Sonen tar efter mina destruktiva beteenden
Jag insåg det precis. Min myndiga son har tagit efter mina coping strategies som verkligen inte är bra.
Jag är en normal förälder i de flesta avseenden. Jag tar självklart mitt föräldraansvar, är engagerad och närvarande.
Sonen har själv sagt att jag är en bra förälder och att han känner sig älskad och prioriterad.
Alla beslut jag fattar utgår från sonens bästa och jag har sett till att han har ett roligt och aktivt liv och han har fått mycket kärlek och omtanke.
Jag har ett bra jobb, tjänar över medel och vi har en fin bostad. Jag har inga sociala problem eller missbruksproblem.
MEN jag har kämpat med PTSD i många år pga av sonens far som blev våldsam mot mig . Jag lämnade honom tidigt så sonen har inga minnen av det men pappan har gjort allt för att förstöra vårt liv.
Jag har kämpat hårt för att skydda sonen men jag har inte kunnat skydda mig själv från exet, trots att han är dömd och har haft kontaktförbud. Han hittar alltid nya sätt att jävlas, inte genom våld längre men alla möjliga trakasserier.
På grund av stressen har jag utvecklat en hetsätningsstörning. Jag har gått i terapi för det men jag får fortfarande återfall i perioder.
Jag har också otroligt svårt att hålla ordning hemma. Städning är verkligen ångestladdat för mig men jag förstår inte varför.
Jag hade en traumatisk barndom med mycket psykisk misshandel. Vi växte upp med stenhård disciplin och städningen var en del av det då min far tvingade oss barn att skrubba hela hemmet medan han hängde över oss och kritiserade allt.
Kanske kommer det därifrån, jag vet inte.
Jag förlorade nyligen en nära anhörig och efter det har jag nästan slutat städa. Jag får ett ryck emellanåt och städar så att det inte ska vara smutsigt åtminstone men just nu är det prylar överallt i ett total kaos.
Nu inser jag som sagt att sonen beter sig som jag. Han köper mängder av skitmat och sötsaker trots att jag pratar med honom om det ofta utifrån att han måste tänka på hälsan.
Hetsätningsstörning innebär alltså inte att man kräks efteråt utan att man äter mängder med skit pga ångest och mår uselt efteråt.
Vi tränar båda två så vi är inte kraftigt överviktiga eller så men risken är ju att vi blir det.
Hans rum ser hemskt ut trots att vi pratar om det också men han ser ju min utmattning och ångest över städningen. Jag har städat upp hans rum också men det förfaller lika fort.
Jag har alltid behövt klara mig själv, inget stöd hemifrån (tvärtom), och jag har enormt svårt för att be om hjälp.
Jag önskar att det kom en snäll tant och hjälpte mig med det här men precis allt i mitt liv hänger på mig och orken räcker inte till,
Det är en fruktansvärd insikt att att jag har överfört mina sämsta coping strategies på sonen.
Just nu är jag fortfarande i sorg, arbetar heltid och studerar samtidigt så jag har ingen energi att ta mig i kragen.
Jag tänker att han måste flytta hemifrån, bort från mig och mina ovanor, men det är inte så lätt där vi bor. Han har ett jobb men tjänar inte tillräckligt för att hyra något här.
Vad 17 gör man i min situation? Jag har har självklart pratat med sonen om det här, att det inte är ett normalt beteende och att han inte ska ta efter mig men barn gör ju som man gör och inte som man säger.