Anonym (N) skrev 2026-04-17 21:41:01 följande:
Kanske att du haft det så jobbigt på grund av det som följer av dina olika diagnoser att du är helt utmattad och har slut på energi? I det läget känns kanske allt övermäktigt. Man orkar inte med livet längre.
Sover dåligt och går ner sig i depression utöver utmattningen. Hittar ingen lösning på sina problem. Då kanske man inte orkar vara med längre.
Men det finns andra sätt att leva på, nu när du börjar få diagnoser på dina problem så kan du börja tänka i nya banor. Som är anpassade till din nuvarande ork och till att det ska fungera, trots vissa svårigheter som beror på diagnoserna.
Och så kanske ME då.
Depressionsmedicinen kommer förhoppningsvis att stabilisera ditt humör, så att du inte dyker lika djupt i dalar.
Barn väljer sällan bort sin mamma för evigt. Åtminstone inte om inte hela uppväxten har präglats av stora konflikter med modern. Men de blir djupt skakade om föräldern försöker ta självmord.
Vet inte hur det är med mannen. Han kanske inte orkar gå omkring och vara rädd för att det ska hända igen.
Förstår att det skrämmer dig. Det är oerhört smärtsamt att separera, men vill han gå så kan du inte hindra honom. Men skräm inte upp honom ännu mer genom att kraftigt agera ut. Det hela är förfärligt för dig, men visa honom att du kan härbärgera den sorgen på ett vuxet sätt. Tillåta dig att vara jätteledsen, men inte hota med självmord eller ha våldsamma känsloutbrott.
Försök att hitta en eller flera fasta punkter i tillvaron. Jag har skrivit om olika tidigare. Man kan också be om samtal med en diakon i svenska kyrkan. Man behöver inte vara religiös för det. Diakoner har utbildning liknande kuratorer, så det är ingen terapi. Men det är en fast samtalskontakt.
Så fint och rätt du skriver ❤️
Jag har tänkt tanken om "hot"... MEN skulle aldrig kunna göra det, det är för elakt och syniskt. Formulerade mig nog dåligt i mitt svar om det i början av tråden.
Vi är enormt snälla mot varandra, vi har lovat varandra det. Med det sagt så gråter vi mycket, mannen måste lämna rummet när känslorna blir FÖR starka, och det respekterar jag till 100%.
Vi kramas, bara sitter tysta, pratar och dömmer inte varandra när vi är ärliga i våra tankar och känslor.