• popsa

Socialt utfrusen, hur ska jag lösa det ?

Jag tror jag försökt allt, hur ska jag ta mig ur min sociala isolering ? 

Min uppväxt i sthlm var inte bra men jag tog mig därifrån. Mina föräldrar är döda sedan många år, kanske har jag släkt kvar ? 

Jag har slitit hårt sedan jag var 16, utbildat mig och flyttat till bra jobb men kostnaden blev mitt privatliv. De senaste 15 åren har jag varit ensam alla julaftnar, nyårsafton, midsommarafton, ja alltid. När barnen var små hittade jag på massor av aktiviteter så de aldrig ska hamna i samma sits som jag och det lyckades, nu hör jag aldrig av barnen om jag inte ringer och det är bra, jag vill de ska ha eget liv.

Jag har provat allt, aktiv i motorcykelklubbar, amerikanska bilar, idrottsföreningar..allt. Arrangerat massa fester, evenemang, konserter, träffar, träningskvällar med mera och det tar ork och kraft, när jag stod där ensam utfrusen trött som ett utsketet russin bestämde jag mig att det får vara, det är ändå ingen som vill ha mig i sin vänskapskrets.

Några få gånger har jag berättat för andra hur det står till...gör aldrig det, du blir som pestsmittad. Först reagerar de med förvåning sen blir du utfrusen där oxå.

En annan strategi var att hjälpa. Jag har lagt tak, byggt altaner, bytt bromsar, reparerat motorer, renoverat kök...det mesta men allt man får är tack o hej, finns ingen som bjuder in mig för att umgås utan jag ska alltid titta på nåt fel o sen "vi säger så då hej då". Jag har aldrig fått någon hjälp tillbaka av någon, jag byggde mitt hus och garage själv. Jag är stolt över att allt jag ser har jag gjort själv men där är också en sorg, allt är gjort i ensamhet.

Jag provade delta i bokklubbar men ensamma män är inte välkomna där. Du känner dig aldrig så ensam som när alla i en grupp pratar med varann utom dig. En del bokklubbar är inte öppna för män, bara kvinnor.

Nu försöker jag bjuda in mig minst en gång i månaden, det är vad jag orkar just nu. Alla blir jätteglada när jag kommer o vill prata om sina problem för jag är smart och har alltid lösningar, men ingen hör någonsin av sig och frågar om jag vill hänga med på en fika, öl eller annat. Ofta förstår jag att jag var den enda de inte frågade när de pratar om något...varför ? Det är alltid jag som måste söka upp kontakt och bjuda med mig, typ ; vad gör ni på fredag ? Åh så trevligt, får man hänga med ? 

Dejting är utesluten, jag är för skör för det. Dessutom var relationen med barnens mamma mycket tuff, jag fick oss till familjeterapeut två gånger, andra gången rök hon ihop med psykologen som rådde mig ta ut skilsmässa, finns ingen lösning. Jag har fullt upp hålla mörker och depression borta som det är. Sen min barndom är jag mycket försiktig med alkohol, droger och mediciner, högst två öl en lördag kväll en gång i månaden, inte mer.

Jag pratar mindre och mindre. Jag är en naturligt glad och skämtsam prick men det går trögare och trögare nu. Jag orkar inte längre bjuda med mig en gång i månaden. När jag slutar höra av mig är det ingen som hör av sig, saknad av ingen.

Jag söker inte sympati här utan hoppas få goda råd. Några kommer säkert försöka diagnosticera mig med adhd, schizofreni eller psykopati via proxy så gör det om det hjälper er men jag är bara intelligent. Mitt nöje nu på min fritid är att konstruera elektronik, skriva program o hålla mina hus, bilar o motorcyklar i form. Allt är färdigbyggt, fixat, målat och reparerat. 

Jag har slut på ideer.

• Svar på tråden Socialt utfrusen, hur ska jag lösa det ?
  • popsa
    Anonym (L) skrev 2026-04-24 22:16:56 följande:
    Det kanske är dags att du unnar dig den lyxen och det utrymmet.

Om du läser din egen trådstart, men låtsas att den inte är skriven av dig utan av någon annan, ser du verkligen en kille som mår bra? 
    Du har rätt, mitt första inlägg är jävligt gnälligt.
    Ska jag radera det och bara posta om rubriken så vi får en saklig diskussion kring lösningar istället för massa gnäll o känslomos ?
  • Anonym (L)
    popsa skrev 2026-04-24 22:32:48 följande:
    Ska jag radera det och bara posta om rubriken så vi får en saklig diskussion kring lösningar istället för massa gnäll o känslomos ?
    Det är helt okej (och fullkomligt normalt) att ha delar av sig själv som man håller dolda för andra, men döljer man för mycket så är det svårt att få vänner.

Att släppa på garden och dela sina känslor med andra är vad som skapar genuina band mellan människor. Är inte det vad du eftersöker?
  • Anonym (Sten)
    popsa skrev 2026-04-24 22:32:48 följande:

I ditt första inlägg lät du genuin och öppen. I dina senare inlägg sätter du upp garden och använder härskartekniker för att skydda din ömtåliga kärna.

Det är nog en av ledtrådarna till att du inte blir medbjuden. Genom att tala nedsättande om känslor och folk som pratar om sina känslor trampar du på andra, kan du se det? Om inte så är det exakt vad du kan få hjälp med av en duktig psykolog. 

• Anonym (Sten)

Har du husdjur? Om inte så skaffa ett, det lindrar ensamheten en hel del. 

• Anonym (Han)
    popsa skrev 2026-04-24 18:53:52 följande:

Min uppväxt i sthlm var inte bra men jag tog mig därifrån. Mina föräldrar är döda sedan många år, kanske har jag släkt kvar ? 

Jag har slitit hårt sedan jag var 16, utbildat mig och flyttat till bra jobb men kostnaden blev mitt privatliv. De senaste 15 åren har jag varit ensam alla julaftnar, nyårsafton, midsommarafton, ja alltid. När barnen var små hittade jag på massor av aktiviteter så de aldrig ska hamna i samma sits som jag och det lyckades, nu hör jag aldrig av barnen om jag inte ringer och det är bra, jag vill de ska ha eget liv.

Jag har provat allt, aktiv i motorcykelklubbar, amerikanska bilar, idrottsföreningar..allt. Arrangerat massa fester, evenemang, konserter, träffar, träningskvällar med mera och det tar ork och kraft, när jag stod där ensam utfrusen trött som ett utsketet russin bestämde jag mig att det får vara, det är ändå ingen som vill ha mig i sin vänskapskrets.

Några få gånger har jag berättat för andra hur det står till...gör aldrig det, du blir som pestsmittad. Först reagerar de med förvåning sen blir du utfrusen där oxå.

En annan strategi var att hjälpa. Jag har lagt tak, byggt altaner, bytt bromsar, reparerat motorer, renoverat kök...det mesta men allt man får är tack o hej, finns ingen som bjuder in mig för att umgås utan jag ska alltid titta på nåt fel o sen "vi säger så då hej då". Jag har aldrig fått någon hjälp tillbaka av någon, jag byggde mitt hus och garage själv. Jag är stolt över att allt jag ser har jag gjort själv men där är också en sorg, allt är gjort i ensamhet.

Jag provade delta i bokklubbar men ensamma män är inte välkomna där. Du känner dig aldrig så ensam som när alla i en grupp pratar med varann utom dig. En del bokklubbar är inte öppna för män, bara kvinnor.

Nu försöker jag bjuda in mig minst en gång i månaden, det är vad jag orkar just nu. Alla blir jätteglada när jag kommer o vill prata om sina problem för jag är smart och har alltid lösningar, men ingen hör någonsin av sig och frågar om jag vill hänga med på en fika, öl eller annat. Ofta förstår jag att jag var den enda de inte frågade när de pratar om något...varför ? Det är alltid jag som måste söka upp kontakt och bjuda med mig, typ ; vad gör ni på fredag ? Åh så trevligt, får man hänga med ? 

Dejting är utesluten, jag är för skör för det. Dessutom var relationen med barnens mamma mycket tuff, jag fick oss till familjeterapeut två gånger, andra gången rök hon ihop med psykologen som rådde mig ta ut skilsmässa, finns ingen lösning. Jag har fullt upp hålla mörker och depression borta som det är. Sen min barndom är jag mycket försiktig med alkohol, droger och mediciner, högst två öl en lördag kväll en gång i månaden, inte mer.

Jag pratar mindre och mindre. Jag är en naturligt glad och skämtsam prick men det går trögare och trögare nu. Jag orkar inte längre bjuda med mig en gång i månaden. När jag slutar höra av mig är det ingen som hör av sig, saknad av ingen.

Jag söker inte sympati här utan hoppas få goda råd. Några kommer säkert försöka diagnosticera mig med adhd, schizofreni eller psykopati via proxy så gör det om det hjälper er men jag är bara intelligent. Mitt nöje nu på min fritid är att konstruera elektronik, skriva program o hålla mina hus, bilar o motorcyklar i form. Allt är färdigbyggt, fixat, målat och reparerat. 

Jag har slut på ideer.

Vad är det du vill ha?
    Vänkrets som bjuder in dig till olika aktiviteter och tillställningar?
    Något socialt att göra på kvällar och helger tillsammans med andra?
  • Anonym (Rafe)

Socialt ufrusen är inte social isolering. Bara för vara lite petig. Det första innebär att folk som du känner, inte vill umgås med dig.  Fast du vill. Det är att vara socialt ufrusen.

Du är socialt isolerad, men när jag läser ditt inlägg. Låter det snarare som du gått ned i en depression. Har du sökt hjälp hos vårdcentralen, för vidare remiss till att få prata med någon?

En sak som jag märkt är att väldigt många människor verkar tro att andra människor eller en partner/flickvän/pojkvän kommer lösa det problemet automatiskt. 

Ditt mående och hur du mår måste komma ifrån dig själv först. Inte någon annan. Det är extremt skört att hänga upp sig på en annan människa. Sedan om det förhållandet spricker etc. Så faller oftast dessa personer tillbaka i sin depression/mående.

Vad vill du själv? Vad tror du skulle få sug att må bättre? Du har en del hobbies. Kan du träffa polare igenom det? T.ex någon hoj klubb? Där ni kan samtala och ibland resa tillsammans med hojarna?

• Anonym (Rafe)

* få dig att må bättre 

• Anonym (T)

Människor vill många gånger känna i relationer att de både tar och ger och det kan vara så att din omgivning känner att de inte har så mycket att ge dig. Det är möjligt att du inte känner samma sak men där behöver du hitta ett sätt så att du också förmedlar det.

När du skriver att du hör av dina barn så sällan också, som du ändå borde ha en nära relation till får jag känslan av att du har lite svårt med nära relationer där man både visar och har genuint intresse för den andra och även delar med sig av sig själv. Du skriver att du haft det tufft och fått ett hårt pannben, du är van att klara och reda upp saker på egen hand, inte med hjälp av andra. För att lösa den knuten krävs ett annat angreppssätt än det du är van vid där du praktiskt löser ett problem genom att konkret agera.

• Anonym (Kim)

Jag tror du stängt av dina känslor för att överleva. Du behöver nu när du är trygg släppa fram dima känslor igen. Fråga dej själv varje morgon vad du behöver. Vilken frukost du vill ha, vem du vill prata med etc. Sen får du försöka ge dej själv det du behöver. Var du nöjd med ditt liv så skulle du inte be oss om hjälp. Eller hur?

• Anonym (Behrmann.)
    popsa skrev 2026-04-24 18:53:52 följande:

Jag har slut på ideer.

Jag kan till stor del känna igen mig i det du skriver. Jag ingick i en kompiskrets som hade hållit ihop sen grundskolan och vi umgicks även efter gymnasiet och när vi hade kommit ut i arbetslivet eftersom vi bodde ganska nära varandra. Vi umgicks mycket på ledig tid och så, men med tiden började en olustig känsla växa inom mig sakta, men säkert. Jag ignorerade den först. Tänkte att det bara är jag som är överkänslig och inbillar mig, men känslan blev så stark till slut att jag inte kunde ignorera den längre.

Om jag tog initiativ till något ställde alla villigt upp, men jag själv blev alltmer sällan inbjuden eller ens tillfrågad till något. Inte ens till födelsedagar eller liknande som var brukligt tidigare. Jag förstod innerst inne att det berodde på att jag var singel medan de andra killarna hade tjejer. Några gifte sig och fick barn. Killarna hade mer gemensamt med varandra än med mig. Jag var det femte hjulet, jag fattar. Men är det skäl nog att att frysa ut en kille de har känt i åratal?

Nu tänker väl en och annan att varför inte jag också skaffade en tjej då. Ja. Hade det varit så jävla enkelt, så... Är det förresten skäl nog för utfrysning? Att man inte har en tjej?

Det hela kom till en punkt då jag föll på jobbet och skadade mig i en höften så illa att det ledde till en operation och en efterföljande konvalescens på 4 månader. Under den tiden fick jag bara ett enda samtal från kretsen och det var inte ens någon av killarna. Det var en fruarna som ringde mig och undrade över hur jag mådde.....

Jag var naturligtvis glad över samtalet, men jag insåg också då att min mångåriga vänskap med killarna var över. Finito. Jag är inte utan vänner. Min arbetsgivare och mina arbetskamrater var mycket stöttande liksom mina släktingar, men killarna var de utanför familjen som hade känt mig längst tid och det gjorde faktiskt ont.

Under en tid skiftade mina känslor mellan sorg, bitterhet och ibland ren ilska och då var jag nära att ringa upp dem en och en och be dem fara åt helvete. Det borde jag kanske ha gjort som ett sorts avslut, men jag kände att det fick vara. Jag orkade helt enkelt inte. Sedan dess har jag undrat över hur mycket man egentligen har rätt att förvänta sig från sina vänner i olika situationer. Om den rätten ens finns....
  • Anonym (NNw)

Jag gillar personen som skrev första inlägget. En person som jag absolut skulle vilja lära känna och umgås med över tid.

• Anonym (Tankar)

Du verkar väldigt välfungerande utifrån allt det du beskrivit om dig själv, dina intressen, allt vad du fixat och har gjort. Jag tänker att du även sköter din hygien, inte luktar och även har städat hemna om/när får besök?

Min uppfattning är att det nog är svårt att skaffa vänner i vuxen ålder. Mina väninnor fick jag på gymnasiet och högskolan. Därefter umgås jag med min man och barn samt min mor, som.nu är lite äldre.

Alltså jag träffar dessutom bara mina vänninor några gånger per år. Jag är helt slut efter jobbet och allt man ska göra hemma. För övrigt borde jag träna mer.

Det är säkerligen fel på oss alla medmänniskor. Jag tycker personligen jag blir mer och mer associal ju äldre jag blir. Kan känna, och " vad ska vi prata om då?".  Nästa gång när du fixar en tillställning så ber du om hjälp från andra, annars "blir det inget". Då umgås man under tiden. 
    Sen kan kanske ddt kan bli en årlig grej.

Många män umgås faktiskt mest bara med sina egna familjer.

Annars tänker jag att kyrkan eventuellt kan vara ett bra andra hem. Vissa frikyrkor vill att folk lär känna varandra och umgås. Men då ska man ju ha en nyfikenhet på tron helst. Dessutom vill man inte råka hamna i en sekt eller bli avlurad alla sina besparingar. Men om du har båda fötterna på jorden, så tror jag att det skulle kunna vara en god ide. Gör lite research på församlingarna och var du kan trivas. Det är exempelvis vanligt att våra olika invandrargrupper hittar sin gemenskap i sina familjer och religiösa samfund.

Jag läste en gång en artikel om en äldre man som hade
    " öppet hus" varje torsdagkväll hemma från ex. kl 18:00 ,-  han bjöd på te och scones - och alla vänner/bekanta som ville fick komma hem till honom då. Ibland kom det många, ibland knappt någon.  Det var olika. På så vis höll han sina sociala kontakter vid liv. Kanske något för dig?

Ta hand om dig, lycka till!  :)

• Anonym (123)

Utifrån det du beskriver i ditt första inlägg så har du gjort allt som man kan för att skapa kontakter. 

Jag vet hur det känns att inte bli bjuden. Jag och min man ordnade massa midsommar, nyår och bara vanliga middagsbjudningar. Ibland blev vi tillbakabjudna en gång, vi hade "ett föräldragäng" vi umgicks med och reste tillsammans med också under flera år där jag trodde vi var riktiga vänner, men när barnen blev äldre så löstes gänget upp.

Som tur är så har vi varandra, min man har någon vän han träffar någon gång per år, jag håller på med lagidrott där jag får en gemenskap även om den begränsas till lagaktiviteterna. 

Men på helger och högtider är vi som familj ensamma. Och det blir ju inte lättare av att barnen frågar varför vi aldrig bjuder hem till stora middagar så som deras kompisars föräldrar gör för det verkar ju så mysigt. 

Jag tror att våra problem till stor del beror på mig. Jag är 50 år gammal och borde väl ha fått en ADHD-diagnos för längesedan. Jag uppfattas nog som egocentrerad och jag tror att de som ändå kanske gillar mig (vet att folk brukar tycka jag är rolig) nog ändå skäms lite för mig inför andra vänner. kvinnor i min ålder ska vara lugnare än vad jag är.

Det enda ytterligare tips jac kan komma på till dig är att det finns massor av personer o dim situation och jag har hört att de som vågat vara öppna i typ en lokal Facebookgrupp brukar få väldigt bra respons från andra i samma situation. 

Kanske du kan testa att starta en egen bokklubb. Enbart för män och med ett tydligt syfte att det är för män som söker vänner.

• Anonym (Såärdet)
    Anonym (Rafe) skrev 2026-04-25 08:43:30 följande:

Socialt ufrusen är inte social isolering. Bara för vara lite petig. Det första innebär att folk som du känner, inte vill umgås med dig.  Fast du vill. Det är att vara socialt ufrusen.

Du är socialt isolerad, men när jag läser ditt inlägg. Låter det snarare som du gått ned i en depression. Har du sökt hjälp hos vårdcentralen, för vidare remiss till att få prata med någon?

En sak som jag märkt är att väldigt många människor verkar tro att andra människor eller en partner/flickvän/pojkvän kommer lösa det problemet automatiskt. 

Ditt mående och hur du mår måste komma ifrån dig själv först. Inte någon annan. Det är extremt skört att hänga upp sig på en annan människa. Sedan om det förhållandet spricker etc. Så faller oftast dessa personer tillbaka i sin depression/mående.

Vad vill du själv? Vad tror du skulle få sug att må bättre? Du har en del hobbies. Kan du träffa polare igenom det? T.ex någon hoj klubb? Där ni kan samtala och ibland resa tillsammans med hojarna?

Precis. Lyckas man inte fixa sitt eget mående och inte lär sig trivas med sig själv och sitt liv, kommer ingen annan att kunna fixa det åt en heller. Det är den där illusionen som jag önskar att många, främst ensamma män, försökte bryta. 

För i förekommande fall så lägger man ansvaret för sitt liv och sitt mående UTANFÖR sig själv, och det kommer aldrig att kunna göra en genuint lycklig eller tillfredsställd.

Finns en hel del människor som kunnat vittna om hur människor och annat kom till dem när de slutade "jaga" och bara försökte bli mer tillfreds med sig själva och tillvaron.
Svar på tråden Socialt utfrusen, hur ska jag lösa det ?