• Anonym (13 17)

Är min gamla iPhone korrupt?

Jag är nyfiken på vad som hände här. Jag hade en 13 Pro och bytte till en 17.

När jag skulle göra säkerhetskopia på datorn först så vägrade den att flytta alla foton till fotoprogrammet. Den valde bara hälften av bilderna, sen mindre och mindre foton för varje gång jag kopplade in den i datorn. 

Överföringen till nya mobilen verkar ha gått bra men när jag kollade i den gamla mobilen efteråt på mina sms så har massor av sms-konversationer  försvunnit. 

Om jag hade sms mellan mig och 60 personer så är det bara 15-20 kvar i gamla mobilen och dom som är kvar hoppar mellan flera månader och år i listan. 

Jag hade inte märkt något direkt knas med den gamla mobilen innan jag böt bortsett från att flytta fotona igår. 

Jag behöver inte oroa mig att det blir något knas på den nya mobilen med alla mina sms, foton etc om allt är med nu när jag har startat den väl?

• Svar på tråden Är min gamla iPhone korrupt?
  • Anonym (13 17)

När jag tittar närmare på den nya mobilen så finns det flera personer som jag vet att jag har messat med under 2025-26 som har halkat ner till sista gången 2021 eller 2023 osv. 

Vad hände egentligen? Var det fel på överföringen eller på den gamla mobilen? 

Jag vet inte säkert men alla verkar finnas med i sms-listan men inte med rätt datum eller ens år som vi hördes sista gången. 

På gamla mobilen saknades ju många personer/ konversationer helt och hållet nu efter överföringen. 

Hur kan det ens försvinna på en gammal mobil vid överföring till en ny? 

Och betyder det här att jag väntade för länge med att byta mobil?

• Anonym (13 17)

Jag fortsätter att prata med mig själv. Tungan ute

Jag upptäckte också att jag hade säkert 20 kontakter i den nya mobilen som har varit raderade i åratal och alltså inte ens fanns i 13 när jag böt till 17. 

Dessutom har den fel ordning i sms:en på en del konversationer när jag öppnar dom. Dvs Nisse kan ha skrivit 10 saker i rad, sen kommer det jag har skrivit 5 i rad och jag ser på det vi skrivit att det borde ha varit en från Nisse, två från mig osv. 

Så vad sjutton hände vid överföringen? Jag använder inte iCloud!

Jag satte telefonerna bredvid varann för överföringen som man gör. 

Och hur kunde min gamla 13 tappa bort massor av sms konversationer efter överföringen? Vet inte om den har fler fel för jag vågar inte sätta igång den igen om den förstör något i min nya. 

Svar på tråden Är min gamla iPhone korrupt?