• Anonym (Mamma)

Pedagog påpekade sons språk

Min son är 2 år och 10 månader. han var väl lite sen med språket, dock inget som BVC påpekat. På 2,5 års kontrollen klarade han testerna utan problem. De senaste månaderna har det dock utvecklats extremt. Hans min går i ett, han pratar fulla meningar och förstår precis allt. Det är dock något otydligt. Tex så uttalar han inte allt rätt. Jag förstår honom utan problem men jag förstår att kanske inte alla gör. Men han pratar verkligen mening på mening. Men tex säger han bampa ist för lampa. Han pratar även väldigt fort. 

på hans förskola påpekade ena pedagogen detta att det är svårt att förstå. O frågade om vi fått höra något från BVC. 

jag blev lite förvånad över detta o tog lite illa vid mig då han utvecklats något extremt. O vad jag läst gör man inget förens vid vid 4 ålder. 

har någon haft liknande? Vad är rimligt för en snart 3 åring i språk?

• Svar på tråden Pedagog påpekade sons språk
  • Anonym (Qs)

Vet inte varför du tar illa upp. I 3-års åldern ska folk utanför närmsta familjen förstå vad barnet säger. Det kan vara bra att ta upp med bvc så ni kan ställa er i kö till logoped för det är ofta lång kö dit. Mina barn har också svårigheter med uttal och äldsta går hos logoped. Att barnet förstår allt och pratar fulla meningar är irrelevant för detta. Det kan liksom vara så att talet i övrigt är helt normalt, bara att det har svårt med just uttalet. I mitt barns fall beror det på försening av utvecklingen av munmotoriken.

• Anonym (J)

Var i exakt samma sits. Förskolan påpekade och jag blev förvånad för ingen annan hade sagt nögor. Jag förstod ju min dotter.
    Slutade i alla fall med att när hon var 3 år så ficl vi en tid hos en logoped och hon blwv förvånad över att vi ens var där för så "små" barn kan ändras i utvecklingen så snabbt. Hon gjorde några tester och menade på att hon kan prata meningar och sätta ihop ord osv. Dock sa hon att jag/vi var tvungna att bli bättre på att rätta henne när hon säger fel annars har ju barnet ingen aning att det säger fel. 
    Så började göra det och tillslut försvann "klagandet" från förskolan. 

• Anonym (S)

Mitt råd till dig TS och även J är att inte se det som kritik eller klaganden från förskolan utan faktiskt som omsorg från pedagoger som bryr sig. Forskning visar att tidiga insatser kan betyda väldigt mycket och pedagogernas jobb är ju att flagga om de tror att det kan behövas extra stöd.

• Anonym (svårt)
    Anonym (Mamma) skrev 2026-04-23 17:59:39 följande:

Min son är 2 år och 10 månader. han var väl lite sen med språket, dock inget som BVC påpekat. På 2,5 års kontrollen klarade han testerna utan problem. De senaste månaderna har det dock utvecklats extremt. Hans min går i ett, han pratar fulla meningar och förstår precis allt. Det är dock något otydligt. Tex så uttalar han inte allt rätt. Jag förstår honom utan problem men jag förstår att kanske inte alla gör. Men han pratar verkligen mening på mening. Men tex säger han bampa ist för lampa. Han pratar även väldigt fort. 

på hans förskola påpekade ena pedagogen detta att det är svårt att förstå. O frågade om vi fått höra något från BVC. 

jag blev lite förvånad över detta o tog lite illa vid mig då han utvecklats något extremt. O vad jag läst gör man inget förens vid vid 4 ålder. 

Fundera över varför du tar illa upp att någon ser och bryr sig om din sons utveckling. En pedagog på förskola är sannolikt mycket erfaren i att se barns utveckling, och det är bra att ta till sig deras observationer. 

Vid tre års ålder pratar de flesta förståeligt även för utomstående, och de fel som förekommer är mest ljud som är svårare, som "R". Kolla upp om det finns nåt ni kan göra för att stötta hans tal även innan "man gör nåt" (antar att du menar vården/logoped eller liknande? Jo, men det finns ju annat som kan göras innan dess. 
  • Anonym (vanir)

TS, det är lite oklart hur stora "talproblem" din son egentligen har. Min gissning är att du är lite hemmablind, eftersom DU självklart förstår din son och kanske inte märker eller tänker på hur otydligt det är för andra, som inte känner din son lika bra.

Uppenbarligen har din son normal förståelse för sin ålder, samt verkar ha stort ordförråd, så du behöver inte oroa dig för att han är sen i utvecklingen generellt, eller ta påpekanden som kritik. Det verkar bara vara hans uttal som (eventuellt) behöver förbättras.

Du skriver att han inte uttalar allt rätt. Det gör få barn före 3 års ålder. Troligen handlar pedagogens funderingar inte om det, utan att han behöver hjälp med det generella uttalet.

Vår son uttalade inte allt rätt förrän han var ca 3,5 år. Dottern var ca 3 år. MEN andra förstod dem. Det generella uttalet var inga problem, så talpedagog var aldrig aktuellt.

• Anonym (Betty)

Pedagoger träffar många barn och de påpekar något så måste det ju vara för att hon faktiskt märker en skillnad från andra barn i samma ålder. Alltså att de flesta andra har kommit längre. Ni själva kan ju vara lite "hemmablinda".

Sen kanske det är för tidigt att slå på stora trumman och sätta in nån extrem åtgärd direkt. Han kanske bara är lite sen men "på gång".

Men bra att pedagogen sa till så att ni ändå kan vara uppmärksamma på det. Kanske ni kan ta redan på om det är något ni kan göra själva. 

Bättre att ni har en "föraning" redan än att det bli en chock om några år och man undrar varför ingen har sagt något. 

Och löser det sig av sig själv nu i närtid med hans prat så är det bara att bortse från allt liksom. 

Be pedagogen som hade koll på detta att uppdatera er om några månader om det blivit någon skillnad gentemot de andra barnen. Är ju lättare för pedagogen som hör andra barn i samma ålder prata hela dagarna än för er som kanske mest hör erat egna barn. Perfekt om hon kan ha lite koll framöver om det står still eller går åt rätt håll. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Betty) skrev 2026-04-24 10:53:32 följande:

Pedagoger träffar många barn och de påpekar något så måste det ju vara för att hon faktiskt märker en skillnad från andra barn i samma ålder. Alltså att de flesta andra har kommit längre. Ni själva kan ju vara lite "hemmablinda".

Sen kanske det är för tidigt att slå på stora trumman och sätta in nån extrem åtgärd direkt. Han kanske bara är lite sen men "på gång".

Men bra att pedagogen sa till så att ni ändå kan vara uppmärksamma på det. Kanske ni kan ta redan på om det är något ni kan göra själva. 

Bättre att ni har en "föraning" redan än att det bli en chock om några år och man undrar varför ingen har sagt något. 

Och löser det sig av sig själv nu i närtid med hans prat så är det bara att bortse från allt liksom. 

Be pedagogen som hade koll på detta att uppdatera er om några månader om det blivit någon skillnad gentemot de andra barnen. Är ju lättare för pedagogen som hör andra barn i samma ålder prata hela dagarna än för er som kanske mest hör erat egna barn. Perfekt om hon kan ha lite koll framöver om det står still eller går åt rätt håll. 

Vi har tyckt att han varit lite sen. Tex kunde han inte 6 ord vid 18 månader men när vi kom tillbaka klarade han det. Han klarade även testet på BVC vid 2,5 år. så vi har ju tyckt han vart lite sen. Dock för några månader sedan lossnade det helt o han började prata långa meningar. Och han pratar så man förstår. Dock går det lite snabbt ibland o då är det otydligt. Så han har utvecklats extremt sista veckorna. På utvecklingssamtalet för 6 månader sedan var det jag som påpekade o fick som svar att alla är olika, man ska inte lyssna på BVC. Så det som stör mig mest är att hon tar upp detta när vi alla ser hur mycket han utvecklats senaste tiden bara. så det står ju inte still utan snarare går i väldig fart just nu.  Och jag tänker det är det som är huvudsaken. Så visst, han pratar säkert inte lika tydligt som de andra, men borde man inte se utifrån hur det utvecklats?

• Anonym (svårt)
    Anonym (Mamma) skrev 2026-04-24 13:40:12 följande:

Vi har tyckt att han varit lite sen. Tex kunde han inte 6 ord vid 18 månader men när vi kom tillbaka klarade han det. Han klarade även testet på BVC vid 2,5 år. så vi har ju tyckt han vart lite sen. Dock för några månader sedan lossnade det helt o han började prata långa meningar. Och han pratar så man förstår. Dock går det lite snabbt ibland o då är det otydligt. Så han har utvecklats extremt sista veckorna. På utvecklingssamtalet för 6 månader sedan var det jag som påpekade o fick som svar att alla är olika, man ska inte lyssna på BVC. Så det som stör mig mest är att hon tar upp detta när vi alla ser hur mycket han utvecklats senaste tiden bara. så det står ju inte still utan snarare går i väldig fart just nu.  Och jag tänker det är det som är huvudsaken. Så visst, han pratar säkert inte lika tydligt som de andra, men borde man inte se utifrån hur det utvecklats? 

men det som var i fas för sex månader sedan, vid utvecklingssamtalet är ju kanske inte i fas nu sex månader senare. Och även om utveckling sker så kanske den går långsammare än förväntat. Det är detta som pedagogen ville prata med dig om. 

Pedagogen värnar ju om att ditt barn ska få stöd i att utveckla sitt tal och vill uppmärksamma er på det så att det inte missas eller att ni väntar alltför länge med att söka hjälp. 

Varför stör du dig på detta så mycket?
  • Anonym (logoped skadar inte)

Vår äldsta blev skickad till logoped två ggr, vid 3 resp vid 4 års ålder. Första gången var det BVC som reagerade och nästa gång var det förskolan. Bägge gånger hann barnet göra ett stort hopp utvecklingsmässigt mellan remiss och att vi faktiskt kom dit. Logopeden testade barnet och skickade hem oss med kommentaren att allt såg bra ut. Får väl erkänna att det var rätt skönt att höra.

Ordförrådet var det sannerligen inget fel på, och det var nog mycket där problemen dök upp. Stort ordförråd + dåligt uttal = svårt att gissa.

Ungen fyllde nyligen 15 så jag kommer inte ihåg exakt när de sista felen försvann men tror det var runt 5 år.

• Anonym (Jonna)

Men fråga pedagogen mer om vad hen är orolig över. Är det att talet inte är i fas eller är det att barnet inte samspelar så bra? När ett barn bara babblar på utan att kolla av om omgivningen förstår är det ibland inte talet utan det sociala som brister. Eller är pedagogen helt enkelt orolig över att de inte kan ge rätt svar när de inte förstår ditt barn? 

Vad du än gör så bli inte sur över att de bryr sig och tar upp saker. Min son är autistisk men ingen på förskolan vågade tala klarspråk med oss föräldrar så därför dröjde det innan vi fick hjälp. Flera viktiga år gick utan att han fick det stöd han behövde.

Så tänk på alla barn som behöver hjälp och var vänlig mot pedagoger som tar upp saker även om de skulle råka ha fel just den här gången. 

• Anonym (vanir)

Har ni kollat sonens hörsel? Ibland kan dåligt generellt uttal hos barn bero på hörselnedsättningar, att de helt enkelt inte hör exakt hur orden ska uttalas.

Det kan handla om mindre hörselnedsättningar som inte alltid märks på andra sätt. Barnet hör om man ropar. De flesta vuxna talar tydligt till barn om det behövs. I stimmiga miljöer kanske barnet uppfattar och urskiljer ljud sämre än andra barn, men kompenserar det med andra sinnen som syn och känsel. Ser hur andra gör osv. Detta kan dölja eventuell hörselnedsättning.

Uttal är svårare att träna om man inte hör bra. Ofta är det först då mindre hörselnedsättningar upptäcks. En släktings dotter hade stort ordförråd och ganska bra uttal, men i 5-årsåldern kunde hon fortfarande inte uttala vissa ord rätt, som de flesta jämnåriga kunde. Först då upptäcktes att hon hörde dåligt på ena örat. Det var antagligen orsaken. Insatser gjordes och vid 6 års ålder pratade hon i stort sett felfritt, ungefär som andra 6-åringar.

• Anonym (C)
    Anonym (Mamma) skrev 2026-04-24 13:40:12 följande:

Han har inga språkliga svårigheter, talar fullständiga meningar. Och förstår andra bra också antar jag?

Utan han har lite svårt med uttalet av vissa ljud. Så det är något som ni kan jobba med hemma och med ev. logoped. 

Jag tycker att man kan lita på BVC, om de gör sina tester noggrant. Och testen är utprovade sedan många år tillbaka.
  • Anonym (H)

Ta det inte som kritik. Antingen har pedagogen fel och då är det väl bra. Eller så ligger det nåt i vad pedagogen säger och då är det väl också bra att ditt barn får hjälp hos logoped. Mitt ena barn var lite sen med talet, sen expolderade det och då kom allt på en gång vilket resulterade i stamning då han hade bråttom mwd att säga allt han ville få ur sig. Stamning upphörde så småningom. Kanske samma med ditt barn - har bråttom och uttalet blir lite sämre.pga det

• Anonym (?)
    Anonym (Mamma) skrev 2026-04-23 17:59:39 följande:

Talar du lika som du skriver? Säger "o" istället för "och"?
    Isåfall kanske din son tar efter dig i språket.
  • Trent

Bry dig mindre om vad andra tycker, både i detta fall och allmänhet. Ditt liv kommer bli bättre.

• Anonym (Betty)
    Anonym (H) skrev 2026-04-25 18:56:28 följande:

Ta det inte som kritik. Antingen har pedagogen fel och då är det väl bra. Eller så ligger det nåt i vad pedagogen säger och då är det väl också bra att ditt barn får hjälp hos logoped. Mitt ena barn var lite sen med talet, sen expolderade det och då kom allt på en gång vilket resulterade i stamning då han hade bråttom mwd att säga allt han ville få ur sig. Stamning upphörde så småningom. Kanske samma med ditt barn - har bråttom och uttalet blir lite sämre.pga det

Exakt. Bra sagt.

Antingen har pedagogen slagit på stroa trumman i onödan. Och då då var allt i sin ordning. Inget fel och ni kan pusta ut. Och då är det positivt.

Eller så är drt nåt vajs och ni har blivit varnade i tid. Också positivt.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Jonna) skrev 2026-04-25 09:54:10 följande:

Men fråga pedagogen mer om vad hen är orolig över. Är det att talet inte är i fas eller är det att barnet inte samspelar så bra? När ett barn bara babblar på utan att kolla av om omgivningen förstår är det ibland inte talet utan det sociala som brister. Eller är pedagogen helt enkelt orolig över att de inte kan ge rätt svar när de inte förstår ditt barn? 

Vad du än gör så bli inte sur över att de bryr sig och tar upp saker. Min son är autistisk men ingen på förskolan vågade tala klarspråk med oss föräldrar så därför dröjde det innan vi fick hjälp. Flera viktiga år gick utan att han fick det stöd han behövde.

Så tänk på alla barn som behöver hjälp och var vänlig mot pedagoger som tar upp saker även om de skulle råka ha fel just den här gången. 

Det som gör att jag stör mig mycket är att det känns som hon ville påpeka exakt allt på ett negativt sätt. Tex så var han extremt tidig med grov motoriken. Han kunde redan vid 2 år göra kullerbytta, spela fotboll, klättra på klätterställning. Men så är han blyg o inte gör det där. Då påpekar hon att grov motoriken är sådär för han vill inte klättra. När jag sa att hemma gör han det. Varav hon säger mm men inget här? 
  • Anonym (Anonym1)

Nog dags för dig att börja snälltolka och inte ta allt som kritik eller påhopp. Pedagogen ser ditt barn med andra barn mer än du gör och vill bara grabbens bästa och vara transparent med allt som sker. Det är lätt som förälder att känna "men men men, han godkändes ju där eller där". Föräldraskap är förknippat med mkt oro och längdkurvor, viktkurvor, tal, motorik osv osv tenderar ses som bekräftelser för lindrad oro eller spä på den. Phew godkänd = jag gör ngt bra.

Motsatsen skulle vara att de inte påpekar någonting alls och om 5 år ligger ditt barn 2 år efter istället för 6mån och tycker du prestation mäts nu bör du skaffa bra säkerhetsbälten till skolåren.

Testa en månad bara säga och tänka "tack för att du lyfter vad du ser hos mitt barn, du som ser honom mer med andra barn än jag gör". Sen är du ingen misslyckad mamma för att du behöver gå tilö BVC och säga "förskolan ser annorlunda på det här". 

Svar på tråden Pedagog påpekade sons språk