• Anonym (Ensam)

Stanna eller gå?

Har blivit förälskad i en annan man som är betydligt mycket äldre än mig. Jag känner att han är den jag alltid sökt men aldrig funnit. Vi skrattar och pratar om allt? flera timmar per dag. 

Han är äventyrlig och vill uppleva saker som jag alltid drömt om. Både gällande resor men även sexuellt. 

Han har nyligen brutit upp från ett särboförhållande men jag lever i en relation sedan 8 år tillbaka. Vi började redan ha kontakt när han var i ett förhållande och hon fick reda på mig.. därför bröt de två upp. Hon ville inte mer. 

Jag och min sambo har haft problem i princip hela vår relation. Jag har drömt om ett eget liv, utan min sambo. Att den nya mannen kom in i mitt liv var inte alls planerat? han bara stod där en dag. 

Har försökt glömma den nya då det inte är rätt av mig att ha kontakt med honom då jag är sambo.. men det går bara inte. 

Vi har inte haft sex eller annat intimt. Dock är det bara en tidsfråga tills det sker.. 

Jag vet inte längre vad jag känner för min sambo utan ser bara mer och mer olikheter och hur vi lever separata liv, trots att vi lever i samma bostad. Jag har tappat känslorna mer efter att jag träffade den andre mannen. 

Vet att jag gör fel men kan bara inte släppa det här. Jag och sambon har det tryggt ekonomiskt och bra bostad men det är inte honom jag längtar efter. 

Jag har försökt intala mig själv att jag bör bryta med den andre mannen och stanna kvar i den relation jag har idag. Dels är vi jämngamla och har karriär båda två. den andre mannen gå i pension om knappt två år och det känns lite knepigt då jag kommer jobba i 20 år till. 

Vad ska man göra? Jag känner att jag lever i en liten bubbla av förälskelse nu och den andre mannen kanske inte alls menar något med mig, det vet jag faktiskt inte fullt ut. 

Är givetvis rädd att jag lämnar det som är tryggt och bra för att hoppa in i en osäkerhet. Skulle den äldre mannen lämna mig så kanske jag vaknar upp och ångrar vad jag gjort. 

Det här är galet jobbigt samtidigt som jag vet att jag inte gör rätt som har kontakt med någon annan. Vi har tack och lov inte barn ihop. 

• Svar på tråden Stanna eller gå?
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (Ensam) skrev 2026-04-18 11:45:08 följande:
    Stanna eller gå?

Har blivit förälskad i en annan man som är betydligt mycket äldre än mig. Jag känner att han är den jag alltid sökt men aldrig funnit. Vi skrattar och pratar om allt? flera timmar per dag. 

Han är äventyrlig och vill uppleva saker som jag alltid drömt om. Både gällande resor men även sexuellt. 

Han har nyligen brutit upp från ett särboförhållande men jag lever i en relation sedan 8 år tillbaka. Vi började redan ha kontakt när han var i ett förhållande och hon fick reda på mig.. därför bröt de två upp. Hon ville inte mer. 

Jag och min sambo har haft problem i princip hela vår relation. Jag har drömt om ett eget liv, utan min sambo. Att den nya mannen kom in i mitt liv var inte alls planerat? han bara stod där en dag. 

Har försökt glömma den nya då det inte är rätt av mig att ha kontakt med honom då jag är sambo.. men det går bara inte. 

Vi har inte haft sex eller annat intimt. Dock är det bara en tidsfråga tills det sker.. 

Jag vet inte längre vad jag känner för min sambo utan ser bara mer och mer olikheter och hur vi lever separata liv, trots att vi lever i samma bostad. Jag har tappat känslorna mer efter att jag träffade den andre mannen. 

Vet att jag gör fel men kan bara inte släppa det här. Jag och sambon har det tryggt ekonomiskt och bra bostad men det är inte honom jag längtar efter. 

Jag har försökt intala mig själv att jag bör bryta med den andre mannen och stanna kvar i den relation jag har idag. Dels är vi jämngamla och har karriär båda två. den andre mannen gå i pension om knappt två år och det känns lite knepigt då jag kommer jobba i 20 år till. 

Vad ska man göra? Jag känner att jag lever i en liten bubbla av förälskelse nu och den andre mannen kanske inte alls menar något med mig, det vet jag faktiskt inte fullt ut. 

Är givetvis rädd att jag lämnar det som är tryggt och bra för att hoppa in i en osäkerhet. Skulle den äldre mannen lämna mig så kanske jag vaknar upp och ångrar vad jag gjort. 

Det här är galet jobbigt samtidigt som jag vet att jag inte gör rätt som har kontakt med någon annan. Vi har tack och lov inte barn ihop. 

Min fråga är vad man gör i detta? Ni som hamnar i samma situation, stannade ni kvar eller inledde ni relationen med en annan? Och om ni stannade, hur blev relationen efter äventyret? Eller lämnade ni kanske både ock för att leva ensam? 

Jag är rädd för att mista en kärlek jag aldrig upplevt samtidigt som jag är medveten om att den kanske inte håller. Dels känner jag att jag och min sambo har så många år tillsammans och skulle jag ångra att bara slänga iväg alla dessa år vi haft? 

• Anonym (b)

Det är två frågor: Borde jag göra slut med sambon? Ja då du inte verkar vara i ett förhållande som passar. Bör jag satsa på nya mannen? Ingen kan ge direkta råd där.

• Anonym (Håkan)

Du blandar två frågor

Ska du lämna sambon? Ja det bör du , dels för att ni aldrig tycks haft det riktigt bra och sen för stt denna nya man igjoet saken bättre utan tvärtom verkar cementera det du redan tycker om sambon

Det ör givetvis av respekt för sin sambo du bör göra slut. Det är elakt att stanna i ett kasst förhållande när han mycket väl skulle kunnat hitta en som älskar honom fullt ut på rätt sätt.  

Ta ansvar för ditt liv och bryt upp. Landa I dig själv i ett liv du trivs med på egen hand och se vad det kan ge dig. 

Den andra mannen? Är det på riktigt så finns han kvar ovh väntar på dig. 

Vad du INTE ska göra är att förvänta dig en relation med mannen från första början och prata sambo etc utan landa själv i eget boende och starta DITT liv med egna förutsättningar.  För din egen skull. Samla på dig självkänsla och landa I att bryta upp med sambon är ett bra beslut. Det är aldrig en annan mans ansvar att ta hand om ditt liv. 
    Man stannar inte hos någon för att det är bekvämt. Hade din sambo sagt så om dig hade du garanterat känt dig besviken .

• Anonym (vanir)

Håller med ovanstående.

JA, du bör lämna din sambo. Eftersom du inte är lycklig i din relation och ni verkar för olika. Varför är ni egentligen tillsammans? Du skriver att det har funnits problem hela er relation. Att vara jämnåriga och dela bostad räcker inte.

Detta handlar inte om att ge upp för lätt. Ska man rädda en relation, måste det finnas något att rädda. Så verkar det inte vara i ert fall. Inga barn som påverkas heller.

Men du bör lämna din sambo OAVSETT om det blir något med den nya eller ej. Därefter kan du och den nya ge det en chans, om båda vill. Visst, det kan bli problematiskt med den stora åldersskillnaden. Men det vet ni inte förrän ni har prövat.

• Anonym (vanir)

Är du rädd för att bli ensam?

Du verkar inte trivas i din nuvarande relation, men den ger trygghet. Du skriver att du är rädd att ångra dig om det inte blir något med den äldre mannen, eller om det inte fungerar. 

Är du hellre ihop med din nuvarande man, än singel?

Det låter inte som en vidare bra prioritering, eller som ett bra recept på ett lyckligt förhållande. I längden har du större chans till lycka som singel eller med den äldre mannen. Eller med någon annan i framtiden.

• Anonym (L)

Lämna din sambo eller ta ansvar för er relation och se till att förbättra den. Det är ett val.

Personligen skulle jag aldrig kunna vara tillsammans med någon med så stor åldersskillnad, det är helt ointressant för mig. Han är ju ca 20 år äldre än du, eller? 

Dessutom tror jag att personen är en charmör/kvinnokarl av stora mått eller varför hans partner lämna när hon fick reda på att du finns? Du är en i raden?

Jag tycker inte du låter speciellt harmonisk. Lämnar du så landa i dig själv och bli lycklig med dig själv först.

• Anonym (Idun)

Även om det inte blir något med den andre mannen... vill du ha det du har idag?
    Det låter inte så på din beskrivning.
    Man har bara ett liv.

• Anonym (Cc)

Jag tror egentligen bara du vill höra att det du gör är på något sätt okej så du kan gå vidare till att ligga med honom. Du verkar redan ha bestämt dig för det och letar fel på din sambo för att mentalt göra det rört. Du är redan otrogen fö, ligga är inte det som gör det.

Risken finns nog att han gör såhär med fler.

Har haft en liknande situation med en man som är gift, jag är inte gift, vi har flörtat och tagit på varandra och pratat om precis allt under lång tid. Plötsligt började han göra samma sak med en annan kvinna på arbetsplatsen där vi båda jobbar. Han har inte helt slutat hålla på med mig men har defintivt börjat lägga mer fokus på henne och jag lider verkligen av situationen. Så var försiktig om han är den flörtiga typen är mitt tips. De vill mest se "om de kan'

• Jackjack

tycker du svarar själv på din fråga, gå vidare från din relation och sen testa dig fram.

• Anonym (Huldra)

Har varit i en liknande situation men valde att avsluta relationen till den äldre mannen och fortsätta med min dåvarande sambo.

Idag är vi gifta och har familj. Kan väl säga att vi är så där lagom lyckliga Har inte haft några äktenskapliga kriser och våra barn har vuxit upp till fantastiska unga människor.

Men visst har det hos mig funnits tankar på om jag valde rätt.  Själv har jag nog inte varit särskilt lycklig. Jag har fått betala genom att ge avkall på mina drömmar och hela tiden anpassat mig till ett liv jag egentligen inte ville ha.

Kan inte säga att jag ångrar mitt val för jag älskar min familj och våra barn men jag önskar ändå att jag vågat stå på mig och tagit steget  ut i det okända den där gången. Mitt liv och erfarenheter skulle ha varit mycket annorlunda. Kanske skulle jag varit lyckligare men det är ingen garanti. 

Jag valde ett liv med mellanmjölk istället för äventyret och nöjer mig med det

• Anonym (Ensam)
    Anonym (Huldra) skrev 2026-04-19 10:49:43 följande:

Har varit i en liknande situation men valde att avsluta relationen till den äldre mannen och fortsätta med min dåvarande sambo.

Idag är vi gifta och har familj. Kan väl säga att vi är så där lagom lyckliga Har inte haft några äktenskapliga kriser och våra barn har vuxit upp till fantastiska unga människor.

Men visst har det hos mig funnits tankar på om jag valde rätt.  Själv har jag nog inte varit särskilt lycklig. Jag har fått betala genom att ge avkall på mina drömmar och hela tiden anpassat mig till ett liv jag egentligen inte ville ha.

Kan inte säga att jag ångrar mitt val för jag älskar min familj och våra barn men jag önskar ändå att jag vågat stå på mig och tagit steget  ut i det okända den där gången. Mitt liv och erfarenheter skulle ha varit mycket annorlunda. Kanske skulle jag varit lyckligare men det är ingen garanti. 

Jag valde ett liv med mellanmjölk istället för äventyret och nöjer mig med det

Å andra sidan - hade livet blivit mer äventyrligt med en spännande äldre man? Kanske det hade blivit vardag av det med. 
  • Anonym (Huldra)
    Anonym (Ensam) skrev 2026-04-19 14:05:13 följande:
    Å andra sidan - hade livet blivit mer äventyrligt med en spännande äldre man? Kanske det hade blivit vardag av det med. 
    Vad är det som säger att man måste stanna i relationer för evigt.  Det skulle mest troligt inte ha hållit så länge med den andre mannen men det skulle ha funnits andra och kanske skulle jag som person ha varit lyckligare utan familj. Vem vet?

Jag hade kunnat satsa på mina intressen, utbildat mig till ett yrke jag trivts med och kanske åstadkommit någonting stort här i livet.

Livet behöver inte endast bestå av man och familj. Som ung ville jag något mera men hade inte modet att bryta mig loss. 
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (L) skrev 2026-04-18 14:59:19 följande:

Lämna din sambo eller ta ansvar för er relation och se till att förbättra den. Det är ett val.

Personligen skulle jag aldrig kunna vara tillsammans med någon med så stor åldersskillnad, det är helt ointressant för mig. Han är ju ca 20 år äldre än du, eller? 

Dessutom tror jag att personen är en charmör/kvinnokarl av stora mått eller varför hans partner lämna när hon fick reda på att du finns? Du är en i raden?

Jag tycker inte du låter speciellt harmonisk. Lämnar du så landa i dig själv och bli lycklig med dig själv först.

Jag var en av några kvinnor han hade kontakt med. Så jag var absolut inte den enda kvinnan i hans liv. Han berättade detta själv då jag frågade honom. Han svarade att han ville vara ärlig och berätta att han hade kontakt med några fler kvinnor under hans särboförhållande. 
  • Anonym (Huldra)

Vad jag menar är att den där historien med den äldre mannen kanske bara är ett symtom på att du inte är helt nöjd med det liv du lever. 

Om jag vore du skulle jag lämna relationen men inte för att börja en ny.  Fundera över vad du vill med ditt liv. 

Man måste inte leva i en relation. Livet är så mycket mer än relatione.

Svar på tråden Stanna eller gå?