• Anonym (.)

Fler som varit Sverigedemokrat men gått ur helt, på grund av öppna hatet mot muslimer/Islam och ibland rasism

Hej,

Jag är tidigare anhängare av Sverigedemokraterna. Under tonåren var jag starkt engagerad i partiets retorik och upplevde deras budskap som tydligt och rimligt. Jag uppskattade deras betoning på lag och ordning, strängare straff och en mer kontrollerad invandringspolitik, med fokus på att ta hand om de människor som redan bor i Sverige. Deras syn på att alla kan bli svenskar genom att följa lagar och regler kändes självklar för mig då.

Även i början av vuxenlivet såg jag partiet som det bästa alternativet. Men i samband med koranbränningarna började jag uppleva en förändring i tonen. Jag tyckte att retoriken blev allt hårdare och mer riktad mot muslimer och islam, och jag upplevde det som mer fientligt än tidigare. Samtidigt fick jag intrycket av att synen på vad det innebär att vara svensk hade förändrats. Tidigare betonades att den som känner sig svensk också kan vara det, men nu upplever jag att etnisk bakgrund väger tyngre, oavsett om man är född här, lever enligt svenska normer och identifierar sig som svensk.

Jag vill också förtydliga att jag personligen inte ser någon mening med koranbränningar. Samtidigt tycker jag att det var onödigt att aktivt söka upp situationer där konflikter uppstår och låta sig provoceras till kaos.

Jag är själv inte muslim, men jag har svårt för hat och motsättningar oavsett riktning. Den utveckling jag upplevt har påverkat mig starkt, och idag identifierar jag mig inte längre med Sverigedemokraterna. Historiskt har hat riktats mot olika grupper ? tidigare judar, och idag upplever jag att det i många fall riktas mot muslimer.

Jag tycker inget parti är bra.

• Svar på tråden Fler som varit Sverigedemokrat men gått ur helt, på grund av öppna hatet mot muslimer/Islam och ibland rasism
  • Anonym (.)

Några fler. Som förut varit Sveirgedemokrat, men gick ur eller slutade stödda dessa, på grund av hat eller något annat, som ni vill dela med er?

Eller har ni alltid ogillat SD?

Jag vet att i tonåren blev det massa tjat om att SD är rasister o.s.v.

• Anonym (xxx)

Att tonen blev hårdare mot muslimer, berodde ju på att det med tiden blev mer och mer tydligt att dessa inte gick att interera i Sverige.

Med vissa undantag, som de iranier som kom hit när Khomeini tog makten, de flydde ju just för att de INTE ville leva i ett land som präglas av islam. Och samma gäller ju dessas barn och barnbarn, de är inte uppfostrade till ärkemuslimer utan bara lite mellanmjölks-muslimer. Dem upplever jag som svenskar, eller det är ingen stor skillnad i alla fall.

Detta gäller även de flesta muslimer som flydde från Bosnien för runt 30 år sedan nu, deras ungdomar lever som vilka svenska ungdomar som helst - bor sambo, tjejerna har inte slöja - men tillsammans med den flyktvågen kom tyvärr även kosovoalbaner som har en mycket hård klankultur. 

Men som sagt: det har visat sig mycket svårt eller rentav omöjligt att integrera övriga muslimer. Det är för mycket som skiljer, t.ex. synen på religionens plats i samhället. Många av dessa tycker ju på fullt allvar att det ska vara Sharialagar med döds- och kroppsbestraffningar, t.o.m. för sådant som inte ens ses som ett brott i Sverige, som t.ex. otrohet och utomäktenskapligt sex. Vidare har vi kvinnosynen - uppfattningen att pojkar är mer värda än flickor, att flickor måste vaktas hela tiden så att de inte gör något som skadar klanens heder, och att de måste giftas bort tidigt också av den anledningen. Det är status att ha många söner, och därför blir det väldigt stora barnaskaror - vilket blir mycket dyrt för Sverige.

Vidare hela detta klantänket: man identifierar sig inte som en svensk i det svenska samhället, den solidariteten finns inte alls, utan det är Klanen som är allt. De tycker att de står över svenska lagar, att de har rätt att ta lagen i egna händer... jag skulle kunna räkna upp hur många problem som helst. 

För mig är det i stället så att jag lämnade partiet för ett par år sedan, då de började fjanta med Israel. Jag kan inte förstå eller förlåta, att de tar Israels parti mot palestinierna. Och även att de fjantar med judarna här i Sverige: det är ju t.ex. på gång nu - äntligen - att det ska bli förbjudet att könsstympa småpojkar, men då säger Sd att förbudet bara ska gälla muslimer men inte judar. Vad är DET för diskriminering? ALLA barn som bor i Sverige ska väl skyddas mot fysiska övergrepp?

Hörde även att judarna i Sverige vädrade morgonluft p.g.a. detta, och vände sig till Sd med förslaget att judarna (men inte muslimerna) även ska få rätten att slakta djur utan bedövning. DET tror jag inte Sd har tagit till sig, men det är illa nog att de har fjantat så mycket med judarna att dessa trodde att det var möjligt att få igenom sitt djurplågeri genom Sd...

Sedan kommer jag antagligen att rösta på Sd ändå, för att det inte finns något bättre riksdagsparti heller, och en röst på exempelvis AfS blir en röst på Maggan, men jag är inte alls glad åt det här med Israel/judarna. Var KOM det ens ifrån?

• Anonym (Bekant)

Jag personligen har aldrig ens tänkt tanken att rösta på ett rasistiskt och intolerant parti som SD, men har en bekant som verkligen tillhörde "gräddan" av de öppna rasisterna och hatarna, dvs han försökte inte ens dölja att han var rasist, som många som röstar på partiet försöker göra, genom att prata om "oansvarig massinvandring" trots att det var längesedan vi hade någon sådan och att "vissa kulturer är inte kompatibla med den svenska",

Men han blev "satt på plats" av en person som ifrågasatte honom i grunden och fick honom att vackla. Han lyssnade på sitt samvete, otroligt nog, och slutade rösta på SD och slutade delta i diskussioner på nätet där han brukade ventilera sitt hat. Idag har han inte något alls emot invandrare och har tillochmed blivit nära vän med några.

Jag är verkligen lycklig över att ha sett hans förändring.

• Anonym (Anonym)

Tja

Jag drog mig ur SD så fort när jag fick reda på att SD hatar muslimer men Jimmie Åkesson åker till Israel och kysser röv. 

Jag menar vad gör fåntratten? Han kan inte ens representera sig själv. 

Jag kommer aldrig att rösta SD mer. Patetisk parti. 

Jag drar till Socialdemokraterna istället. 

• Anonym (Kicki)

Nope. Röstar ff på SD

• Anonym (H)

Vadå, är hatet och rasismen något nytt?? Drömmer

Svar på tråden Fler som varit Sverigedemokrat men gått ur helt, på grund av öppna hatet mot muslimer/Islam och ibland rasism