• Anonym (Orolig)

Skilsmässa och ensamhet?

Jag har länge funderat på om/när det ev är dags att gå skilda vägar. Vi har varit ihop länge och har helt enkelt växt isär. Han har sina intressen och jag har mina. Barnen bor visserligen hemma, men en av dom planerar flytta hemifrån i sommar. Älskar visserligen mitt hus och dess extremt bra läge, men börjar känna att det inte räcker även om en boendeflytt är en grymt jobbig sak rent praktiskt.

Det jag undrar över är hur ni andra som gått igenom en skilsmässa upplevde ensamheten som blev när man flyttade till nåt eget. Jag gillar visserligen egentid, men t o m jag kan nog tycka att det kan bli för mycket av sånt. Sen har jag intressen som jag ägnar mig åt 4 ggr i veckan så skulle inte bara sitta hemma, men ändå. 

• Svar på tråden Skilsmässa och ensamhet?
  • Anonym (XXX)

Jag trivs att vara själv, har inte mkt umgänge och en del försvann i och med skilsmässan. Men reser på gruppresor, börjat en kurs, går och tränar osv. Träffar mina vuxna barn och mitt lilla barnbarn samt umgås med min syster och några väninnor ibland.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (XXX) skrev 2026-04-20 14:34:31 följande:

Jag trivs att vara själv, har inte mkt umgänge och en del försvann i och med skilsmässan. Men reser på gruppresor, börjat en kurs, går och tränar osv. Träffar mina vuxna barn och mitt lilla barnbarn samt umgås med min syster och några väninnor ibland.

Så du upplevde ingen ensamhet direkt efter ni flyttade isär heller?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Orolig) skrev 2026-04-20 16:07:44 följande:
    Så du upplevde ingen ensamhet direkt efter ni flyttade isär heller?
    Nej, vi levde ganska separerade liv ett tag innan skilsmässan också, och även efter den gått igenom innan vi flyttade isär.

Jag flyttade först och hade en jobbresa til Island efter några veckor att se fram emot, samt hade en del med att fixa med den nya lägenheten också. 

Men jag lider inte så av ensamheten, trivs ganska bra själv. Däremot kan jag känna gentemot andra att man borde ha ett större kontaktnät och göra mer. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (XXX) skrev 2026-04-20 16:13:01 följande:
    Nej, vi levde ganska separerade liv ett tag innan skilsmässan också, och även efter den gått igenom innan vi flyttade isär.

Jag flyttade först och hade en jobbresa til Island efter några veckor att se fram emot, samt hade en del med att fixa med den nya lägenheten också. 

Men jag lider inte så av ensamheten, trivs ganska bra själv. Däremot kan jag känna gentemot andra att man borde ha ett större kontaktnät och göra mer. 
    Så skönt. Jag trivs väldigt bra själv vanligtvis MEN var 100 år sedan jag var helt solo så vet inte om jag upplever det på samma sätt idag. Och numera har jag inte direkt några kompisar att göra saker med. Visst ta en fika kan jag göra med 4-5 olika personer, men inte direkt göra seriösare saker. Sen träffar jag så klart människor när jag tränar.

Antar att du fick tag på ett trevligt boende direkt också. 🙂 Det är min andra farhåga. Bor så himla bra just nu. Och bra boende är viktigt för mig.
  • Anonym (ensamhet)

Jag är totalt ensam efter skilsmässan förutom att jag numera har en särbo. Alla vänner försvann. Har gått med i en förening och sitter i styrelsen, så jag träffar lite folk utanför jobbet (utöver särbon då). 

• Anonym (XXX)
    Anonym (Orolig) skrev 2026-04-20 18:22:30 följande:
    Så skönt. Jag trivs väldigt bra själv vanligtvis MEN var 100 år sedan jag var helt solo så vet inte om jag upplever det på samma sätt idag. Och numera har jag inte direkt några kompisar att göra saker med. Visst ta en fika kan jag göra med 4-5 olika personer, men inte direkt göra seriösare saker. Sen träffar jag så klart människor när jag tränar.

Antar att du fick tag på ett trevligt boende direkt också. 🙂 Det är min andra farhåga. Bor så himla bra just nu. Och bra boende är viktigt för mig.
    Ja, en riktigt fin trea på samma ort, bara att flytta in. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (ensamhet) skrev 2026-04-20 18:25:54 följande:

Jag är totalt ensam efter skilsmässan förutom att jag numera har en särbo. Alla vänner försvann. Har gått med i en förening och sitter i styrelsen, så jag träffar lite folk utanför jobbet (utöver särbon då). 

Det låter inte så kul. Fortsatte vännerna umgås med ditt ex? Har din särbo ett stort kontaktnät där du kanske kommer in så småningom? Eller känns det kanske nog att umgås med din särbo?
  • Anonym (Särman)

Tyckte det var trist och underbart när hon flyttat ut. Äntligen slapp jag älta vår allt sämre relation. Men tappade fotfästet under en tid. Hade aldrig levt ensam.

Sen reste jag mig.

Som många andra män träffade jag snabbt en ny kvinna, efter ett halvår. Nu trettio år senare är jag fortfarande med henne, nöjd och glad över att slippa den första, hon som kritiserade mig på längden och tvären. 

Svar på tråden Skilsmässa och ensamhet?