• Anonym (Ulrik)

Någon mer som avskyr sommaren?

Finns det fler som jag, som verkligen inte gillar sommaren. I alla fall om det blir typ 30-35 grader och torka i flera veckor, utan en droppe regn. För inte tala om vattenbrist.  Såg att Skåne redan nu har problem.

Sedan tyckter jag det blir mer " stökigt" under sommaren. Helt plötsligt vill alla vara nära och samsas på små ytor, och alla ska vara bästa vänner. Mycket skrik, fester etc. Folk som man annars aldrig ser och slipper under dom andra årstiderna.

Just därför jag föredrar höst och vinter när allt är lugnare. Folk blir verkligen jobbiga denna tid på året. 

Hur gör ni andra, för att undviks dessa i den mån det är möjligt? Några tips?

• Svar på tråden Någon mer som avskyr sommaren?
  • Anonym (Rebecca)

Haha, jag skrattade lite. För jag känner igen mig så väl 

Men det finns knep och sätt, även om dessa ter sig rätt självklara. Undvik mataffärer på helger, specielt lördagar. Kryllar av folk och mycket familjer med barn som plockar smågodis etc.

Gå ut på kvällarna mer under sommaren, då är det svalare med. Och mindre aktivitet. Jag brukar som regel aldrig gå ut vissa tider, specielt under sommar och ledigheter eftersom det blir smockfullt. Jag brukar också lägga min semester senare på året. Betydligt lugnare och bättre priser om du t.ex ska resa.

Längtar redan till hösten:) 

• Anonym (Ö)

Håller med, gillar inte när det är så där varmt en längre tid, tur att jag har AC. Men det är trist att inte kunna vara ute.

• Anonym (Y)

Ja! Jag avskyr sommaren. Det är alldeles för varmt och ljust. Det känns kvävande, äckligt, överväldigande. Och ljuset gör mig trött. Lägenheten blir för varm så det blir svårt att sova på natten, ännu värre är det om det är så pass varmt att sängen blir blöt av svett. 

Man förväntas göra så mycket bara för att det är sommar. Man får jämt frågan "vad ska du hitta på för kul under sommaren?", det slipper man på vintern. 
    Och det är folk överallt, och helvetestrafik överallt. 

Jag stannar hemma mycket på sommaren, och har mörkläggningsgardiner och portabel AC hemma. Tar många svala bad i badkaret. Om folk förväntar sig att jag ska vara ute mer så bara struntar jag i det. 

Tacka vet jag höst och vinter! Lugn, frid, frisk luft, man kan ha kappa på sig, snygga boots, slippa insekter, man kan gå promenader i mörkret och möter knappt några människor, osv. Det finns ingen "press" på att man måste göra saker så man kan med gott samvete luta sig tillbaka i soffan med en bok och en kopp te/kaffe under en pläd utan att svettas. Det finns ingen "förväntan" på att man måste vara ute mycket. Man kan ha fönster och balkong stängda också utan att kvävas, så man slipper lyssna på allt skrik och annat högljutt liv utanför dagarna i ända som man får göra hela sommaren.

Jag har typ inga tips, för jag har inte mycket människor omkring mig just nu så jag behöver inte handskas med det.

• Anonym (Y)

Just det, det jag gör för att undvika människor är att handla rätt tidigt på dagen på t.ex måndagar, undviker helgdagar helt och eftermiddagar och kvällar också för känns som det är mycket folk och ungdomar ute då. Jag vill gå i affärer när det är så lugnt som möjligt. Även i mitt bostadsområde går jag ut de timmar det är som färst människor ute. 

• Anonym (S)

Jag håller med. Gillar inte ljuset, solen och att gå lättklädd. Blir deppig och stressad på våren, sedan vänder det i augusti/september och det är ett antal härliga och lugna månader innan det börjar igen.

• Tecum

Jag! Blir deppad redan på våren och sommaren är ett enda långt lidande. Numera varar sommaren dessutom till långt in i september. Torka, brandrisk, vattenbrist, insekter överallt, varmt i sovrummet, gassande sol. Eller åskväder och skyfall, översvämning. Plus en massa krav på att man SKA njuta av sommaren och göra en massa saker.

Har inga tips på hur man ska stå ut, det är bara att genomlida.

• Anonym (Me)

Jag har ändrat mig kraftigt de senaste åren, från att ha älskat våren och sommaren med ljus och värme går jag gradvis över till att uppskatta hösten och vintern mer med svala temperaturer och mörkret. Det enda jag inte gillar är att jag måste köra bil till jobbet och givetvis är väglaget att föredra på sommaren snarare än vintern. 

• Anonym (Morran)

Avskyr sommaren!

Värmen och ljuset ger mig huvudvärk som ofta går över till migrän. Klimakteriet och varm sommar är ingen rolig kombination heller.

Jag bor i en liten stad som i stort sett är död resten av året vilket passar mig utmärkt.  Men eftersom staden huserar en av landets mest populära temaparker blir vi invaderade av en fruktansvärd mängd turister. Jag skojar inte när jag säger att stadens invånarantal ökar med 150% under sommaren.

Jag HATAR turister. Vart man vänder sig så möter man virriga tyskar, obegripliga danskar, nederländare som tar upp varenda parkeringsplats och dryga stockholmare som tror att hela stan och dess invånare finns till för dem, deras bekvämlighet och nöje. ÅK HEM FÖR H#LVETE!!!!!!!!!

• Anonym (vanir)

Att avsky sommaren är inte samma sak som att avsky när det är 30 grader varmt. Jag gillar alla årstider, gillar variation. Men jag avskyr hetta och torka.

Idealet är vinter med snö (gillar vintersporter), sedan en fin vår, lagom varm sommar med både sol och regn, samt en färggrann höst.

Lagom varmt på sommaren är ca 20 - 25 grader. 

Jag åker aldrig till Medelhavet på sommaren, åker bara till varmare länder vår eller höst.

Sen blir alla årstider vad man gör de till. Många stressar runt på sommaren och ska hinna med så mycket och vara supersociala. Men det behöver man ju inte göra.

• Anonym (vanir)
    Anonym (Morran) skrev 2026-04-22 15:04:44 följande:

Avskyr sommaren!

Värmen och ljuset ger mig huvudvärk som ofta går över till migrän. Klimakteriet och varm sommar är ingen rolig kombination heller.

Jag bor i en liten stad som i stort sett är död resten av året vilket passar mig utmärkt.  Men eftersom staden huserar en av landets mest populära temaparker blir vi invaderade av en fruktansvärd mängd turister. Jag skojar inte när jag säger att stadens invånarantal ökar med 150% under sommaren.

Jag HATAR turister. Vart man vänder sig så möter man virriga tyskar, obegripliga danskar, nederländare som tar upp varenda parkeringsplats och dryga stockholmare som tror att hela stan och dess invånare finns till för dem, deras bekvämlighet och nöje. ÅK HEM FÖR H#LVETE!!!!!!!!!

Skara?
    Vimmerby? 

Tänkte även på Kolmården, men det ligger ju en bit utanför Norrköping, som dessutom inte är en liten stad.
  • Dr Nail

Jag hatar sommaren för att samhället slutar fungera normalt på grund av alla ledigheter. Och så förväntas man njuta av skiten. Ser redan fram emot den bästa tiden på året: oktober, november. När sommarhelvetet är helt över (september bär fortfarande dess spår) och julvansinnet inte hunnit börja än. Det är då man andas igen.

Svar på tråden Någon mer som avskyr sommaren?