• Anonym (TS)

Vilka män har någonsin gjort något som förändrat världen

Vilka män har någonsin gjort någon som gjort stora positiva avtryck för världen? 

Som tjejen Malala
    Greta Thunberg om hennes klimatrörelsen som mobilisera flera miljoner människor
    Kvinnor som drev frågan om rösträtt och så vidare.

• Svar på tråden Vilka män har någonsin gjort något som förändrat världen
  • Postman
    Anonym (TS) skrev 2026-04-23 21:17:50 följande:
    Jag hoppas du skojar? Du känns ju typ faktaresistent. Det var  knappast männens förslag. Så din historiebeskrivning är ju direkt felaktig och genant. Men du är ju inte känd för några djupare feministiska analyser. 
    Låter mer som att du behöver läsa på 😊
  • Tecum
    Jag hoppas du skojar? Du känns ju typ faktaresistent. Det var  knappast männens förslag. Så din historiebeskrivning är ju direkt felaktig och genant. Men du är ju inte känd för några djupare feministiska analyser. 
    Rent formellt lades förslaget fram av män i riksdagen, så på så sätt var det männens förslag. Kvinnorna drev kampen, tillsammans med ett antal liberala män, men kvinnor stod som det sig bör i frontlinjen.

Man ska veta att rösträttskampen drevs av överklass- och borgarkvinnor, arbetarklassens kvinnor var ljumma till tanken. De kände sig inte mogna, dåligt utbildade som de var, och var fullt upptagna med att få ihop mat för dagen. Bättre löner för dem och deras män var en viktigare fråga för dem, fullt naturligt. 
  • Anonym (TS)
    Postman skrev 2026-04-23 21:20:39 följande:
    Låter mer som att du behöver läsa på 😊
    Jaha, för du är historiker då menar du?? Jag har läst både svensk historia och statsvetenskap på universitetet. Vad har du? Det var inte männen som drev rörelsen som sedan ledde fram till den kvinnliga rösträtten. 
  • Postman
    Tecum skrev 2026-04-23 21:34:23 följande:
    Rent formellt lades förslaget fram av män i riksdagen, så på så sätt var det männens förslag. Kvinnorna drev kampen, tillsammans med ett antal liberala män, men kvinnor stod som det sig bör i frontlinjen.

Man ska veta att rösträttskampen drevs av överklass- och borgarkvinnor, arbetarklassens kvinnor var ljumma till tanken. De kände sig inte mogna, dåligt utbildade som de var, och var fullt upptagna med att få ihop mat för dagen. Bättre löner för dem och deras män var en viktigare fråga för dem, fullt naturligt. 
    Exakt och eftersom det var övervägande majoritet män i riksdagen som sa ja till kvinnlig rösträtt så är det tack vare män som det till slut blev verklighet. Jag har för mig med att det var värnpliktiga män som fick rösträtt sist av alla, tror det var 1922
  • Postman
    Anonym (TS) skrev 2026-04-23 21:35:27 följande:
    Jaha, för du är historiker då menar du?? Jag har läst både svensk historia och statsvetenskap på universitetet. Vad har du? Det var inte männen som drev rörelsen som sedan ledde fram till den kvinnliga rösträtten. 
    Jag har inte sagt att det var männen som drev rörelsen, vart har du fått det ifrån??  Jag skrev att det var tack vare männen i riksdagen som röstade ja till förslaget som kvinnor fick rösträtt. Männen hade kunnat röstat ner förslaget som man hade gjort tidigare. 
  • Anonym (Nobelpriset)

Alla de män som har fått nobelpriset har ju haft en påverkan på världen oftast på en postivt sätt även om deras upptäckter sedan kanske ha använts på en dåligt sätt av andra. 

• Anonym (TS)
    Postman skrev 2026-04-23 21:41:58 följande:
    Jag har inte sagt att det var männen som drev rörelsen, vart har du fått det ifrån??  Jag skrev att det var tack vare männen i riksdagen som röstade ja till förslaget som kvinnor fick rösträtt. Männen hade kunnat röstat ner förslaget som man hade gjort tidigare. 
    Ditt resonemang är lika rimligt som att någon skulle hota Putin till livet och så skulle han säga att vi lägger ner kriget i Ukraina? och sedan skulle vi hylla Putin för att han valde att sluta kriga? ditt argument håller verkligen inte. Kvinnor dog i sin kamp för rösträtten. Dom kämpade som djur. 
  • Postman
    Anonym (TS) skrev 2026-04-23 22:59:32 följande:
    Ditt resonemang är lika rimligt som att någon skulle hota Putin till livet och så skulle han säga att vi lägger ner kriget i Ukraina? och sedan skulle vi hylla Putin för att han valde att sluta kriga? ditt argument håller verkligen inte. Kvinnor dog i sin kamp för rösträtten. Dom kämpade som djur. 
    Det verkar mest vara du som är snurrig, det finns inga belägg för att några kvinnor dog i sin kamp för rösträtt i Sverige. De kämpade för sin rösträtt ja men det gjorde många andra med under en tidsperiod. 

www.riksdagen.se/sv/sa-fungerar-riksdagen/riksdagens-historia/kampen-om-rostratten/
  • EnAnonumius
    Det är tydligt  att du förväxlar "lägga förslag i riksdagen", med "demostrationer och lobbying."
    Det är så otroligt trist att så många kvinnor och femnister väljer att förmedla historian om kvinnlig rösträtt så extremt selektivt. Så trist att marginalisera mannes roll i detta med kvinnlig rösträtt till riksdagen.

Fakta är att det fanns inga kvinnor i riksdagen alls då det röstades för kvinnlig rösträtt till riksdagen. Utan det var enbart män som satt i riksdagen. Så det var faktiskt en man som lade fram det som förslag i riksdagen om kvinnlig rösträtt till riksdagen.
    Så ja det är faktiskt männen vi kan tacka för att vi kvinnor fick rösta.
    För du vet, männen hade inte behövt lägga det som flörslag i riksdagen. Men nu gjorde en man detta och de övriga männen var eniga och röstae ja till kvinnlig rösträtt i riksdage för oss kvinnor. Så hur trist det är för många feminister och kvinnor, så är det i slutändan när det väl krävdes så kan vi kvinnor tacka männen för att vi äntligen fick rösträtt 1919.  Valåret var visserligen 1921, men det var 1919 som männen röstade ja till kvinnlig rösträtt.

Det kvinnorna gjorde var att demosterar på gator och torg, Diskutera med männen "hemma"  och på olika sammankomster etc  etc etc.
    Men, ja det förhatliga "menet",  det var inte kvinnorna som föreslog i riksdagen om kvinnlöig rösträtt utan, som sagt, det var en man. Så jag hylklar de kvinnor som "gick man ur huse" och lobbade, demostrerade och diskuterade men männe för att få rösträtt. De gjorde ett enormt arbete, det skall aldrig förglömmas.. Dock sär det helt fel att säga att det är kvinnorna som föreslog det i riksdagen.

Trist att så många kvinnor och femnister väljer att förmedla historian om kvinnlig rösträtt så extremt selektivt. Bååde männen och kvinnorna skall faktiskt ha lika stor cred för att vi kvinnor kunde äntligen rösta i riksdagen.

Trivia:
    1920, blev det äntligen av att en gift kvinna räknades som myndig. Det blev som följd av den kvinnligas rösträtten. Det var för att fler kvinnor skulle kunna rösta.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (TS)
    Postman skrev 2026-04-23 23:06:24 följande:
    Det verkar mest vara du som är snurrig, det finns inga belägg för att några kvinnor dog i sin kamp för rösträtt i Sverige. De kämpade för sin rösträtt ja men det gjorde många andra med under en tidsperiod. 

www.riksdagen.se/sv/sa-fungerar-riksdagen/riksdagens-historia/kampen-om-rostratten/
    Nej i England? där dog folk. Och den rörelsen inspirerade kvinnor i Sverige. 
  • EnAnonumius
    Anonym (TS) skrev 2026-04-24 00:20:06 följande:
    Hur skulle man kunna veta att det var England du pratade om?

Du skrev i inlägg #28 så här citera dig och dina ord:

"Kvinnor dog i sin kamp för rösträtten. Dom kämpade som djur. "
    (slut på citatet)

Du kan ju knappast förvänta dig, eller ta för givet att folk (kvinnor som män) skall genast fatta  att det var England du syftade på.  

Du påstår att du studerat på universitet. Ja du har ju slagiot igäl en fördom som jag hade..  Att  universitets studerande inte är en garanti på att man ser tydligt skriva texter på ett internett forum. 
    Vad var det soom gjorde att det var så jobbigt för dig att skriva två ord extra som skulle klargöra vilket land du syftade på? För ett exempel: "I England så dog kvinnorna i sin kamp för rösträtten."

Sedan som svar på din TS.. 
    Ja du det finns ju flera uppfinningar/upptäckter som är positiva som har förändrat världen. Men skall kort ta två. 

*Det ena är elektrisitet. Den mannen som uptäckte hur man kunde skapa elektrisitet och använda den för olika ändamål, har ju lagt grunden, så att visasa kvinnor/feminister kan sitta bakom ett tagentbord och spy galla över männen, då mobiler, datorer, surfplattor kräver just elöektrisitet för att funka.
    Det borde ju klassas som positivt. Framför allt för feminister och andra mansbittra kvinnor. 

*Det andra är Säkerhetsbältet. Är också en manlig uppfinning. Den gör att  barn och vuxna kan vara säker i bilen. I mina ögon så är det riktigt bra och positivt faktiskt.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Postman
    Anonym (TS) skrev 2026-04-24 00:20:06 följande:

Njae det verkar som om en kvinna dog i England. Inspirerade nog inte så värst många kvinnor i sverige. 

Dödsfallet (1913): Emily Davison dog den 8 juni 1913, fyra dagar efter att hon blivit påsprungen av kung Georg V:s häst under hästkapplöpningen Epsom Derby. Hon sprang ut på banan för att fästa en suffragettbanderoll på hästen, en handling som var avsedd att skapa uppmärksamhet för kvinnors rösträtt. 

• Anonym (Oe)

Kul med en tråd där det blir fritt fram för män att basha kvinnor. Sätter pengar på att TS är en man.

Svar på tråden Vilka män har någonsin gjort något som förändrat världen