• Jultomten

Hur många ivf försök gjorde du?

Hej

skulle va intressant och ni som gjort ivf skulle vilja svara på följande frågor:

1. hur länge försökte ni få barn naturligt?
    2. finns de några kända hinder till barnlösheten?
    3. hur många försök (alltså insättning av embryo) gjorde du innan du blev gravid?

tack på förhand :)

• Svar på tråden Hur många ivf försök gjorde du?
  • Anonym (Knäppgökar)

En släkting gjorde 12 IVF för att få till två barn.

Men då var hon 45+ och hade rökt som en borstbindare sen tonåren, det hjälper inte direkt.

• RainbowFamilyDreams

1. Ingen då vi är i samkönat förhållande.
    2. Samkönad relation..
    3. Två inseminationer, 2 IVF (gick på ett fryst embryo). kemisk graviditet på insemination 1. Gravid i vecka 35 nu.

Jultomten skrev 2026-04-17 09:02:09 följande:

Hej

skulle va intressant och ni som gjort ivf skulle vilja svara på följande frågor:

3. hur många försök (alltså insättning av embryo) gjorde du innan du blev gravid?

• Anonym (V)

Ett års egna försök innan utredning, sedan ett halvår innan första behandling. Vi gjorde ICSI (IVF med mikroinjektion) och fick en son på 4e försöket (fullacförsök, inga FET). I fjärde försöket fick vi en blastocyst till frys, men syskonförsöket sket sig.

• lo82

Hej!

pco samt låg rörlighet hos spermierna. 

försökte nog ca 1 år naturligt. 

En dotter på första försöket. 

Sedan en dotter till på 3 e suskonförsöket. Ny ivf, de frysta från första försöket klarade sig inte. Fick betala privat. 

De är 16 och 13 år idag, tacksam. 

• Gräddtårtan
    Jultomten skrev 2026-04-17 09:02:09 följande:

Hej

Hej!
    Vi gjorde en stimulering.

1. Försökte i 2.5 år innan vi började med IVF
    2. Utredningen hittade inga hinder för fertiliteten. Egna undersökningar hittades flera olika fel.
    3. Vi satte in 4 embryon, lyckades på fjärde efter lite åtgärder på min sida.
  • Jultomten
    Gräddtårtan skrev 2026-04-29 11:52:55 följande:
    Hej!
    Vi gjorde en stimulering.

1. Försökte i 2.5 år innan vi började med IVF
    2. Utredningen hittade inga hinder för fertiliteten. Egna undersökningar hittades flera olika fel.
    3. Vi satte in 4 embryon, lyckades på fjärde efter lite åtgärder på min sida.
    Hej! Tack för info. Vi fick 4 embryon nu och två är förbrukade. Vad var det för saker du själv hittade och vilka åtgärder gjorde ni? om du vill berätta :)
  • Gräddtårtan
    Jultomten skrev 2026-04-30 09:44:03 följande:
    Hej! Tack för info. Vi fick 4 embryon nu och två är förbrukade. Vad var det för saker du själv hittade och vilka åtgärder gjorde ni? om du vill berätta :)
    Först spolade jag äggledarna och det visade sig vara stopp i båda äggledarna, men en av dessa kunde öppnas upp igen under spolningen. Det visade sig dock bara tippen på isberget. 

Senare gjorde jag mensblodstest där det visade sig att jag hade ureaplasma i livmodern, tog en antibiotikakur. Slutade äta gluten. Kliniken upptäckte att jag hade låga progesteron-värden. Jag började äta kortison. Jag gjorde också en hysteroskopi och opererade bort ett intramuralt myom som hittades under denna. 

Kan inte säga exakt vilken insats som var viktigast, kanske var det alla som var viktiga. Så mycket som dra klaffa för att lyckas att man blir mörkrädd!
Svar på tråden Hur många ivf försök gjorde du?