Nytt bank id på ny mobil?
Det var så länge sen jag bytte mobil att jag inte minns hur man gör. Har läst skräckhistorier om när folk inte lyckas få ner ett id. Så hur gör jag för att inte få krångel?
Det var så länge sen jag bytte mobil att jag inte minns hur man gör. Har läst skräckhistorier om när folk inte lyckas få ner ett id. Så hur gör jag för att inte få krångel?
Hejsan,
Du kommer behöva gå till banken för att få ett nytt mobilt bank-id.
Förrr kunde man lrdna detta vis sin internetbank, men dem har tagit bort den funktionen.
Upptäckte detta när mitt blivit "för gammalt", blev skogstokig då banken där jag bor bara har öppet pensionärstider. Typ 9-13. Fanns inget annat sätt än att gå till banken.
Det beror kanske på bank, men har du fungerande bank-id på gamla relefonen och nationellt id-kort kan du iaf hos SEB fixa det själv utan att gå till banken
Har Nordea och kunde fixa det själv.
Det viktiga är att inte radera den gamla mobilen innan du skapat ditt Nya bank id.
Sen använder du bank id på den gamla för att skapa det nya.
Du behöver ett giltigt pass eller ett nationellt ID-kort för att kunna aktivera ett nytt bankid på en ny telefon. Du ska även kunna flytta ett befintligt bankid till den nya telefonen men då brukar det behöva vara verifierat med en ID-handling redan. Du ska absolut inte behöva gå till ett bankkontor för att få det att fungera.
support.bankid.com/sv/skaffa-mobilt-bankid/skaffa-mobilt-bankid
Hejsan,
Förrr kunde man lrdna detta vis sin internetbank, men dem har tagit bort den funktionen.
Upptäckte detta när mitt blivit "för gammalt", blev skogstokig då banken där jag bor bara har öppet pensionärstider. Typ 9-13. Fanns inget annat sätt än att gå till banken.
Hejsan,
Hur kan du påstå det utan att ens veta vad det är för bank?
För mig gick det utan problem men det underlättade att jag hade bankid på en annan enhet också. Shb
Tur att jag frågade här innan.
Mitt nuvarande bank id är från Nordea eller Handelsbanken. Vet inte säkert nu när jag skriver.
Jag kommer inte att radera den gamla mobilen.
Jag har ett nytt pass.
Bör det gå utan problem då?
Tur att jag frågade här innan.
Mitt nuvarande bank id är från Nordea eller Handelsbanken. Vet inte säkert nu när jag skriver.
Jag kommer inte att radera den gamla mobilen.
Jag har ett nytt pass.
Bör det gå utan problem då?