• Anonym (Känslor)

Erkänna känslor för min vän?

Jag har en killkompis som jag fått känslor för. Vi båda är 30+ Han är verkligen en bra vän men "tyvärr " har jag fått känslor för honom. Jag är rädd att han ska sluta vara min vän om han vet om detta. Om det nu är så att han inte har känslor för mig. 
    Samtidigt mår jag lite dåligt av att han inte vet, jag gärna ha honom kvar som vän än inget alls. Finns det en risk att han inte vill vara vän mer om han vet?. Hur kan jag bäst lägga fram det? För min del räcker det att han säger jag ser dig bara som vän, så fattar jag och vi kan fortsätta som vänner. Jag har tyvärr varit med om en en annan kille för ett tag sen som klippte allt när han fick veta mina känslor, denna erfarenhet skrämmer mig. 

• Svar på tråden Erkänna känslor för min vän?
  • Anonym (Kjell)
    Anonym (Känslor) skrev 2026-04-26 21:34:39 följande:
    Hur vet man? Gränsen är så liten. Han pratar mycket med mig om att möjligt o sitter ofta bredvid. Han är ganska busig mot mig, o skojar o driver. Någon snabb kram har de varit. Ätit ihop några gånger men i annat sällskap dock igen sitter han där bredvid mig 
    Han tycks i alla fall uppskatta ditt sällskap väldig mycket. Så mycket är säkert , men om han hyser djupare känslor för dig kan jag förstås inte svara på. Hade jag varit du hade jag nog väntat lite till, kanske någon månad eller så, för att se tecken på ömsesidiga känslor. Men förblir dina känslor för honom desamma måste du ju fråga honom förr eller senare. 
  • Mandel

Är du verkligen attraherad och kan tänka dig att leva tillsammans med honom?Blir du knäsvag i hans närhet eller bara varm i hjärtat?

Jag har en helt fantastisk killkompis som även ser riktigt bra ut, men även om jag älskar honom så är det mer som ett syskon än kärlek/attraktion.
    Han är otroligt omtänksam och hjälpsam, men det är andra saker som gör att det inte finns på världskartan att jag skulle klara av att leva tillsammans med honom som ett par. Jag vet att han skulle ta hand om mig på alla möjliga vis, men nej.

Så innan du säger något så måste du verkligen reda ut vad det är du känner och är det verkligen attraktion och ditt livs kärlek och det inte är besvarat så får du vara beredd på att vänskapen kommer att tappa på ett eller annat vis.

Jag hade en annan killkompis som vid ett tillfälle när vi diskuterade ensamhet och kärleksrelationer sa att kärlek kan växa fram ur vänskap och tittade på mig med en annan blick än tidigare.
    Kan meddela att jag fick panik och ar inte träffat honom fysiskt sedan dess. Över 1 år sedan. 
    Jag är absolut inte ett dugg attraherad av honom och han är så långt ifrån det utseende jag ändå finner attraktivt hos män. Det hjälper inte att han är snäll. 
    Vill absolut inte riskera att uppmuntra honom eller sända fel signaler så jag har dragit mig undan mer och mer och nu är det nog några veckor sedan vi hade kontakt.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Kjell)
    Mandel skrev 2026-04-27 10:45:30 följande:

Är du verkligen attraherad och kan tänka dig att leva tillsammans med honom?Blir du knäsvag i hans närhet eller bara varm i hjärtat?

Jag har en helt fantastisk killkompis som även ser riktigt bra ut, men även om jag älskar honom så är det mer som ett syskon än kärlek/attraktion.
    Han är otroligt omtänksam och hjälpsam, men det är andra saker som gör att det inte finns på världskartan att jag skulle klara av att leva tillsammans med honom som ett par. Jag vet att han skulle ta hand om mig på alla möjliga vis, men nej.

Så innan du säger något så måste du verkligen reda ut vad det är du känner och är det verkligen attraktion och ditt livs kärlek och det inte är besvarat så får du vara beredd på att vänskapen kommer att tappa på ett eller annat vis.

Jag hade en annan killkompis som vid ett tillfälle när vi diskuterade ensamhet och kärleksrelationer sa att kärlek kan växa fram ur vänskap och tittade på mig med en annan blick än tidigare.
    Kan meddela att jag fick panik och ar inte träffat honom fysiskt sedan dess. Över 1 år sedan. 
    Jag är absolut inte ett dugg attraherad av honom och han är så långt ifrån det utseende jag ändå finner attraktivt hos män. Det hjälper inte att han är snäll. 
    Vill absolut inte riskera att uppmuntra honom eller sända fel signaler så jag har dragit mig undan mer och mer och nu är det nog några veckor sedan vi hade kontakt.

Är du helt säker på att du tolkade hans blick rätt? Du kan ha avslutat en vänskap helt i onödan.. Om det nu var tydliga blickar av intresse han gav dig kunde du bara inte ha sagt lite diplomatiskt att vi funkar bra som vänner, men vi skulle aldrig funka som ett par. Vi är för olika. Mer än så hade du inte behövt utveckla det. Vad är det att få panik för?
    Har han inte frågat dig om varför du har dragit dig undan? 
  • Noname00

Hur träffades ni, hur länge har ni känt varandra?
    Jag hade också en bra vän vi pratade mycket och gjorde saker ihop.

En kväll hämtade jag henne i stan, hon var lite närgången och hon frågade om jag ville sova över när det gått ett antal timmar.
    Och vi låg med varandra flera ggrunder kvällen, bästa sexet jag haft det var ren njutning hos oss båda.

Tyvärr tog våran vänskap slut där, hade vi diskuterat det innan så hade den nog fortsatt.

• Noname00
    Hur vet man? Gränsen är så liten. Han pratar mycket med mig om att möjligt o sitter ofta bredvid. Han är ganska busig mot mig, o skojar o driver. Någon snabb kram har de varit. Ätit ihop några gånger men i annat sällskap dock igen sitter han där bredvid mig 
    Har ni båda partner?
  • Anonym (Känslor)
    Noname00 skrev 2026-04-27 14:20:55 följande:

Hur träffades ni, hur länge har ni känt varandra?
    Jag hade också en bra vän vi pratade mycket och gjorde saker ihop.

En kväll hämtade jag henne i stan, hon var lite närgången och hon frågade om jag ville sova över när det gått ett antal timmar.
    Och vi låg med varandra flera ggrunder kvällen, bästa sexet jag haft det var ren njutning hos oss båda.

Tyvärr tog våran vänskap slut där, hade vi diskuterat det innan så hade den nog fortsatt.

Bekanta sen oktober genom andra vänner. Nära vänner sen januari.
  • Anonym (Känslor)
    Noname00 skrev 2026-04-27 15:38:07 följande:
    Har ni båda partner?
    Båda är singel
  • Anonym (Känslor)
    Mandel skrev 2026-04-27 10:45:30 följande:

Han är en av de väldigt få killar som får mig att verkligen vara mig själv. Han att många saker jag gillar som en bra humor, omtänksam mm. Han får mig o skratta o känna mig svag. Han e helt enkelt jätte fin på många plan.Men jag känner igen de du skriver jag är oxå Sån. En killkompis till mig sedan många år började plötsligt flörta när jag blev singel 2023 . Han skrev saker som att vi ska hålla om varandra o sånt. O nu vill jag inte träffa honom mer. Men som tjej kanske man kan bli mer rädd? Om han nu försöker ändå o kyssas osv. Personligen skulle jag aldrig göra så . Jag skulle sluta flörta direkt o visa respekt så vi kan förbli vänner. 
  • Mandel
    Anonym (Kjell) skrev 2026-04-27 14:10:02 följande:
    Är du helt säker på att du tolkade hans blick rätt? Du kan ha avslutat en vänskap helt i onödan.. Om det nu var tydliga blickar av intresse han gav dig kunde du bara inte ha sagt lite diplomatiskt att vi funkar bra som vänner, men vi skulle aldrig funka som ett par. Vi är för olika. Mer än så hade du inte behövt utveckla det. Vad är det att få panik för?
    Har han inte frågat dig om varför du har dragit dig undan? 
    Det var andra saker tidigare och i kombination med det han sa så gick det inte att misstolka.

Kom på en annan killkompis som också helt plötsligt skulle hålla på och kramas för mycket för att det skulle vara på en vänskaplig nivå. Blev också bara jobbigt.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Noname00
    Anonym (Känslor) skrev 2026-04-27 21:55:29 följande:
    Båda är singel
    Ok det låter som du har lite mer än vän känslor för honom?
  • Anonym (Nej)
    Det korta svaret är nej, du ska inte erkänna känslor. Då kan du sumpa allt. Fortsätt umgås istället och se om det utvecklas. Ni har ju känt varandra väldigt kort tid.
  • Anonym (F)

Vad man normalt gör är att.man är extra vänlig och ser hur.det faller it. Gör han då inget som tyder på att han är intresserad av något mer, så är det nog tyvärr så. 

Då har du honom kvar som en kär vän. 

• Anonym (Känslor)
    Anonym (F) skrev 2026-04-28 14:52:45 följande:

Vad man normalt gör är att.man är extra vänlig och ser hur.det faller it. Gör han då inget som tyder på att han är intresserad av något mer, så är det nog tyvärr så. 

Jag försöker tycker jag. Med min xman funkade att jag sa jag gillar dig efter att vi träffades några gånger.  Nu har jag iallafall "bjudit ut" honom utan o använda ordet dejt. Så de blir 1a gången vi ses själv. Han nappade direkt.  
  • Anonym (Känslor)
    Anonym (F) skrev 2026-04-28 14:52:45 följande:

Jag försöker tycker jag. Med min xman funkade att jag sa jag gillar dig efter att vi träffades några gånger.  Nu har jag iallafall "bjudit ut" honom utan o använda ordet dejt. Så de blir 1a gången vi ses själv. Han nappade direkt.
Svar på tråden Erkänna känslor för min vän?