• Anonym (Frustrerad)

Dukar bara av halvt - Varför?

Hej, 

Har länge gått och irriterat mig på att min man bara gör saker halvt. Men det värsta för mig är när han ska duka av. Det kan aldrig göras fullt ut. Antingen står set kastruller kvar för att "maten behöver svalna lite", bestick eller glas och aldrig någonsin kan han lägga på duken och sätta tillbaka vasen med blommor.
    Han säger att han vill hjälpa till men ändå är det jag som för 60% av det i slutändan ändå. För 9 gånger av 10 ställs allt bara på diskbänken. 

Varför gör man så? 

• Svar på tråden Dukar bara av halvt - Varför?
  • Anonym (Frustrerad)

Jag fattar att jag har "lärt" honom att jag kommer göra det sista och jag har många gånger försökt att inte röra grejerna men det är ändå jag som får fixa dagen efter för att det är jag som just nu är hemma med barnen. 

• Anonym (Sara)

Kanske för att han inte bryr sig om en duk och en vas med blommor. Han tycker väl inte det är viktigt att ha det på bordet. 

• Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Sara) skrev 2026-04-21 22:11:37 följande:

Kanske för att han inte bryr sig om en duk och en vas med blommor. Han tycker väl inte det är viktigt att ha det på bordet. 

Må så vara. Hade kanske förstått om det bara var vasen och duken men det är ju alltid något eller några saker kvarlämnat och bara ställt på diskbänken. 
    Jag har pratat med honom. Först tog jag det lite som ett skämt och skämtade om det. Men nu 7 år senare har jag tröttnat. Speciellt nu när vi har wn liten ihop och just nu kännet jag att det inte är så nycket begärt att i alla fall alla saler tas undan bordet och sättas in i diskmaskinen som förövrigt är tömd.
    Jag lagar maten och passar då på att tömma så. Deet ska gå snabbt att ställa in nytt. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Sara) skrev 2026-04-21 22:11:37 följande:

Och han tycker inte det är viktigt att plocka bort disken heller. Han verkar tycka det är snyggare att ha smutsig disk framme istället för duk och blomma. 
  • Ofiltreratsamtall3
    Anonym (Frustrerad) skrev 2026-04-21 22:15:43 följande:
    Må så vara. Hade kanske förstått om det bara var vasen och duken men det är ju alltid något eller några saker kvarlämnat och bara ställt på diskbänken. 
    Jag har pratat med honom. Först tog jag det lite som ett skämt och skämtade om det. Men nu 7 år senare har jag tröttnat. Speciellt nu när vi har wn liten ihop och just nu kännet jag att det inte är så nycket begärt att i alla fall alla saler tas undan bordet och sättas in i diskmaskinen som förövrigt är tömd.
    Jag lagar maten och passar då på att tömma så. Deet ska gå snabbt att ställa in nytt. 
    En lösning kan väll vara att du bara sköter den avdelningen istället för att störa dig på det i åratal. Jag antar att han gör andra saker, låt han ta på sig andra uppgifter. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2026-04-21 22:02:03 följande:

Hej, 

Har länge gått och irriterat mig på att min man bara gör saker halvt. Men det värsta för mig är när han ska duka av. Det kan aldrig göras fullt ut. Antingen står set kastruller kvar för att "maten behöver svalna lite", bestick eller glas och aldrig någonsin kan han lägga på duken och sätta tillbaka vasen med blommor.
    Han säger att han vill hjälpa till men ändå är det jag som för 60% av det i slutändan ändå. För 9 gånger av 10 ställs allt bara på diskbänken. 

Varför gör man så? 

Grundproblemet är kanske att han anser att han "hjälper till " i sitt eget hem...
  • Anonym (Frustrerad)
    Ofiltreratsamtall3 skrev 2026-04-21 22:23:17 följande:
    En lösning kan väll vara att du bara sköter den avdelningen istället för att störa dig på det i åratal. Jag antar att han gör andra saker, låt han ta på sig andra uppgifter. 
    Det är ju det jag har gjort, men nu är vi tillbaka där för att jag ibland måste gå iväg för att amma. Då gör han på det viset. 
    Förstår bara inte varför man bara dukar av halvt! Vad är själva grejen? 🤷🏻?♀️ Då kan man ju lika gärna skita i det. 
  • Anonym (Anonym)

för att det är tjejens jobb att fixa disken. 

ni svesnka tjejer lär er aldrig.

• Anonym (två sätt)

Det "elaka" sättet: Dumpa grejerna på honom när han anser att han är klar. Sitter han i soffan eller framför datorn, bara lägg de odiskade sakerna i hans knä/på tangentbordet, eller duken eller vasen eller vad det nu är.Säg ingenting, bara sätt det i handen på honom, så att säga. Gör detta tills han kommer på lösningen för att få dig att låta bli själv.

Det mer snälla sättet: Sätt dig ner med honom vid ett tillfälle när ni båda är lugna och glada, en bra dag, och prata igenom problemet. Håll fokuset på vad han behöver göra för din skull, och lyft att även om ni gjorde si förut så fungerar det inte längre pga [sätt in orsak som sätter fokus på att du behöver avlastning här], så du behöver att ni gör så, går det eller finns det någonstans i vardagen där ni kan omfördela och kompromissa.

• Ofiltreratsamtall3
    Anonym (Frustrerad) skrev 2026-04-21 22:28:50 följande:
    Det är ju det jag har gjort, men nu är vi tillbaka där för att jag ibland måste gå iväg för att amma. Då gör han på det viset. 
    Förstår bara inte varför man bara dukar av halvt! Vad är själva grejen? 🤷🏻?♀️ Då kan man ju lika gärna skita i det. 
    Ja håller med att det är slarvigt. Tror en del gånger att man har olika toleranser. Den ens tänker att jag har gjort hälften och gör det sista på en tjugo min senare eller så. Medans det retar gallfeber på den andra. Sålänge han faktiskt har sina områden han sköter. Tror att hålla räkning är farligt, för det leder bara till att någon alltid är iritterad. men kommer aldrig få ett hushåll att vara totallt 50/50. 

Sen verkar en del ha jäkligt svårt med att behöva be någon, men ibland är det bara så lätt. ?Kan du ta maskinen är du snäll? 
  • Anonym (Hmmm)

I och med att min kvinna lagar otroligt god mat både med kända och nya recept och är otroligt smaksäker så lagar hon oftast aÄr det fler än jag som inte ens kan skriva på denna bajs-sida?? Det st och inget skrivs ut.
    Jag försöker skriva att jag nog är för snabb att plocka undan och diska, det hon tänkt använda igen ligger redan i disken.
    Försökte i nästan två timmar skicka ett meddelande som påstods fastnat i ett "spam-filter" och sedan bara försvann!!!
    Visst kan det gå fel men händer rätt ofta på just denna sida!
    Kanske annonser är viktigare än ett levande forum!

• Anonym (M)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2026-04-21 22:28:50 följande:
    Han vet att du tar resten. 
  • Anonym (Hmmm)

Är skadad och vet om det .... 14 år med hygien inom tvätt. städ och livsmedel   och personlig hygien....
    Att INTE tvätta händerna efter besök på toa- hrrmmmm
    Att det kan finnas människor i modern tid som inte kan tvätta händerna efter toabesök!!!!!
    Otroligt.!!
    Jobbade länge på ett bolag med fokus på hygien och med fokus under svin och fågel-influensa. Internationell konferans och vår svenska representant noterade att han var ensam om att tvätta händerna efter mugg-besök!!
    Syftet med konferensen?? Öka försäljningen av "hand-hygien"!!!
    Fantastiskt, eller hur?
    Och detta gäller ett bolag som "sköter" hygienen i minst 50 % av våra skolor och kommuner. Tack för att vi i Sverige ligger så långt före.

• Anonym (Jo Hansson)

Min fru ställer aldrig tillbaka burken med snabbkaffe efter sig. Hon hänger saxen på fel krok. Hon ställer mjölken på fel ställe i kylen så att man inte genast ser om det finns någon mjölk. Hon ställer ifrån sig skorna innanför ytterdörren istället för i skostället. I badrummet använder hon knappt badrumsskåpet, allt ska stå framme på en byrå intill. 

Om jag skulle reta mig på allt det här så skulle vi inte kunna leva ihop. Så jag tar upp det lugnt och stilla ibland, men gör ingen stor sak av det. Istället tänker jag att jag är lyckligt lottad som får leva med henne, ser att hon håller mig i handen, väljer ut en bra serie vi kan se på teve, ser till att vi har bra kontakt med våra respektive barn och barnbarn. Med mera.

Och vi bor ensamma i en fyra, så vi har varsitt badrum. Det minskar konflikterna.

Så försök ersätta irriterade tankar med: Jag väljer att leva med honom.

• Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Jo Hansson) skrev 2026-04-22 07:27:38 följande:

Min fru ställer aldrig tillbaka burken med snabbkaffe efter sig. Hon hänger saxen på fel krok. Hon ställer mjölken på fel ställe i kylen så att man inte genast ser om det finns någon mjölk. Hon ställer ifrån sig skorna innanför ytterdörren istället för i skostället. I badrummet använder hon knappt badrumsskåpet, allt ska stå framme på en byrå intill. 

Om jag skulle reta mig på allt det här så skulle vi inte kunna leva ihop. Så jag tar upp det lugnt och stilla ibland, men gör ingen stor sak av det. Istället tänker jag att jag är lyckligt lottad som får leva med henne, ser att hon håller mig i handen, väljer ut en bra serie vi kan se på teve, ser till att vi har bra kontakt med våra respektive barn och barnbarn. Med mera.

Och vi bor ensamma i en fyra, så vi har varsitt badrum. Det minskar konflikterna.

Så försök ersätta irriterade tankar med: Jag väljer att leva med honom.

Jag tänker så och jag går inte konstant runt och är irriterad på honom. Jag bryr mig inte om sådana saker. Det får gärna ligga saker framme, skor i hallen eller en hög med kläder brevid sängen. Sådana saker rör mig inte ryggen.
    Men när man väljer att duka av kan man väl göra det ordentligt? Eller om man viker tvätten att man viker alla kläder inte bara några? Sådana saker blir irriterande för då är det ju egentligen inte gjort.
  • Anonym (Ojoj du lille plutt)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-04-21 22:34:25 följande:

för att det är tjejens jobb att fixa disken. 

ni svesnka tjejer lär er aldrig.

Och så undrar Incelgubbarna varför de blir över.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2026-04-21 22:02:03 följande:

Hej, 

Varför gör man så? 

Hjälpa till?

Är det hans uppfattning om att vara en vuxen normalfungerande partner?

Han gör det för att han är lat och för att han vet att du gör det till slut så då slipper han. men eftersom han gjort en del, så har han ju "hjälpt till" så du borde inte vara så gnällig och tjatig utan tacksam att han gör nåt alls. 

Strategisk inkompetens kallas det också.
Svar på tråden Dukar bara av halvt - Varför?