• Anonym (Orolig)

Skillnaden mellan hallucinos eller tinnitus/MES/vanliga intryck?

Brukar höra en radiosänding genom väggar. Antingen är det en poplåt jag inte känner igen, eller så är det 2 äldre män som pratar med varandra. Hör inte vad de säger men kan höra dem skratta, sucka och bara prata lugnt. Spelar ingen roll vart jag befinner mig, så länge det är tyst nog så hör jag dem. 

Ibland hör jag insekter krypa i väggana istället, eller under saker och det kan rassla till högt. Har även sett kackerlackor och spindlar i mitt periferi, och kan ibland känna något krypa runt mitt ben och bita mig fast då ser jag inget. 

Ingen annan hör något av detta eller har sett insekter. 

Googlade upp detta och såg att detta kunde bli orsakad av att hjärnan försöker att tolka "white noise" och andra intryck osv. 

Men hur vet man då vad som är en hallucinos vs bara hjärnans intryck? 

Jag blev diagnoserad med "icke organisk psykos" ett halvår sedan pga vissa konstiga tankar jag hade och fick medicin för det. Ska snart prata med psykologen igen, men vet inte om jag borde ta upp detta med, eller är det bara vanliga intryck? 

• Svar på tråden Skillnaden mellan hallucinos eller tinnitus/MES/vanliga intryck?
  • Zoegazz

Hej ts,
    det låter inte som vanliga intryck och är något du borde nämna för din kontakt i vården.

• Anonym (S)

Det låter som det kan vara en del av psykossjukdom. Ta upp det med din läkare.

Svar på tråden Skillnaden mellan hallucinos eller tinnitus/MES/vanliga intryck?