder så mkt för mig och jag delar med mig till de som också betyder mkt för mig.
Svar på tråden Hur många barn har du?