Fler som varit Sverigedemokrat men gått ur helt, på grund av öppna hatet mot muslimer/Islam och ibland rasism
Hej,
Jag är tidigare anhängare av Sverigedemokraterna. Under tonåren var jag starkt engagerad i partiets retorik och upplevde deras budskap som tydligt och rimligt. Jag uppskattade deras betoning på lag och ordning, strängare straff och en mer kontrollerad invandringspolitik, med fokus på att ta hand om de människor som redan bor i Sverige. Deras syn på att alla kan bli svenskar genom att följa lagar och regler kändes självklar för mig då.
Även i början av vuxenlivet såg jag partiet som det bästa alternativet. Men i samband med koranbränningarna började jag uppleva en förändring i tonen. Jag tyckte att retoriken blev allt hårdare och mer riktad mot muslimer och islam, och jag upplevde det som mer fientligt än tidigare. Samtidigt fick jag intrycket av att synen på vad det innebär att vara svensk hade förändrats. Tidigare betonades att den som känner sig svensk också kan vara det, men nu upplever jag att etnisk bakgrund väger tyngre, oavsett om man är född här, lever enligt svenska normer och identifierar sig som svensk.
Jag vill också förtydliga att jag personligen inte ser någon mening med koranbränningar. Samtidigt tycker jag att det var onödigt att aktivt söka upp situationer där konflikter uppstår och låta sig provoceras till kaos.
Jag är själv inte muslim, men jag har svårt för hat och motsättningar oavsett riktning. Den utveckling jag upplevt har påverkat mig starkt, och idag identifierar jag mig inte längre med Sverigedemokraterna. Historiskt har hat riktats mot olika grupper ? tidigare judar, och idag upplever jag att det i många fall riktas mot muslimer.
Jag tycker inget parti är bra.