• Anonym

cyklist ville ha hela gångbanan för sig själv

Idag gick jag på en gångbana.  Gick inte mitt på gången utan på ena sidan för att samsas med andra.. Bakom mig hör jag hur en cyklist börjar plinga som en galning. I lugn ton säger jag att detta är även en gångbana. Cyklisten  öser då ur sig okvädningsord så långe det är möjligt att höra vad hon säger. 

En lite påminnelse:
    Det finns fler människor och vi delar utrymmet med andra. Om du ser någon så kan den personen inte förinta sig själv för att ge plats för dig. Andra människor har också rätt att existera.

• Svar på tråden cyklist ville ha hela gångbanan för sig själv
  • erikaABC

Tråkig upplevelse, cyklisten var en riktig fullblodsegoist.
    JAG, MIG, MITT
    Här kommer JAG, flytta på er alla idioter!

• Anonym (J)

Jag tycker det är bra att de plinga, man hör inte alltid en cyklist som kommer bakifrån.  Uppfattas plingandet aggressivt blir det  mindre bra.

Jag cyklar mycket men kombinerade gång/cykelbanor är inte kul. Gångtrafikanter med lurar som inte hör någonting eller (vissa få gudskelov) hundägare som har hunden i långt koppel.

• Anonym
    Anonym (J) skrev 2026-04-24 14:11:27 följande:

Jag tycker det är bra att de plinga, man hör inte alltid en cyklist som kommer bakifrån.  Uppfattas plingandet aggressivt blir det  mindre bra.

Jag cyklar mycket men kombinerade gång/cykelbanor är inte kul. Gångtrafikanter med lurar som inte hör någonting eller (vissa få gudskelov) hundägare som har hunden i långt koppel.

Jag hade inte lurar, inte heller någon hund. Varför plinga flera gånger som en galning? Räcker väl med en gång om man är orolig.
    Att hon skriker okvädningsord efter att jag lågmält påmint om att det även är en gångbana gör ju att det blir svårt att tolka det som att det var av omtanke.
  • Anonym (Bullen)

Bättre att de plingar än att de inte plingar, för ibland blir man totalt överraskad av en cykel som kommer bakifrån i full fart. 

Det verkar tyvärr svårt för vissa att visa hänsyn till sina medtrafikanter. Vet inte varför det oftast är cyklister inblandade, men jag antar att många av dem saknar körkort och därmed kunskap om trafikens regelverk. 

Det är cyklisterna som har väjningsplikt och på gångfartsområde ska egentligen inte hastigheten överstiga gångfart. 

• Goneril

Där det INTE handlar om delad gångbana är det FÖRBJUDET att cykla på gångbanan! Böter! Bort med er, ut på körbanan, hur ska folk göra som går med rollator, barnvagn eller gåstavar! Ska de slänga sig ut i trafiken? Absolut inte! Man kan fota dem, be att få namn och anmäla dem! En kompis till mig ställer sig i vägen och flyttar sig inte en tum. Usch! 

• Tow2Mater
    Anonym skrev 2026-04-24 14:18:51 följande:
    Jag hade inte lurar, inte heller någon hund. Varför plinga flera gånger som en galning? Räcker väl med en gång om man är orolig.
    Att hon skriker okvädningsord efter att jag lågmält påmint om att det även är en gångbana gör ju att det blir svårt att tolka det som att det var av omtanke.
    Så en cyklist som plingar plingar plingar som en galning hör när du lågmält säger 'detta är även en gångbana'? Varför tror jag dig inte?
  • Goneril
    Tow2Mater skrev 2026-04-24 18:31:34 följande:
    Så en cyklist som plingar plingar plingar som en galning hör när du lågmält säger 'detta är även en gångbana'? Varför tror jag dig inte?
    Men vad är det att diskutera? Är det en gångbana som inte är delad ska cyklisten bort därifrån! 
  • Anonym (Cykelpendlare)

Oavsett vad problemet var så låter det som en överreaktion från cyklisten. Jag har några teorier om vad som kan ha orsakat irritationen:

1. Du gick på en cykelbana.

2. Du gick på höger sida av en kombinerad gång- och cykelbana, och cyklisten var irriterad över att du inte gick till vänster, som man rekommenderas att göra.

3. Du gick på vänster sida av en kombinerad gång- och cykelbana, och cyklisten hade felaktigt fått för sig att alla ska hålla till höger.

4. Du gick faktiskt på en gångbana och cyklisten var skvatt galen.

Jag cykelpendlar till jobbet och, med tanke på hur trafikmiljöerna är utformade, så känner jag att jag inte kan förvänta mig särskilt mycket av fotgängare. Bara det att du höll dig vid ena sidan skulle ge dig ett med beröm godkänt i min bok. Blir man ständigt arg och skäller ut folk för minsta lilla så är det nog mest man själv som mår dåligt av det. 

• Anonym (Cykel)
    Anonym skrev 2026-04-24 13:54:28 följande:

Idag gick jag på en gångbana.  Gick inte mitt på gången utan på ena sidan för att samsas med andra.. Bakom mig hör jag hur en cyklist börjar plinga som en galning. I lugn ton säger jag att detta är även en gångbana. Cyklisten  öser då ur sig okvädningsord så långe det är möjligt att höra vad hon säger. 

En lite påminnelse:
    Det finns fler människor och vi delar utrymmet med andra. Om du ser någon så kan den personen inte förinta sig själv för att ge plats för dig. Andra människor har också rätt att existera.

När cyklist plingar blir någon irriterad, när cyklist inte plingar blir någon annan irriterad. Lät att se vad alla gör för fel men faktum är många gör fel. Vi får försöka visa hänsyn och hålla oss lugna så gott som möjligt. Som någon skrev har inte alla körkort som cyklar men det är ändå tillåtet att cykla . Jag skulle önska en lätt sammanfattning där regler finns vad som gäller i och med cykling i trafik.
  • Anonym (Skötsam cyklist)
    Anonym skrev 2026-04-24 13:54:28 följande:

En lite påminnelse:

Detta händer mig nästan dagligen, fast tvärtom. Gångtrafikanter som går på fel sida. Gångtrafikanter som plötsligt snedar  över banan. Gångtrafikanter som låter sin hund/sitt barn springa fritt på banan. Eller gångtrafikanter som går för långt ut i banan. Det värsta. Gångtrafikanter som har så högt ljud i sina lurar att det inte hjälper att plinga eller skrika. Sen när gångtrafikanten blir rädd, då är det cyklistens fel.
Svar på tråden cyklist ville ha hela gångbanan för sig själv