• Anonym (Otrygg)

Sambo kunde inte hantera krissituation

Jag är gravid med första barnet och min sambo/aka pappan till barnet har verkligen varit oklanderlig under graviditeten. Jag har känt mig trygg och litat på honom att han finns där för mig och bebisen.

För en vecka sen vaknade jag mitt i natten av att det kändes som om jag blev knivhuggen i magen samtidigt som magen fylldes av rakblad. Jag vet inte hur jag ska förklara känslan, men den fick mig att fysiskt vrida mig i smärta och skrika rakt ut. Min sambo bara stirrade på mig och sa efter ett tag "jag vet inte vad jag ska göra, så jag går nu" och så lämnade han rummet. 

Jag fick ännu mer panik och försökte sträcka mig efter min telefon för att ringa efter hjälp, men kom inte längre än att jag fick upp skärmen vilket gjorde att jag hann se vad klockan var. Smärtan blev värre och jag låg och skrek i en halvtimme innan någon överlevnadsinstinkt kickade igång och jag lyckades ta mig ner på golvet och krypa för att ta mig ut ur lägenheten. Då kom sambon tillbaka och frågade om han skulle ringa någon. Jag kunde inte svara, men till slut ringde han min mamma som i sin tur sa åt honom att ringa 112 medan hon skulle ta sig till vår lägenhet.

Vi spenderade natten på akuten och nu i efterhand vill jag inte titta på min sambo. Han har bett om ursäkt för att han inte gjorde någonting. Han säger att han inte fattade att jag hade ont (!) och jag har ifrågasatt hur han inte kunde fatta det. Han säger att det aldrig ska hända igen, men jag känner att min tillit till honom är borta och att jag inte känner mig trygg med att han kan hantera en krissituation. Jag vet inte hur vi ska komma vidare nu.

Det här är inte alls min bild av honom och jag fattar att han blev chockad och antagligen stängde av, men det blev på min och bebisens bekostnad. Nu går bara dagarna. Han skäms och jag känner mig fortfarande otroligt skärrad. Hur ska vi göra för att gå vidare från det här?

• Svar på tråden Sambo kunde inte hantera krissituation
  • Anonym (Bao)
    Lönnsirap skrev 2026-04-21 11:18:36 följande:
    Det är lite magstarkt att säga att mannen inte gjorde något fel när han frös och flydde ifrån en människa som hade så ont att hon inte kunde påkalla hjälp. 

Visst är det förståeligt och mänskligt, men långt ifrån "rätt". TS behöver inte trösta/träna maken, utan de får väl var och en ta ansvar för hur de är som personer och vilka konsekvenser detta ger. 

Jag tänker också så. Det är inte en felaktig reaktion. Däremot går inte den typen av reaktion och oförmåga till att agera ihop med att bli förälder. Särskilt det.
    Hur hade han gjort om din smärta TS kommit någon annanstans ifrån. Ett blödande sår som du inte kom åt att stilla själv?
    Skulle han bara tjingeling, jag drar nu... och när han kom tillbaka senare så hade du förblött?

Den delen, att försöka påverka sina mönster i akuta situationer, lär gå att jobba med hos en professionell.
    Så att man i varje fall klarar av det mest akuta. Därefter kan man avlägsna sig från situationen och senare debriefa och bearbeta.

Vi har en anhörig som har en diagnos åt epilepsihållet och dessutom svimmar av lågt blodsocker. Alla som umgås med vederbörande vet hur man måste agera om något sker, var dextrosol finns etc. Sen har det hänt en gång på 12 år men ändå. Alla vet. Och i det läget får det inte bli så att alla tänker att det här tar "någon annan" så att det landar på ingen eller någon. Den som är närmast kör. Punkt.
  • UngGubbeinorr

Hur folk reagerar i situationer som sas chockar dem kan skilja sig mycket åt, även vad som krävs för det. 

En gammal historia från 80-talet som drabbade några bekanta. Tre killar, en ett år äldre, 18 år med nytaget körkort. Lånat pappas bil för en fiskeresa upp efter en flera mil lång skogsbilväg (grus). Chauffören tappar kontrollen, de åker i diket å bilen voltar, blir liggande på taket. Ingen av dem blir fysiskt skadad, lite mörbultade. Alla tre kryper ut genom de krossade rutorna. Chauffören går över vägen och sätter sig på en sten, killen på passagerarsidan fram går apatisk rakt ut i skogen, okontaktbar. Lyckligvis fanns killen i baksätet, som agerade. Han på stenen satt där, springer efter han som går till skogs, får med honom tillbaks. Frågar chauffören hur det är.. Chauffören pekar på bilen och säger - Fan va klantigt, vem fan körde den där? Men det var ju du! Näe, jag har inte körkort svarar chauffören. Killen från baksätet gräver fram hans plånbok ur bakfickan, tar fram hans körkort och ger till honom. Chauffören tittar länge, pekar på det, dess foto och utbrister - Nämen.. det är ju jag! 

En mil ut i skogen, fanns inga mobiltelefoner då. Lyckligtvis kom en annan bil efter närmare en timme och på den tiden körde ingen förbi en olycksplats. Killen från baksätet med sinnesnärvo kunde förklara och de tre fick skjuts hem till civilisationen och en av killarnas föräldrar. 

Chauffören, blev lärare, ingen aning om passageraren fram, han i baksätet drev flera företag och varit musiker och spelat i band. En sån som törs oavsett om det handlat om att tala inför folk på en scen, sjunga och alltid landat på fötterna när saker gått åt helvete ekonomiskt.

• chrico

Att ligga o skrika rakt ut i halvtimme hände min dotter när hon kom hem fr akuten efter att ha brutit handleden ,när morfinet släppte.grannarna reagerade inte ,massa ettor omkring i hyreshus. 

• Core

Den enda rimliga förklaringen som jag kan se är om du är dramatisk och överspelt i övrigt, att du är svår att ta på allvar 

annars vet jag inte, låter rätt konstigt 

• Anonym (Malin)
    Anonym (Otrygg) skrev 2026-04-20 22:25:47 följande:
    Jag kommer inte skriva ut min journal här och om andra gravida upplever samma symptom är det bättre att de söker läkarvård än att utgå från att de fick samma hälsoproblem som jag.
    "Skriva ut journal"? Det har ingen krävt men vad kan vara så förskräckligt att det inte går att säga några ord om vad som orsakade en sån smärta?

Nu tvivlar jag också på tråden.
  • Anonym (V)

Sjukt att folk i tråden misstror detta pga ni själva aldrig uppenbarligen upplevt sådan här smärta? Förutom vid födsel då. Ni inser väl ändå att skrika rakt av smärta också innebär att man kan skrika in i kudde, misstror sig själv, försöker tysta själv. VARFÖR reagerar inte grannar? Vad är det för fråga när vi har flera dokumenterade fall där grannar hör sina grannar dö av mord utan att larma. Vad lever ni i för jäkla bubbla? 

• Anonym (V)
    Anonym (V) skrev 2026-04-22 01:47:28 följande:

Sjukt att folk i tråden misstror detta pga ni själva aldrig uppenbarligen upplevt sådan här smärta? Förutom vid födsel då. Ni inser väl ändå att skrika rakt av smärta också innebär att man kan skrika in i kudde, misstror sig själv, försöker tysta själv. VARFÖR reagerar inte grannar? Vad är det för fråga när vi har flera dokumenterade fall där grannar hör sina grannar dö av mord utan att larma. Vad lever ni i för jäkla bubbla? 

Vill också lägga till att när man själv upplever att man skriker rakt ut i ett extremt smärttillstånd kan innebär en väldigt tyst skrik. Detta förminskar inte den smärta man har. Det kan till och med innebära ännu värre smärta än vad du kan tänka dig.undrar verkligen vad för kunskap you guys have och så sitter ni här och dömer och misstror?
  • Tow2Mater
    Anonym (V) skrev 2026-04-22 01:50:32 följande:
    Vill också lägga till att när man själv upplever att man skriker rakt ut i ett extremt smärttillstånd kan innebär en väldigt tyst skrik. Detta förminskar inte den smärta man har. Det kan till och med innebära ännu värre smärta än vad du kan tänka dig.undrar verkligen vad för kunskap you guys så sambon kanske inte have och så sitter ni här och dömer och misstror?
    Så sambon kanske inte alls hörde några skrik då, då blir ju hans agerande mer logiskt.
  • snyggkvinna
    Anonym (Otrygg) skrev 2026-04-21 09:25:56 följande:

TS här! Jag vill tacka er som kom med konstruktiva tips! Nu ska jag och min sambo ska hjälp och jobba på att reparera den här fruktansvärda händelsen och jag ska fokusera på min bebis.

Såg att några antytt att händelsen är påhittad och det önskar jag, men tyvärr är inte så fallet. Dock så varken kan eller vill jag prioritera att övertala människor som jag inte har någon relation till om vad som hänt i mitt liv och det vet jag att alla innerst inne tycker är rimligt. Jag kan såklart inte heller svara på grannarnas brist på reagerande. Jag var uppenbarligen väldigt upptagen med mitt.

Slutligen såg jag även att någon som jobbar inom vården (!) inte trodde på att det hänt. Mitt i allt det hemska inser jag att jag verkligen haft världens tur att jag fick rätt personal på plats på förlossningsakuten som väldigt fort insåg vad som var orsaken till smärtan.

Tack till er andra!

Anonym (Otrygg) skrev 2026-04-21 09:25:56 följande:

TS här! Jag vill tacka er som kom med konstruktiva tips! Nu ska jag och min sambo ska hjälp och jobba på att reparera den här fruktansvärda händelsen och jag ska fokusera på min bebis.

Såg att några antytt att händelsen är påhittad och det önskar jag, men tyvärr är inte så fallet. Dock så varken kan eller vill jag prioritera att övertala människor som jag inte har någon relation till om vad som hänt i mitt liv och det vet jag att alla innerst inne tycker är rimligt. Jag kan såklart inte heller svara på grannarnas brist på reagerande. Jag var uppenbarligen väldigt upptagen med mitt.

Slutligen såg jag även att någon som jobbar inom vården (!) inte trodde på att det hänt. Mitt i allt det hemska inser jag att jag verkligen haft världens tur att jag fick rätt personal på plats på förlossningsakuten som väldigt fort insåg vad som var orsaken till smärtan.

Tack till er andra!

Ser att du har fått en hel del okänsliga och dumma svar så vill skriva något fastän jag oftast inte kommenterar trådar. Ta inte åt dig av dumma kommentarer.

Jag tror på din tråd och hoppas att du slipper vara med om liknande smärta/sjukdom och händelse igen. 

Håller tummarna för dig och din man och att det går bra för er! Lycka till på förlossningen! 
  • Anonym (C)
    Tow2Mater skrev 2026-04-22 02:39:24 följande:
    Så sambon kanske inte alls hörde några skrik då, då blir ju hans agerande mer logiskt.
    Snälla, han lämnade ju rummet för att han var störd av hennes skrik.
  • Anonym (C)
    Anonym (Maria) skrev 2026-04-21 12:33:42 följande:

Jo det var det jag tänkte också. Ingen av dem verkar speciellt bra på att hantera en krissituation. Hur ska hon göra sedan om hon skulle få väldigt ont någon gång när hon är ensam med sitt barn hemma? Ska hon ligga bredvid barnet och gallskrika i flera timmar tills sambon kommer hem? 

Han gjorde fel men så som hon reagerade (ligga och skrika i en halvtimme) fungerar inte heller om man är vuxen och speciellt inte när man har barn. 

Tror inte att du har upplevt riktigt, riktigt stark smärta i en okontrollerad miljö. Killen lämnade ju rummet, så hon kunde inte än viska fram att hon ville till sjukhuset.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (C) skrev 2026-04-22 08:41:40 följande:
    Tror inte att du har upplevt riktigt, riktigt stark smärta i en okontrollerad miljö. Killen lämnade ju rummet, så hon kunde inte än viska fram att hon ville till sjukhuset.

Hon kunde skrika, det skriver hon själv. 

• Anonym (C)
    Anonym (XXX) skrev 2026-04-22 08:46:04 följande:

Hon kunde skrika, det skriver hon själv. 

Kan hända att hon kved. Det kan bli så när man har riktigt ont. Volymen blir på den nivån som man orkar med.

Men det kan finnas en annan förklaring.
    Många här är så förstående när det gäller att killen kunde få panik, men en riktigt stark smärta kan få en människa att tappa greppet och få panik. Så det kan ha drabbat TS. Vilket i så fall är mer förståeligt än att den friske killen fick panik.
  • Anonym (Krma)

Låter extremt märkligt att han inte försökte kolla av med dig om hur akut det var och om vård behövdes. Låter lite som att det skett andra incidenter där du överdrivit krämpor och han helt enkelt trodde du gjorde det igen.
    om inte så verkar han totalt empatilös.

• Anonym (hej)

TS, vad gör du om det händer igen och du är ensam hemma? (Finns det risk för att det händer igen?)
    Hade du, handen på hjärtat, fortfarande vridit och kvidit och hoppats på en räddare i nöden, eller hade DU ringt 112, eller åtminstone format ORD till en närstående människa att det är illa på nåt sätt?

• Anonym (XXX)
    Anonym (C) skrev 2026-04-22 08:56:24 följande:
    Kan hända att hon kved. Det kan bli så när man har riktigt ont. Volymen blir på den nivån som man orkar med.

Många här är så förstående när det gäller att killen kunde få panik, men en riktigt stark smärta kan få en människa att tappa greppet och få panik. Så det kan ha drabbat TS. Vilket i så fall är mer förståeligt än att den friske killen fick panik.
    Fast hon skriver att hon skrek rakt ut i 30 minuter, hon hade t om koll på tiden, både när hon började och sedan även när hon slutade skrika. 
  • Anonym (hej)
    Anonym (C) skrev 2026-04-22 08:56:24 följande:

Ja, snubbens reaktion är märklig (eller idiotisk eller rent av elak, kanske), men det är inget nytt under solen att men aint shit.

Rent krasst så är verkligheten sådan att även TS ska bli förälder snart, och har man inte sinnesnärvaron nog att även under otrolig smärta (hur ska förlossningen gå?!) vara den vuxna i rummet och ta de steg som krävs, ringa 112, ringa en vän, ta en taxi till sjukhuset, bör man verkligen fundera på om man är redo för det.

Det var ju trots allt BARA ts som visste hur ont hon hade och hur orolig man borde vara?!
  • Anonym (Maria)
    Anonym (V) skrev 2026-04-22 01:47:28 följande:

Tvärtom så är det så att jag har upplevt riktigt riktigt stark smärta , även vid andra tillfällen än när jag födde barn. Bland annat efter senaste kejsarsnittet på grund av komplikationer. Jag har sett andra som har väldigt väldigt ont också. Och det hör inte till det normala att en vuxen människa bara ligger och skriker i en halvtimme. Gråter och kvider och vrider sig men inte skriker rakt ut i 30 minuter. 

Vad ska hon göra om hon är ensam hemma och det händer? Eller om hon är ensam med barnet? Ska hon bara ligga och skrika i flera timmar då? Hon skriver ju att hon hade telefonen i handen men ändå ringde hon inte 112 utan bara skrek.

Och ja det är lite konstigt att ingen granne reagerar, jag hade gjort det om det hade hänt när jag bodde i lägenhet. Men kanske inte omöjligt. Och att hon har grannar som inte reagerar gör ju det bara ännu viktigare att hon kan ringa 112 och inte bara ligga och skrika nästa gång något händer. Hennes sambo är ju antagligen inte hemma hela tiden. 

Vi har alltså två personer som snart ska få barn, den ena springer iväg och den andra bara ligger och skriker när något händer. Hoppas de får hjälp och stöd av socialtjänsten eller BVC eller någon så att de lär sig hantera kriser bättre, annars blir det inte lätt för barnet. 

• Anonym (C)
    Anonym (hej) skrev 2026-04-22 10:53:23 följande:
    Ja, snubbens reaktion är märklig (eller idiotisk eller rent av elak, kanske), men det är inget nytt under solen att men aint shit.

Rent krasst så är verkligheten sådan att även TS ska bli förälder snart, och har man inte sinnesnärvaron nog att även under otrolig smärta (hur ska förlossningen gå?!) vara den vuxna i rummet och ta de steg som krävs, ringa 112, ringa en vän, ta en taxi till sjukhuset, bör man verkligen fundera på om man är redo för det.

Det var ju trots allt BARA ts som visste hur ont hon hade och hur orolig man borde vara?!
    Jag kan säga att jag hade lämnat en man som inte hade större sinnesnärvaro än TS kille.

Och gissa varför det brukar vara en barnmorska med på förlossningar? Bl. a. för att kvinnan inte ska behöva hantera smärtan ensam, utan en lugn person är med och kan ta kontrollen vid behov och lotsa.

Dessitom skriver TS att hon tog fram mobilen men 
    Inte klatade att larma. Killen gjorde inget.
    TS kan också ha fått panik vid det tillfället, och hon hade större anledning till det än killen.
  • Anonym (V)

Jag inser att blev lätt provocerad inatt. Aldrig någonsin vill jag förminska hur ont det gör att föda eller få akut kejsarsnitt eller ha komplikationer av detta. All kudos till dig Maria som hanterade detta och dessutom skulle larma om du hör något hända hos dina grannar!

Det är däremot viktigt att förstå att smärta är ett otroligt komplext ämne. Som vi forskar på! Samma med hur vi agerar i krissituationer. Jag känner att det är väldigt förminskande att misstro bara för någon ej agerar så som anses rätt. Det är viktigt att få fram kunskap och lära sig om hur smärta kan te sig och upplevas för personen i smärta. Det är viktigt att förstå hur andra människor reagerar i krissituationer. Att ifrågasätta och förminska en situation ger oss ingenting. 

Därmed vill jag avsluta med att säga förlåt att jag var så hård. Jag förstår att det gör extremt jävla ont att föda och ha komplikationer. Jag vill också bara ge kunskap om hur en krissituation ska hanteras. Såklart borde sambon i den bästa världen ringt 112 direkt. Det är däremot bra att sambon ringde TS mamma. Vi behöver samla trupper och få hjälp av andra för att ta aktion. Att vara den som tar aktion och blir en ledare kommer naturligt för vissa. För många måste detta tränas på. Det är därför vi har utbildningar, därför vår militär tex blir tränade i hur man ska agera och hantera sig själv.

smärta och aktion är inte självklara saker, dem är diffusa. Döm inte ej story på hur du själv skulle agera eller beskriva den.

Svar på tråden Sambo kunde inte hantera krissituation