• Anonym (Anonym bonusmamma)

Hjälpa till hemma?

Bonusbarn 21 år. Bor hemma. Kurs/extrajobb totalt ca 5-10 h/v. 

Jag anser att är barn över 18 kan hjälpa till lite hemma? Förutom städa sitt eget rum. Tex dammsuga vardagsrum/kök ibland, plocka bort i hallen, vara med och laga mat, ta in/ut sopor, plocka upp efter sig osv. 

Övriga gemensamma barn/bonusbarn i familjen är yngre men de hjälper till - med småsaker utifrån sin ålder. Tex duka bordet. 

Vad tycker ni är rimligt av en 20+ att hjälpa till med hemma? 🤔 (barnets förälder och jag tycker olika här så bara nyfiken hur andra resonerar). 

• Svar på tråden Hjälpa till hemma?
  • Anonym (Isabella)

Det är ju en vuxen person, så självklart ska hen bidra! Kanske handla och laga middag en dag per vecka, ha något ansvarsområde (typ dammsugning eller badrum) eller lägga typ 2 x 1 h/v på vad som behöver göras i hemmet.
    Dessutom bör ju hen bidra ekonomiskt till mat och boendekostnader mm, men det kanske hen redan gör?

• Anonym (S)

Ja självklart bidrar även barnen utöver att hålla reda på sitt rum och sina saker, utifrån ålder och förmåga. Mina barn har fått hjälpa till med att dammsuga, damma, klippa gräset, laga mat en gång i veckan mm sedan åtminstone 10-13 år. När de är mindre kan de göra lite enklare saker som att plocka. Det handlar inte bara om att man ska bidra utan att de ska lära sig och ha koll på hur man sköter ett hem och allt vardagen. 

• Anonym (Umi)

Vår hemmaboende 21-åring lagar middag och frukost en dag i veckan. Han gör någon städinsats, typ dammsuger eller skurar badrummet eller kör ett varv till tippen, varje vecka och hjälper till med disk efter varje middag han äter hemma. Han tar en eller två hundpromenader i veckan och han ställer upp och hjälper småsyskon med typ skjuts eller läxhjälp kanske någon gång i månaden. 

Han tar hand om sin egen tvätt och städningen av sitt eget rum, men vi hjälper ju alla varandra och försöker köra fulla tvättmaskiner, oavsett vems kläder det handlar om, och byter ju inte av varandra med dammsugaren utan tar allt på en gång.

Jag önskar att han skulle bli bättre på att plocka efter sig, men på det stora hela är han helt ok att bo med och gör vårt hem trevligare och roligare genom att vara här. Han betalar inget hemma så länge han pluggar, men har erbjudit sig att göra det.

• Anonym (?)

Varför har ungdomen inte mer sysselsättning? Oavsett det så tycker jag att alla i ett hushåll ska bidra efter förmåga. En ung vuxen kan till exempel åka och handla, laga middag, klippa gräs, städa badrum, dammsuga - vad man nu komm överens om.

Har ni nyligen flyttat ihop? I så fall bör ni sätta er ner och prata om vad som gäller i ert hem. Det är inte bra att barn i samma hushåll behandlas olika.

• Dexter dot com

Ni är 3 vuxna i hemmet och 20åringen har förmodligen mest ledig tid så 1/3del av alla hemmets sysslor borde hen kunna utföra.

Svar på tråden Hjälpa till hemma?