• Anonym (Irriterad)

Kan inte logga in på gmail! Vad göra nu?

Har en gmail jag loggar in på några gånger om året. Skickade ett mejl igår från ett annat konto dit. 

Försökte nyss och gav rätt lösenord och den skickade en kod till en annan mejladress som jag knappade in. 
    Gjorde dom där captcha bilderna också. 

Men den kräver ändå ett telefonnummer?! 

Jag har aldrig lagt dit ett nummer och vill inte göra det heller. Försökte logga in två gånger med samma resultat. 

Försökte göra account recovery och fyllde då i det sista/rätta lösenordet och fick till svar att den inte kan verifiera mig. 

Vad är det som händer? Kommer jag inte att kunna logga in igen utan ett telefonnummer?

Om så är fallet, kommer dom att låta kontot gå i graven för evigt då så att ingen annan kommer åt det heller? 

• Svar på tråden Kan inte logga in på gmail! Vad göra nu?
  • Anonym (Irriterad)

Och nu kom ett "kritisk säkerhetsvarning" mejl till återställningsmejlen att ett inloggningsförsök blockerades och att någon JAG! har använt mitt lösenord i inloggningsförsök. Sen ska jag tydligen "kontrollera aktivitet" men det vågar jag inte hahaha för att jag inte vill råka på att behöva ge mitt telefonnummer. 

Vad håller gmail på med? 

Jag använder samma dator, samma webläsare och samma internet sen flera år. Men jag vet att ip-adressen hoppar runt lite men den är i ungefär samma område oftast. Tänk Jämtland eller whatever. 

• Anonym (Byt)

De vill väl samla in så mycket data de kan om alla, därför de begär telefonnummer.

Dags att byta mejlleverantör. Protonmail ska vara bra. Vill du komma åt det som finns på din gmail blir du nog tvungen att ge dem ett telefonnummer.

• Anonym (Irriterad)
    Anonym (Byt) skrev 2026-04-22 07:37:45 följande:

De vill väl samla in så mycket data de kan om alla, därför de begär telefonnummer.

Dags att byta mejlleverantör. Protonmail ska vara bra. Vill du komma åt det som finns på din gmail blir du nog tvungen att ge dem ett telefonnummer.

Som tur är så har jag tömt den adressen förut för att jag har varit rädd att den ska blockas som den nu verkar ha gjort. Men ändå surt att bli av med en 20+ år gammal mejl. 

Det är förjäkligt att dom skyller på säkerhet när dom bara vill samla in data. Det borde väl räcka med den andra mejladressen tycker jag eller åtminstone vara frivilligt om man vill säkra upp den på fler sätt än med en annan mejladress. 

Proton ska jag kika på. Vad krävs för den? Jag vet att msn kräver telenummer nu. Undrar hur det är med yahoo.

Undrar om adressen kommer att skrotas av gmail om x antal månader/år? Och undrar om någon kan ta samma adress jag hade då eller om just min är "tagen" forever?

Läste nånstans att jag ska vänta en vecka och testa igen förresten. Har någon annan varit med om samma sak här? 
Svar på tråden Kan inte logga in på gmail! Vad göra nu?