• Anonym (Öga)

Någon expert på ögon här?

Om man plötsligt, bokstavligt talat från en sekund till en annan, får typ som en grönsvart rökslinga (bästa sättet jag kan beskriva det) som flyter runt i ena ögats synfält, är det nåt man ska kontakta vården för, lr kan man bara strunta i det? Alltså inte som såna vanliga floaters som man kan få ibland, som är som några små streck eller prickar som flyter runt, utan en stor maffig sak. Hade det varit en riktig rökslinga som ringlade i luften precis framför mitt öga skulle jag säga att den var typ 1-2 dm (beroende på hur mycket man hade rätat ut den). Den kom för ca en timme sen, och nu har det mesta av den försvunnit, men lite undrande blir man ju ändå. Nån som vet om jag bara kan strunta i detta, eller om det är nåt man bör kolla upp?

• Svar på tråden Någon expert på ögon här?
  • Farbror Grön

Jag har ingen aning om vad det kan vara men du bör kontakta vården på en gång. Man kan få skador i ögat, tex på näthinnan, som är enkla att åtgärda om man gör det snabbt men kan leda till blindhet om man väntar för länge.

• Anonym (Öga)
    Farbror Grön skrev 2026-04-22 15:52:53 följande:

Jag har ingen aning om vad det kan vara men du bör kontakta vården på en gång. Man kan få skador i ögat, tex på näthinnan, som är enkla att åtgärda om man gör det snabbt men kan leda till blindhet om man väntar för länge.

Ojdå - så pass? Känns ju bara för jävla överdrivet när det nästan försvunnit igen ... men det kanske det inte är då? Överdrivet alltså. Hm. Tack för ditt svar!
  • Farbror Grön
    Anonym (Öga) skrev 2026-04-22 15:54:43 följande:
    Ojdå - så pass? Känns ju bara för jävla överdrivet när det nästan försvunnit igen ... men det kanske det inte är då? Överdrivet alltså. Hm. Tack för ditt svar!
    Det är inte överdrivet att kontakta vården om man får förändringar i synen. Det kanske inte är något farligt, men låt vårdpersonalen göra den bedömningen. Du kan alltid ringa 1177.
  • Anonym (Öga)
    Farbror Grön skrev 2026-04-22 15:59:11 följande:
    Det är inte överdrivet att kontakta vården om man får förändringar i synen. Det kanske inte är något farligt, men låt vårdpersonalen göra den bedömningen. Du kan alltid ringa 1177.
    Ja, jag ringde faktiskt ganska strax efter jag hade läst ditt svar; det tog en bra stund och jag skickades runt en del, men nu har jag hursomhelst fått en tid redan i morgon - de gjorde alltså bedömningen att det borde kollas på en gång. Haha - vem sa att det var dumt att fråga främlingar på FL om saker? 

Tusen tack ska du ha, Farbror Grön - hade det inte varit för ditt svar hade jag aldrig ringt.
  • Farbror Grön
    Anonym (Öga) skrev 2026-04-22 16:28:13 följande:
    Ja, jag ringde faktiskt ganska strax efter jag hade läst ditt svar; det tog en bra stund och jag skickades runt en del, men nu har jag hursomhelst fått en tid redan i morgon - de gjorde alltså bedömningen att det borde kollas på en gång. Haha - vem sa att det var dumt att fråga främlingar på FL om saker? 

Tusen tack ska du ha, Farbror Grön - hade det inte varit för ditt svar hade jag aldrig ringt.
    Vilken tur att du ringde då! Om det är något som behöver behandlas borde förutsättningarna vara goda när du fick en tid så snabbt.
  • Aniiee

Ja, plötsliga, oförklarliga synförändringar bör alltid kollas upp mer eller mindre akut. Du skulle bara veta hur många gånger jag, som är uppvuxen i "svängen", har hört "det hände något konstigt med synen, men jag väntade, och först försvann det igen, men sen kom det tillbaka och nu har jag dålig syn/är jag blind" av nya medlemmar i SRF.

Om man är rädd om synen så ska man inte tveka att kontakta vården även om man tror att det är "borta", så, bra att du gjorde det. Hoppas det inte är något allvarligt

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
Svar på tråden Någon expert på ögon här?