• Anonym (elak)

Känner mig grym som börjar tröttna på sambon

Jag och min sambo har varit ett par i 15 år och har tre levande barn ihop. Just det. Tre levande.

För tre år sedan gick vår då 6-åring bort ganska hastigt i sjukdom. I slutet av april fick vi sjukdomsbesked och i början av oktober gick hen bort. Sambon kollapsade totalt ner i passivitet, vilket jag så klart förstår totalt. Jag roddade i princip helt själv, med stöd från hans syster och pappa mest, med begravning, hemmet och två barn på 9 och 4. Det tog honom lver en månad att komma längre än att bara ligga i sängen och gå till badrummet och äta knapphändigt. Men sen började han långsamt komma tilbaka.

Livet gick vidare, med ett hål i. Efter typ ett år var vi tillbaka, både psykiskt, i relationen, föräldraskapet och det praktiskta, som vi var innan. Trodde jag i alla fall. Sen blev jag med barn, trots skydd. Vi pratade fram och tillbaks om hur vi skulle göra och hur vi tänkte och kände kring nytt barn efter att ha förlorat ett, och kon till slut fram till att behålla. Pratade med barnen kring det också. Allt verkade vara bra, alla mådde bra, alla var glada och förväntansfulla.

Och sen fick vi en bebis, och han förändrades. Han har glidit tillbaka in i passivitet, eller nästan i alla fall. Det är som att han glömt bort hur man gör det mesta med barnen och hushållet, jag får gå in o ch rädda upp allt hela tiden. Han ger upp på minsta motstånd. Han håller alla barnen på "armslängds avstånd", om han måste hålla bebisen så bokstavligen. De äldre hänvisar han alltid till mig om de behöver något. Hushållsarbete blir halvgjort eller ogjort. Han har ingen koll på något utanför sig själv längre. Som att han checkat ut totalt. Tyvärr är det bara hemma, verkar det som. Jag har fiskat lite bland hans vänner, hans syskon och föräldrar, jobbarkompisar, och de säger att han är s om han brukar och mår bra. När jag tar upp det med honom säger han också att han mår bra och att han visst är som vanligt, jag är bara för mycket i min "bebisbubbla" för att märka att han gör saker. 

Så jag har avvaktat. Men igår kväll kom droppen som fick mig att skriva den här tråden idag. Jag ärtokförskyld och har feber. Han har väl ansträngt sig lite grann, bvarnen lever i alla fall. Men jag kravlade mig upp igår kväll vid 22 och sambon stod över vasken med vaskrensaren. Totalt stopp, sa han. Jag frågade om jag fick testa en gång så han gav mig vaskrensaren och gick. Sen såg jag inte röken av honom under de 4 timmar det tog mig att få ordning på det.

Jag känner mig grym som plötsligt tänkte "vad ska jag med det här till?" Hjälp.

• Svar på tråden Känner mig grym som börjar tröttna på sambon
  • Tow2Mater

Varfor spenderade du 4 timmar på vasken? Du skulle provat en gång, konstaterat att det inte gick, och sedan överlämnat uppgiften till mannen igen. Var såg du honom sedan kl 3 på natten? I sängen? Dit du borde gått redan kl 22.01.

• Anonym (elak)
    Tow2Mater skrev 2026-04-24 18:44:02 följande:

Varfor spenderade du 4 timmar på vasken? Du skulle provat en gång, konstaterat att det inte gick, och sedan överlämnat uppgiften till mannen igen. Var såg du honom sedan kl 3 på natten? I sängen? Dit du borde gått redan kl 22.01.

Klockan 2, och han kom och frågade om jag inte var klar än. Han varpå väg att gå på toa
  • Anonym (vanir)

Du är inte elak. Det låter som din man behöver professionellt stöd och som att du är överbelastad.

Ni har gått igenom mycket smärta, men han kan inte bara släppa allt hemma och lägga så mycket på dig. Vad skulle hända om du gjorde detsamma?

Det låter som han borde ha sökt hjälp för länge sen. Ni skulle kanske även behöva parterapi.

• Anonym (elak)
    Tow2Mater skrev 2026-04-24 18:44:02 följande:

Och för att svara på den första frågan, delvis för att han , återigen, hade gett upp, märktes det tydligt när jag frågade om jag fick pröva EN gång och han då gick. Annars hade han ju stått kvar och väntat. Delvis för att jag behövde att det fungerade att använda diskhon, den kan liksom inte vänta tills alla ska använda den.
  • Anonym (elak)
    Anonym (vanir) skrev 2026-04-24 19:29:09 följande:

Du är inte elak. Det låter som din man behöver professionellt stöd och som att du är överbelastad.

Ni har gått igenom mycket smärta, men han kan inte bara släppa allt hemma och lägga så mycket på dig. Vad skulle hända om du gjorde detsamma?

Det låter som han borde ha sökt hjälp för länge sen. Ni skulle kanske även behöva parterapi.

Han hävdar ju att det inte är några problem och att jag överdriver, så hjälp lär han ju inte söka. Jag har föreslagit det också.
  • Anonym (vanir)
    Anonym (elak) skrev 2026-04-24 19:31:48 följande:
    Han hävdar ju att det inte är några problem och att jag överdriver, så hjälp lär han ju inte söka. Jag har föreslagit det också.
    Jag tror att du själv skulle behöva professionellt stöd efter allt ni har gått igenom. Då kan du också få råd om hur du ska nå fram till din man.

Han måste lyssna på dig, samt steppa upp främst gällande barnen. Klarar han inte det, behöver han hjälp. Men man kan tyvärr inte hjälpa någon som inte är mottaglig. Kanske kan han bli mottaglig om han förstår vad konsekvenserna blir om detta fortsätter?

Det första du måste göra - förutom att själv söka stöd - är att sluta ha dåligt samvete för att du är trött på detta. Samt våga ställa krav och sätta gränser. Det har väl varit lika synd om dig under dessa år? Men du har hållit ihop trots detta.
  • Anonym (vanir)

En annan undran är hur era barn mår i detta, samt hur de mådde av att förlora ett syskon. Fick de stöd om de behövde? Alltså inte bara från er föräldrar, utan utomstående.

Kanske är det inte bara parterapi, utan familjeterapi som behövs. Med eller utan din man. Men fortsätter han att checka ut från familjelivet, och inte vill ta emot hjälp, förstår jag om både du och barnen tröttnar helt.

• Anonym (G)
    Anonym (elak) skrev 2026-04-24 14:56:07 följande:
    Känner mig grym som börjar tröttna på sambon

Jag och min sambo har varit ett par i 15 år och har tre levande barn ihop. Just det. Tre levande.

För tre år sedan gick vår då 6-åring bort ganska hastigt i sjukdom. I slutet av april fick vi sjukdomsbesked och i början av oktober gick hen bort. Sambon kollapsade totalt ner i passivitet, vilket jag så klart förstår totalt. Jag roddade i princip helt själv, med stöd från hans syster och pappa mest, med begravning, hemmet och två barn på 9 och 4. Det tog honom lver en månad att komma längre än att bara ligga i sängen och gå till badrummet och äta knapphändigt. Men sen började han långsamt komma tilbaka.

Livet gick vidare, med ett hål i. Efter typ ett år var vi tillbaka, både psykiskt, i relationen, föräldraskapet och det praktiskta, som vi var innan. Trodde jag i alla fall. Sen blev jag med barn, trots skydd. Vi pratade fram och tillbaks om hur vi skulle göra och hur vi tänkte och kände kring nytt barn efter att ha förlorat ett, och kon till slut fram till att behålla. Pratade med barnen kring det också. Allt verkade vara bra, alla mådde bra, alla var glada och förväntansfulla.

Och sen fick vi en bebis, och han förändrades. Han har glidit tillbaka in i passivitet, eller nästan i alla fall. Det är som att han glömt bort hur man gör det mesta med barnen och hushållet, jag får gå in o ch rädda upp allt hela tiden. Han ger upp på minsta motstånd. Han håller alla barnen på "armslängds avstånd", om han måste hålla bebisen så bokstavligen. De äldre hänvisar han alltid till mig om de behöver något. Hushållsarbete blir halvgjort eller ogjort. Han har ingen koll på något utanför sig själv längre. Som att han checkat ut totalt. Tyvärr är det bara hemma, verkar det som. Jag har fiskat lite bland hans vänner, hans syskon och föräldrar, jobbarkompisar, och de säger att han är s om han brukar och mår bra. När jag tar upp det med honom säger han också att han mår bra och att han visst är som vanligt, jag är bara för mycket i min "bebisbubbla" för att märka att han gör saker. 

Så jag har avvaktat. Men igår kväll kom droppen som fick mig att skriva den här tråden idag. Jag ärtokförskyld och har feber. Han har väl ansträngt sig lite grann, bvarnen lever i alla fall. Men jag kravlade mig upp igår kväll vid 22 och sambon stod över vasken med vaskrensaren. Totalt stopp, sa han. Jag frågade om jag fick testa en gång så han gav mig vaskrensaren och gick. Sen såg jag inte röken av honom under de 4 timmar det tog mig att få ordning på det.

Jag känner mig grym som plötsligt tänkte "vad ska jag med det här till?" Hjälp.

Är du säker på att han ville ha ett tredje barn? Kanske orkade han inte riktigt med det, men sa inte ifrån tydligt till dig att det var så? 

Man undrat ju.

Eller kanske är det en vanlig kris i ert äktenskap som inte har något med det sorgliga som har hänt er tidigate att göra. Hälften av alla äktenskap slutar ju i skilsmässa. Så att han medvetet nu driver fram en kris i ert förhållande så att du ska tröttna?
  • Tow2Mater
    Anonym (elak) skrev 2026-04-24 19:29:42 följande:
    Och för att svara på den första frågan, delvis för att han , återigen, hade gett upp, märktes det tydligt när jag frågade om jag fick pröva EN gång och han då gick. Annars hade han ju stått kvar och väntat. Delvis för att jag behövde att det fungerade att använda diskhon, den kan liksom inte vänta tills alla ska använda den.
    Det är inte rimligt att fixa den mitt i natten. Det rimliga hade varit ni båda gått och lagt er, tittat på den en gång till nästa morgon eller eftermiddag, och om ingen av er då kunde laga den skulle han ringt efter någon som kan fixa den. En dag kan du nog klara dig utan diskho. Ni har väl handfat på toa.

Ar man utvilad kan en sak gå flera ggr så snabbt att fixa som om man försöker när man är trött.
  • Anonym (Men lyssna då idiot!!)
    Anonym (elak) skrev 2026-04-24 19:31:48 följande:
    Då är valet att han söker hjälp eller separation, om det kan få honom att fatta allvaret.

Han har ett tydligt trauma som inte kommer att låta honom fungera förrän han tacklar sin sorg. Jag fick göra samma med min man efter hans fars död, det fanns så mycket han behövde reda ut om sin barndom men han lyssnade inte. Efter 3 år krävde jag parterapi och det första hon sa efter besök 1 var att han måste gå till psykolog.

Och då plötsligt kunde han höra på henne, men jag som känt honom i 25 år och även studerat psykologi mm räknas inte. Så då blev det närapå skilsmässa i alla fall, men jag bet ihop och sen kom vi förbi det hindret.
  • Anonym (Dans på rosor)
    Anonym (G) skrev 2026-04-24 20:13:17 följande:
    Är du säker på att han ville ha ett tredje barn? Kanske orkade han inte riktigt med det, men sa inte ifrån tydligt till dig att det var så? 

Man undrat ju.

Eller kanske är det en vanlig kris i ert äktenskap som inte har något med det sorgliga som har hänt er tidigate att göra. Hälften av alla äktenskap slutar ju i skilsmässa. Så att han medvetet nu driver fram en kris i ert förhållande så att du ska tröttna?
    Är frågan relevant, vad tycker du TS ska göra med den oavsett svar? 
  • Anonym (Dans på rosor)

Din man fick trauma av ert barns tragiska bortgång. Nu tycks han åter ha hamnat i samma trauma, förmodligen pga familjens tillskott. Han tycks inte heller ha förmåga att ta sig ur traumat eller söka hjälp på egen hand. Tyvärr måste han nog först få hjälp ur den grop han befinner sig i innan ni kan jobba på er relation. Om du älskar honom så se till att han kommer iväg, i värsta fall mot ett ultimatum. Han har ju rest sig en gång tidigare så det borde gå att få honom på fötter igen. 

Svar på tråden Känner mig grym som börjar tröttna på sambon