• Anonym (Ts)

Tips på hotellfrukost?

Jobbar i kök och har ansvar över frukostarna på morgnarna. Har fått höra från flera som jobbar att dom uppskattar hotellfrukost och undrar om nån/några här kan ge mer tips hur jag kan göra det bättre.

Vi får bröd, grönsaker, pålägg, ägg, lite frukost och juice.

Jag vill göra det lilla extra då jag är ny på jobbet.

Tänkte om man nån gång åker och pantar, vad mer kan man köpa till frukosten? Hur kan man lägga upp det finare?

• Svar på tråden Tips på hotellfrukost?
  • Anonym (frukost)

Frukost, menar du frukt? Att skära frukt i bitar istället för lägga fram hel kan vara uppskattat.

Beställer du maten till frukosten?

I så fall:
    - vilket bröd är det? Avgör mycket kring känslan
    - samma med pålägg. Kan både vara tråkigt och fint
    - samma med juice, billigaste sorten direkt ur paket eller upphälld i glaskanna? Stor skillnad 
    - ägg - är det enbart kokta ägg som gäller eller har du möljlighet att servera varm mat, såsom äggröra?

- grönsaker: skära upp fint i jämna skivor gör stor skillnad

- vilka uppläggningsfat ni har spelar roll

- många uppskattar nötter och torkad frukt

- har du möjlighet att göra overnight oats, chiapudding, någon smoothie, liten shot eller liknande? Skulle nog vara uppskattat

Vilket roligt jobb!!! Ett av mina bästa jobb var som frukostvärdinna på ett fint hotell. Extrajobb medan jag pluggade.

• Anonym (Malin)

Det beror lite på vilka det är som du lagar mat till, tänker jag. Och så klart vilka möjligheter du har till att laga varm mat.
    Största "lyxen" med hotellfrukost tycker jag är att det finns nå mycket att välja på, och sådant som man inte orkar fixa själv, eller som känns onödigt att göra till en person. 
    Har du möjlighet att göra varm mat så är så klart äggröra populärt. Bacon, ugnsstekta tomater, champinjoner, osv. Gröt är billigt, men kräver också spis och varmhållning.
    Lite olika små skålar med olika "toppingar" till gröt och müsli - typ russin, kokos, fröer, nötter.

• Anonym (b)

Bra tips i tråden. Påminner om att vara extremt tydlig med allergener så folk med dessa lätt kan hitta sina säkra matval. 

Svar på tråden Tips på hotellfrukost?